שמרו על ערנות והיכונו לפקקים: ערב חג הפסח יחול היום (ד') ברקע מתיחות ביטחונית, בעיצומו של הרמדאן. המשטרה בהיערכות גבוהה, ומבקשת מאזרחים נושאי נשק ברישיון: הגיעו חמושים לתפילות החגים בבתי הכנסת, ושאו נשק גם כשאתם יוצאים לטייל בחול המועד ברחבי הארץ. בהמשך הידיעה: אלו הכבישים שבהם צפויים עומסי התנועה הערב ובהמשך החג.
הפיגוע אתמול, שבו מחבל בן 21 דקר ופצע שני חיילים בינוני וקל בכניסה לבסיס הצבאי בצריפין, הזכיר לכולם כי ארגוני הטרור והמפגעים היחידים מנסים בכל רגע נתון להוציא פיגועים ולרצוח אזרחים ישראלים. על שולחן המודיעין של המשטרה, צה"ל ושב"כ עשרות התראות לפיגועים נגד יהודים ברחבי הארץ ויהודה ושומרון, לאורך חגי ניסן. לנוכח כך, במשטרה יתגברו את הכוחות ובהם לוחמי מג"ב במעברים ולאורך קו התפר, על מנת לסכל ניסיונות בריחה של תושבי השטחים לתחומי ישראל.
כאמור, המשטרה נמצאת בהיערכות גבוהה לחגים, כש-7,500 שוטרים, לוחמי מג"ב ומתנדבים ייפרשו החל מהיום בכל רחבי הארץ לאבטח את שלום האזרחים בחג הפסח, שמתערבב עם הרמדאן המוסלמי וחג הפסחא של הנוצרים. החל משעות הבוקר השוטרים ייפרשו בירושלים - בכותל ובהר הבית - לשם מגיעים עשרות אלפי מתפללים לתפילות במסגד אל-אקצא. המשטרה תתגבר כוננות עד לצאתו של החג השני וחגיגות המימונה.
4 צפייה בגלריה
היערכות משטרת ישראל לפסח
היערכות משטרת ישראל לפסח
היערכות גבוהה במשטרה, גם לאתגרים הביטחוניים וגם לעומסי התנועה
(צילום: דוברות המשטרה)
4 צפייה בגלריה
ההפגנה בתל אביב
ההפגנה בתל אביב
המשטרה מתוחה עד לקצה גם בשל המחאות, לפי גורם בכיר במשטרה. ההפגנה בקפלן
(צילום: AP )
במקביל, במשטרה אמורים לאבטח את עשרות האלפים שיגיעו לכנסיות בעיר העתיקה ל"שבת האור", טקס נוצרי שמתקיים בכנסיית הקבר, כמו גם תפילות יום השישי של הרמדאן בהר הבית, שמושכות אליהן כ-100 אלף מוסלמים. האתגר הביטחוני עבור המשטרה יהיה סיכול הפיגועים ותגובה מיידית לנטרול מחבלים, כדי שלא יתפתחו פיגועים שיביאו לפצועים או הרוגים.
לצד אתגר ביטחוני זה, המשטרה נמצאת מתוחה עד לקצה בשל הפגנות מתנגדי המהפכה המשפטית, שמדי יום מפגינים בנקודות שונות ברחבי הארץ, ובמוצאי שבת בכמויות גדולות יותר בהפגנה הגדולה בקפלן בתל אביב. המעבר בין האתגר ביטחוני להפגנות בעד ונגד המהפכה המשפטית שוחק קשות את השוטרים, שעל פי גורם בכיר במשטרה נמצאים "על סף התמוטטות". לדבריו, "הם כמעט ולא עוסקים בפשיעה או ביוזמה משטרתית. פשוט אין שוטרים ברחובות".
השוטרים ייפרשו במוקדים הומי אדם נוספים - קניונים, שווקים פתוחים, אתרי הטבע ובחופי הים בכל רחבי הארץ. בראשון הקרוב נערכים במשטרה לברכת הכוהנים המסורתית בחול המועד פסח, שמושכת אליה עשרות אלפי מתפללים לכותל. האירוע דורש מבצע אבטחתי ענק ומורכב לשמירה על ביטחון העולים לירושלים. במשטרה מבקשים מנושאי הנשק ברישיון להגיע עמו לתפילות, זכר לפיגוע בשכונת רמות בירושלים, כשמחבל צעיר ירה לעבר מתפללים שיצאו מתפילת יום השישי בבית הכנסת השכונתי. גם בערים המעורבות ברחבי הארץ קיים אתגר ביטחוני בשילוב שבין תפילות חג הפסח של היהודים לחג הרמדאן של המוסלמים, וכמו גם לחגי הנוצרים. "נאפשר פולחן דתי לכל הדתות", אומרים במשטרה.
לצד הערנות שעליה ביקשו לשמור במשטרה, ציבור המטיילים התבקש גם הוא לשמור על כללי הזהירות בפארקים, על מנת למנוע שריפות שנגרמות בשל רשלנות בטיפול במנגל, או על ידי מדורה של כובתה כראוי. במשטרה מדגישים בפני הציבור את החשיבות בנקיטת זהירות, הישמעות להנחיות הבטיחות וציות לחוק, לרבות חוקי עזר עירוניים.
4 צפייה בגלריה
מטיילים בגן לאומי סוסיתא
מטיילים בגן לאומי סוסיתא
ביחידת החילוץ ממליצים לתכנן את מסלולי הטיולים מראש. מטיילים בגן לאומי סוסיתא, ארכיון
(צילום: שרית פלאצי, רשות הטבע והגנים)
מערך יחידות החילוץ של מתנדבי המשמר האזרחי יסייעו למשטרה באירועי חילוץ, בהם: איתור נעדרים, הגשת סיוע רפואי בשטח, חילוץ ממים זורמים וסריקה וחילוץ תת מימי במתארי מים שונים. מערך החילוץ מושתת על מתנדבי המשמר האזרחי, המוזנקים לאירועי חילוץ רבים ומורכבים במהלך כל השנה, ובעיקר בימי מנוחה אשר מאופיינים בריבוי מטיילים.
אנשי יחידות החילוץ של המשטרה ממליצים לציבור המטיילים לתכנן מראש את מסלול הטיול, לעדכן אדם קרוב על יציאה לטיול ועל המסלול המתוכנן, להצטייד במכשיר טלפון נייד עם סוללה טעונה במלואה וכמו גם במטען נייד, לשתות מספיק מים, להצטייד בביגוד מתאים, להיצמד למסלול מסומן, ללון במקומות המאושרים לכך ולכבד את הטבע. במשטרה מדגישים בפני ציבור המטיילים כי אם איבד את דרכו או שאחד המטיילים זקוק לעזרה, יש להזעיק את המשטרה וכוחות ההצלה דרך מוקד 100.
כמדי שנה, צה"ל יטיל סגר כללי על אזור יהודה ושומרון ויסגור את המעברים ברצועת עזה בחג הפסח, בהתאם להערכת מצב ביטחונית ולהנחיית הדרג המדיני. הסגר יהיה בתוקף בחג הראשון ובחג השני, ויוסר בימי חול המועד. מדובר צה"ל נמסר כי הסגר ייכנס לתוקף החל מהשעה 17:00 היום, אז גם ייסגרו המעברים בעזה. בשבוע הבא, בחצות בלילה שבין שבת לראשון, הסגר יוסר והמעברים ייפתחו, בכפוף להערכת המצב ובהתאם לשעות הפתיחה בשגרה.

ומה עם הפקקים בדרך לליל הסדר?

ערב החג לא רק יביא רבים מהישראלים לשבת יחד סביב שולחן החג בתקופה מתוחה חברתית, אלא כמדי חג יביא עלינו את הפקקים הגדולים של פסח. בימים האחרונים יצאו מאות אלפים את שערי נתב"ג לטובת חופשה משפחתית בחו"ל, ורבים אחרים יעבירו את ימי חול המועד דווקא בארץ, כשחלק ארי מהזמן בחג יעבור עליהם בזחילה בפקקים.
כאמור, אגף התנועה של משטרת ישראל יחל את היערכותו לחגי ניסן תשפ"ג כבר הבוקר על ידי פריסת מאות שוטרים, ניידות גלויות וסמויות, ואופנועים בצירים הבין-עירוניים ברחבי הארץ. אלו יעבדו גם בימי חול המועד, כמו גם מתנדבי אגף התנועה.
במשטרה מספרים כי ראש אגף התנועה, ניצב יהודה בן עטר, הנחה כי ראש סדר המשימות יהיה הגברת נוכחות ובולטות השוטרים באזורים ובצירים, במטרה לסייע במשימות הביטחון השותף, בטיפול ובסיוע במקרה של פיגוע. כמו כן הנחה בן עטר את השוטרים לעסוק גם בהכוונת תנועה במקומות שבהם קיים צפי לריבוי כלי רכב ועומסי תנועה, ובאתרים המתוירים, בהם אתרי הטבע בגליל ורמת הגולן, סובב כנרת, אתר הסחנה, וואדי ערה, גני יהושע ופארקים בגזרת מטה יהודה.

4 צפייה בגלריה
הפקקים באיילון דרום לכיוון אשדוד לפני ליל הסדר
הפקקים באיילון דרום לכיוון אשדוד לפני ליל הסדר
הפקקים באיילון דרום לכיוון אשדוד לפני ליל הסדר, בשנה שעברה
(צילום: קובי קואנקס )
האכיפה של שוטרי אגף התנועה תתמקד בעבירות הגורמות לתאונות דרכים, עבירות היסח דעת, עקיפות מסוכנות ועבירות צומת. על פי היערכות משטרת התנועה, בערב החג, יורגשו פקקי תנועה בצומת עמיד בצפון, בכביש 65 במקטעים שבין אום אל פחם ועירון, וכן בין האחרונה לבין תל קשיש. כמדי ערב חג יורגשו גם פקקים באזון צפון השרון, עם פקקים שצפויים בכביש 2 בין מחלף נתניה למחלף אולגה, ובכביש 4 בין צומת רעננה למחלף חדרה. דרומית יותר משם, בכביש 20, צפויים פקקי תנועה בין גלילות לשפיים.
במרכז הארץ הצפי לפקקים מתחיל בכביש 1, בין בית הערבה למישור אדומים, ואלו ידרימו גם לכביש 4 בין הערים אשדוד לאשקלון, ובכביש 6 בין היישובים מאחז לבית קמא.
לצער הנהגות והנהגים, מקטעי כביש אלו, שצפויים להיות פקוקים בערב החג, צפויים להיות כאלה גם בחול המועד. זאת כשאליהם יתווספו פקקים בכבישים 90 ו-92 הסובבים את הכנרת, מקטע הכביש בין שמרת לנהריה בכביש 4, והמקטע בין בית שאן לעפולה בכביש 71 בצפון.
במרכז הארץ, מלבד העומסים הצפויים שכבר ציינו, ניתן להעריך כי בחול המועד יהיו עומסים בכביש 1 מצומת מישור אדומים ועד צומת בית הערבה במחסום חיזמא שבכביש 437, וכן בכביש 443 במקטע שבין עופר למכבים. כביש 90 צפוי להיות עמוס בימי חול המועד בין צומת בית הערבה לנווה זהר, וכביש 1 יהיה פקוק בשל העלייה הצפויה של הישראלים לירושלים, בין צומת ענבה לשער הגיא.
באגף התנועה ממליצים לציבור משתמשי הדרך לנהוג בזהירות ובאחריות ולהישמע להוראות השוטרים וחוקי הדרך. נהיגה במהירות מופרזת ושלא בהתאם לדרך מגדילה משמעותית את הסיכוי למעורבות בתאונה קטלנית, וכך גם השימוש בטלפון נייד בזמן הנהיגה המסיח את דעתו של הנהג.
פורסם לראשונה: 22:44, 04.04.23