3 צפייה בגלריה
ועידה ועידת האנשים של המדינה יפה בן דויד
ועידה ועידת האנשים של המדינה יפה בן דויד
"פקידי האוצר צריכים להחליף דיסקט". בן דויד
(צילום: עמית שאבי)
הסתדרות המורים הודיעה הערב (יום שני) כי לאור המשבר במו"מ עם משרד האוצר, ואחרי כמה ימים של הפסקה, מחר שוב לא יתקיימו לימודים בכל הארץ. מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דויד, טענה כי "באוצר ניצלו את כוונותינו הטובות כדי להפסיק את העיצומים וקיימו ישיבות סרק. ההצעות שהועלו על ידם מביישות את מקצוע ההוראה ויגרמו לקריסת מערכת החינוך".
משמעות ההודעה של בן דויד היא שגני הילדים, בתי הספר היסודיים והאולפנים לא יפעלו מחר. עם זאת, וכפי שהיה בעיצומים הקודמים, במוסדות בחינוך המיוחד יתקיימו לימודים כרגיל.
3 צפייה בגלריה
רם בלינקוב
רם בלינקוב
אמירה מקוממת. מנכ"ל האוצר בלינקוב
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בפגישות האחרונות בין הצדדים הציע משרד האוצר פשרה שלפיה מורה מתחיל יקבל שכר של 8,600 שקלים. הסתדרות המורים, מנגד, דורשת שכר של 10,500 שקל למורה מתחיל, ומשרד החינוך שתומך בדרישותיה אמר כי המינימום צריך להיות 10,000 שקלים. הבוקר נפגשו הצדדים פעם נוספת - אך השיחות הסתיימו ללא כל תוצאות, והפערים נותרו גדולים. גורמים המקורבים למו"מ גם אמרו שהאווירה במהלך השיחות הייתה קשה.
"הסתדרות המורים חוזרת לנקוט בצעדים ארגוניים חריפים לאחר שפקידי האוצר הודיעו כי לא יוכלו לתת הצעה גבוהה יותר מ-8,600 לעובד הוראה מתחיל וכמה מאות שקלים לעובד הוראה ותיק", נמסר מהסתדרות המורים. "האוצר מתבצר בעמדתו להעלות את שכר עובדי ההוראה רק במעט. בהסתדרות המורים סירבו בתוקף להצעה שאין בה שום בשורה אמיתית לעובדי ההוראה ואין ביכולתה להציל את מערכת החינוך מהמצב הקשה בו היא נמצאת".
לדברי בן דויד, "אנחנו מנהלים כבר חצי שנה מו״מ עם פקידי האוצר וההצעה היחידה שהם שמו היא פשוט לעג לרש. לפקידים שם לא אכפת מכלום. לא מחינוך, לא מהתלמידים ולא מההורים. אנחנו חוזרים ומזהירים שלמרות ניסיונות רבים שלנו ומחוות של רצון טוב כגון הפסקת העיצומים, האוצר מתעקש לא לפתור את המשבר ומוביל את ישראל לכאוס גם בשנת הלימודים הבאה". היא קראה לראש הממשלה העתידי יאיר לפיד ולשר האוצר אביגדור ליברמן "להתערב אישית במו"מ לדאוג שפקידי האוצר יחליפו דיסקט ויראו את טובת מערכת החינוך והמדינה לנגד עיניהם".
משרד האוצר מסר בתגובה כי "צר לנו על הפגיעה בתלמידים ובהורים רגע לפני סיום הלימודים. האמירות לפיהן התקיימו ישיבות סרק הינן שקריות ומבישות וטוב היה שלא היו מועלות. משרד האוצר עומל לילות כימים על מנת להביא הסכם טוב עבור המורים, התלמידים, ההורים והמנהלים תוך הקפדה על ההנחיות הקיימות של היועצת המשפטית לממשלה בהתאם לתקופת ממשלה יוצאת".

כפי שנחשף ב-ynet, אתמול נכנס לחדר המו"מ מנכ"ל משרד האוצר, רם בלינקוב, ואמר לנציגי ההסתדרות כי "8,600 שקל זו הצעה גבוהה מדי לציבור המורים. אני לא מבין למה הציעו לכם הצעה כזו. גם ב-6,900 שקל מורים יבואו לעבוד". יצוין, אגב, כי כבר היום מורה במשרה מלאה יוכל להרוויח 6,900 שקלים. במענה לפניית ynet, מנכ"ל משרד האוצר מסר בתגובה כי "כנכד ובן למנהלי בתי ספר, וכבעל ואח למורות, השאלה אינה ראויה לתגובה".
מהסתדרות המורים נמסר בתגובה לדבריו של בלינקוב כי "אם בארזים נפלה שלהבת, מה יגידו אזובי הקיר? מאכזב ומצער שהפקיד הבכיר ביותר במשרד האוצר לא סופר את עובדות ועובדי ההוראה. למעשה, הוא מכשיר את המדיניות של משרדו - שמתייחס אליהם כאל מגזר של נשים חלשות, שצריכות להמשיך להגיע לעבודה בכל מצב ולהגיד תודה על הזכות לקבל שכר כלשהו".
"כנראה שבלינקוב רואה בחזונו בייביסיטר לאומי ולא אנשי חינוך שדואגים לעצב את דור העתיד של מדינת ישראל", הוסיפו בהסתדרות המורים. "אנו מצפים מראש הממשלה החליפי יאיר לפיד ומשר האוצר אביגדור ליברמן להתנער מעמדתו של מנכ"ל משרד האוצר ולדרוש ממנו לשנות אותה ולעצור את ריסוק מערכת החינוך, שעומדת לפני קריסה מוחלטת".
3 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים של ארגון המורים נגד רפורמת הבגרויות של שאשא ביטון
מסיבת עיתונאים של ארגון המורים נגד רפורמת הבגרויות של שאשא ביטון
איום נוסף על שנת הלימודים הבאה. רן ארז
(צילום: מוטי קמחי )
מלבד נושא השכר, הצדדים חלוקים גם בנושא התאמת ימי החופשה של המורים לימי החופשה במשק, ומזכ"לית הסתדרות המורים מתנגדת נחרצות לשינויים בימי חופשת הקיץ. עם זאת, בעבר היא הביעה נכונות ללמידה בימי אסרו חג שיוחזרו למורים בימים אחרים, שאותם יבחר כל מורה בהתאם לצרכיו.
יו"ר ארגון המורים, רן ארז, התייחס הבוקר באולפן ynet גם הוא למשבר במערכת החינוך, ואמר כי ינצל את תקופת הקיץ כדי לקדם מו"מ עם משרד האוצר. ארז, שזועם גם על הרפורמות של השרה יפעת שאשא ביטון בבחינות הבגרות, איים כי אם דרישות ארגונו לא יטופלו - ייתכן לא תיפתח שנת הלימודים הבאה בתיכונים.
בינתיים, הנהגת ההורים זועמת על העיכוב במו"מ, ומסרה כי היא "מגנה בתוקף את חוסר האחריות של כלל הגורמים העוסקים במו"מ על הסכם שכר המורים, שהביא לפיצוץ המו"מ", והוסיפה: "ציפינו לאחריות ובגרות מהצדדים, אך התבדינו. מערכת החינוך בישראל נמצאת במשבר כה מורכב ועמוק, אך נראה שלהסתדרות המורים ולממשלה כלל לא בוער לסיים אותו. אנו דורשים מהצדדים לשוב ולהתכנס ולסיים את המו"מ מיד".