ראש הממשלה יאיר לפיד, שינאם מחר בערב (חמישי) בעצרת האו"ם, צפוי לומר כי מדינת ישראל צריכה ללכת לפתרון שתי המדינות. זאת תהיה פעם הראשונה זה שנים רבות שראש ממשלה ישראלי מדבר על בימת האו"ם על פתרון שתי המדינות.
עם זאת, לפיד ידגיש את הסיכונים שכרוכים בהקמת מדינה פלסטינית. בסביבתו של לפיד אמרו כי רה"מ ידגיש שישראל לא תעשה שום דבר שיסכן את בטחונה, וכי ההיפרדות מהפלסטינים תצטרך להיות חלק מהחזון המדיני, מתוך תפיסה של עוצמה.
4 צפייה בגלריה
יאיר לפיד אבו מאזן חצי חצי
יאיר לפיד אבו מאזן חצי חצי
לראשונה זה שנים - רה"מ ישראלי ידבר מעל בימת האו"ם על מדינה פלסטינית. לפיד ואבו מאזן
(צילום: עמוס בן גרשום לע"מ, AP)
גורם מדיני בכיר אמר לגבי פתרון שתי המדינות כי "אי אפשר להתעלם מהעובדה שאנחנו לפני מערכת בחירות, וחלק מההגינות הפוליטית היא שאם אתה הולך לבחירות אתה אומר לציבור לאן אתה רוצה ללכת". הגורם הוסיף כי "זה הדבר הנכון למדינת ישראל. צריך להדגיש את הממד הביטחוני וההסתייגויות שלנו - שלא תהיה מדובר בריצה למזרח תיכון חדש, אלא דבר שמעוגן בצרכי הביטחון של ישראל. צריך להתחיל משא ומתן מאוד זהיר".
גורמים מעריכים כי הבחירה של לפיד לדבר על פתרון שתי המדינות בנאומו בעצרת האו"ם, בעיצומה של מערכת הבחירות, היא מהלך מחושב שנועד כנראה לפזול לקהלים במרכז-שמאל. עדיין לא ברור מתי ינאם לפיד, שכן הדבר תלוי במשך הנאומים שלפניו, אך ההערכה היא שרה"מ ינאם בין 20:00 ל-21:00 (שעון ישראל).
ראש הממשלה החליפי נפתלי בנט הגיב בחריפות לכוונתו של לפיד לדבר על פתרון שתי המדינות: "אין שום מקום או היגיון להציף מחדש את רעיון המדינה הפלסטינית. לממשלה בראשותי היו לא מעט הישגים מדיניים, וכל זה – בלי ויתורים ביהודה ושומרון, ויתורים שללא ספק יעמידו בסכנה את ביטחונה של מדינת ישראל. החוכמה היא לא לריב עם כל העולם לשם המריבה, ומנגד, לא להתפרק מנכסינו כדי להתנחמד ולמצוא חן בעיני אומות העולם".
לפיד יחלק את נאומו לארבע רגליים. מלבד הרגל הפלסטינית, הנאום יתמקד גם בנושא האיראני. רה"מ ידגיש שישראל לא תיתן לאיראן להפוך למדינה גרעינית, וכי הדבר המוסכם עם האמריקנים הוא שישראל תפעל בכוחות עצמה, ולא תצטרך לבקש רשות מאף אחד. לפיד יאמר בנאומו שיש להציב לעולם אלטרנטיבה למצב הנוכחי מול איראן, וידגיש שיש להגיע להסכם טוב וארוך יותר מול טהרן, שאותו יש לבסס על איום צבאי אמין שהעולם יניח על השולחן, כפי שמקרי העבר הוכיחו, כשהאיראנים נסוגו לאיום כזה. לפיד יוסיף כי ישראל לא נגד כל הסכם, אלא רק נגד הסכם רע.
4 צפייה בגלריה
איברהים ראיסי נשיא איראן נואם בעצרת ה או"ם
איברהים ראיסי נשיא איראן נואם בעצרת ה או"ם
רה"מ ידרוש איום צבאי אמין מהעולם מול איראן. ראיסי באו"ם, היום
(צילום: AP)
גורם מדיני בכיר אמר כי ישראל עושה מאמץ שהסכם הגרעין יירד סופית מהשולחן, וכעת יש לשאוף להסכם טוב. "אנחנו לא מחרחרים מלחמה בכוח", הוסיף הגורם.
הרגל השנייה בנאום תהיה הדה-לגיטימציה למדינת ישראל. לפיד יאמר בנאומו שישראל היא לא רק אורחת באו"ם, אלא חברה גאה בארגון. "לא נסבול את השימוש בבמת האו"ם להפצת שקרים נגד ישראל. נגן על שמנו הטוב, וגם נחשוף מי תוקף אותנו", צפוי רה"מ לומר בנאומו.
הרגל השלישית תהיה פנייה מול בימת האו"ם למדינות המזרח התיכון שעוד לא נכנסו להסכמי אברהם ופורום הנגב. לפיד ידגיש שהמטרה של ישראל היא להרחיב את מעגל השלום, שעליו היא שוקדת. בסביבת רה"מ אומרים כי התפיסה של לפיד היא שמדברים על כולם כמה שיותר. "בעבר הייתה תפיסה של חלוקת העולם, בין אלה שבעדנו ואלה שנגדנו, שאיתם לא מדברים. לפיד מאמין שצריך לדבר עם כולם. יכולים להיות חילוקי דעות עם ארדואן, למשל, אך עדיף שיהיה לנו קשר טוב ואפקטיבי עם טורקיה. זאת הדרך הנכונה לנהל את ביטחון ישראל, כולל לדבר עם אלה שאתה לא מסכים איתם, כולל הפלסטינים", אמרו הגורמים.
בניגוד לתפיסה זאת, לפיד נמנע מלהיפגש עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן. בסביבתו אומרים שבעבר רה"מ צלצל ליו"ר הרשות ובירך אותו לרגל החג, אך אחרי "נאום 50 השואות" בברלין, אומרים הגורמים, "פחות התחשק לראש הממשלה לדבר איתו". עם זאת, ישראל מדברת עם הרשות הפלסטינית ומציגה להם תקווה וחזון. בסביבת לפיד אומרים כי מטרת הנאום של רה"מ באו"ם היא להציג תפיסת עולם שלמה. "אנחנו רוצים להציג חזון מדיני מתוך עוצמה. צריך לוודא שאנחנו מבינים את הקשיים", אמרו בסביבת לפיד.

גורם מדיני בכיר אומר כי אם רה"מ היה חושב שהדבר הנכון והאפקטיבי כעת זה להיפגש עם יו"ר הרשות הפלסטינית, זה היה קורה, אך זה לא המצב, ואין צורך מבצעי בקיומה של פגישה כזאת כרגע, שגם לא עומדת על הפרק. מערכת הביטחון מצויה בקשר ביטחוני עם הפלסטינים, אך התיאום כעת פחות טוב.
ביחס להסכם הגרעין עם איראן, אמר גורם מדיני בכיר כי לחומר המודיעיני שהציגה ישראל הייתה השפעה ניכרת לכך שלא נעשתה חזרה להסכם הגרעין מ-2015, למרות שזאת הייתה התוכנית. "גם אנחנו מאמינים שלא כדאי להמשיך את הוואקום והדשדוש שהתחיל ב-2018. מה שהאמריקנים שמו בזמנו על שולחן הוא הסכם ארוך וחזק יותר - בלי סעיפי תפוגה, עם פיקוח אמיתי, והרחבה לתוכנית הטילים והפצת הטרור. זה לא יקרה אם לא יהיה איום צבאי אמין".
במהלך שיחתו אמש עם נשיא טורקיה ארדואן ושר החוץ צ'בושולו, העלה לפיד את דאגת ישראל מנוכחות חמאס באיסטנבול. בפגישה נכח ראש הביון הטורקי היקאן פידאן, ולפיד ניצל את ההזדמנות להודות לארדואן על שיתוף הפעולה עם גורמי הביטחון הטורקיים בסיכול הפיגועים נגד תיירים ישראלים באיסטנבול. לפיד ביקש את עזרתו של ארדואן בעניין השבת השבויים והנעדרים מעזה. לפיד ביקש מארדואן שטורקיה תהיה מעורבת בעניין, ותנצל את קשריה מול חמאס.
לגבי אפשרות ביקורו של נשיא טורקיה בישראל, גורם מדיני בכיר אמר שזה לא עלה בשיחה עם לפיד, וכי שני הצדדים "בנו מדרג מאוד מסודר של שיקום היחסים, כי חשבנו שעליהם יש הוכחת רצינות". ארדואן אמר בפגישה עם מנהיגים יהודים שיגיע לישראל אחרי הבחירות בארץ.
כשלפיד נכנס לפגישה עם ארדואן, הנשיא הטורקי בדיוק סיים את פגישתו עם נשיא פיפ"א ג'אני אינפאנטינו. ארדואן הציג את נשיא פיפ"א ללפיד, ששאל: "אתם מוכנים למשחקים הגדולים?", ואינפאנטינו השיב: "בוודאי, אנחנו מוכנים לגביע העולם". לפיד שאל את ארדואן מהי קבוצתו האהודה, וארדואן השיב כי מבחינתו "הנבחרת הטורקית היא מספר אחת". לפיד התלוצץ ואמר כי לישראלים "זיכרונות רעים מפנרבחצ'ה, שבדרך כלל מוחצת את הקבוצות שלנו". שר החוץ הטורקי צ'בושולו נזכר בכדורגלן הישראלי חיים רביבו, ששיחק בקבוצות בטורקיה. ארדואן שאל מה עם מכבי תל אביב, ואינפאנטינו צחק ואמר כי היא "לא הקבוצה האהובה עליו".
4 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נושא נאום ב מהלך אירוע ל ציון יום השנה ה-1160 להקמת ה מדינה של רוסיה ב ווליקי נובגורוד ב-21 בספטמבר 2022
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נושא נאום ב מהלך אירוע ל ציון יום השנה ה-1160 להקמת ה מדינה של רוסיה ב ווליקי נובגורוד ב-21 בספטמבר 2022
בישראל חוששים לגורל היהודים ברוסיה. פוטין
( צילום: AFP )
באשר לפגישת לפיד עם מלך ירדן עבדאללה השני, השיחה התמקדה במתיחות הביטחונית ביהודה ושומרון. לפיד ביקש מהמלך שירדן תייצר לחץ על אבו מאזן לעשות יותר, בעיקר בערים ג'נין ושכם. גורם מדיני בכיר אמר כי "המחשבה של הרשות הפלסטינית, שהם יכולים לשמור על בית לחם ורמאללה ולהזניח את המקומות האחרים לא תעבוד. המנגנונים יכולים לעשות יותר. למדינת ישראל אינטרס מובהק לחזק את הרשות הפלסטינית, כדי שזאת תהיה חלק משמירת הסדר. יש הסכמה להעביר מסר זה לאבו מאזן".
גורם מדיני בכיר אמר שבעקבות הלחץ הישראלי, מנגנוני הביטחון הפלסטיניים בשכם הגבירו את פעילותם. "כך צריך להיות. יש השפעה ללחץ שלנו, אבל זה דיאלוג לא פשוט", אמר הגורם.
הגורם הוסיף גם כי ההחלטה של פוטין לגייס 300 אלף חיילים, שתביא לסגירת הגבולות, העלתה את החשש בקרב בישראל לגורל היהודים ברוסיה. "הפלישה הרוסית לאוקראינה לא מוצדקת, לא נכונה ואסור היה שתתרחש. ישראל מחויבת לשלמותה הטריטוריאלית של אוקראינה, והוצאנו גינויים לאירועים מסוג הטבח בבוצ'ה. יש חשש לגורל היהודים ברוסיה, ובגלל זה טיסות אל על מלאות עד אפס מקום", אמר הגורם.
ראש הממשלה ייפגש מאוחר יותר עם מקבילתו הבריטית, ליז טראס, ויעלה בפניה את סוגיית העברת השגרירות הבריטית לירושלים. במהלך הקמפיין אמרה רה"מ בריטניה שתשקול זאת בחיוב, וגורם מדיני בכיר אמר שבישראל מקווים שהדבר יתאפשר.
באשר לאפשרות שישראל תמכור את מערכת החץ 3 לגרמניה אמר הגורם המדיני הבכיר כי "ישראל במו"מ עם הגרמנים והאמריקנים. אני מאמין ומקווה שהעסקה תיסגר. העסקה שיש לאמריקנים עם הגרמנים היא בסדר גודל שלא רואים בדרךך כלל, ומסכנים אותה בגלל הוויכוח על החץ 3. ראוי לציון שאירופה קונה את שכבות ההגנה מהישראל. אין דיון על כיפת ברזל".
4 צפייה בגלריה
עובדי משרד החוץ מחריפים את המחאה
עובדי משרד החוץ מחריפים את המחאה
"מניעת הצבעה מישראלים בחו"ל זאת עבירה פלילית, שיחזרו בהם". מחאת עובדי משרד החוץ בחודש יולי
על דברי מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי שיש לחסום את הרשתות החברתיות במקרה של הסלמה ביטחונית אמר הגורם המדיני הבכיר: "אני מכיר את החומרים שכל כך מדאיגים את שבתאי. אנחנו רואים חומרים שמפיצה דאעש לערביי ישראל, שראינו בדיעבד בערים המעורבות". הגורם הוסיף כי "אנחנו מבינים את נהמת הלב של המפכ"ל, אבל מדינות דמוקרטיות לא חוסמות רשתות חברתיות".
לגבי האיום של ועד עובדי משרד החוץ לשבש את הבחירות בנציגויות ישראל אמר הגורם המדיני הבכיר כי "הצענו לוועד העובדים הצעה נדיבה, ואמרנו להם שכדאי שנסיים את הסכסוך כי אם נצא לבחירות לא נוכל להתקדם. ההצעה כלל 55 מיליון שקלים ו-200 דרגים, ולא בטוח שאנחנו מבינים מדוע הם סירבו". הוא הוסיף כי העיצומים עולים ביוקר למדינת ישראל ופוגעים ביכולותיה לייצג את המדינה. בנוסף, הם מאיימים למנוע את ההוצאה של הקלפיות לשגרירויות. לדבריו, "בדקנו זאת עם מנכ"לית ועדת הבחירות המרכזית ולמנוע מאזרח ישראלי להצביע זו עבירה פלילית, שדינה עד שנתיים מאסר. מציע שיחזרו בהם".