על רקע החלטת השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר לא להאריך את כהונתה של נציבת שב"ס קטי פרי, בניגוד להסכמים הקואליציוניים, ולאור תגובתה הנוקבת שבה קראה לו "חסר אחריות", בשירות בתי הסוהר סבורים כי בין כה וכה הם לא יוכלו להמשיך לעבוד ביחד - גם אם הממשלה לא תאשר את מינויו של ניצב קובי יעקובי לממלא מקומה.
"הרפש בין הנציבה לשר הממונה עליה הגיע לשיא, ולא משנה מה כבר יקרה בממשלה בכיפופי הידיים בין גנץ לבן גביר, היא לא יכולה להמשיך לעבוד איתו יום אחד יותר מהקדנציה שלה", אמר בכיר לשעבר בשב"ס.
3 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר, קטי פרי
איתמר בן גביר, קטי פרי
"בן גביר והנציבה פרי רבים - ומי שמפסיד זה רק השב"ס"
(צילום: אפי שריר, דנה קופל)
הבכיר, ששירת בשירות בתי הסוהר כ-30 שנים, ציין כי "הארגון עובר ימים קשים, וטלטלה שמחלחלת עד אחרון הסוהרים שמתוסכלים וכואבים את המצב". גונדר לשעבר בשב"ס הוסיף כי "בזמן שחיילנו נלחמים בעזה, נפצעים ונהרגים למען ביטחון עם ישראל, בן גביר והנציבה רבים - ומי שמפסיד זה רק השב"ס כארגון". לדבריו "סגל הסוהרים בכל בתי הכלא נמצא בסוג של סערה, וחש מבוזה ומושפל. פעם אחת ממנים להם מפקד מבחוץ מהמשטרה, ופעם שנייה השר והנציבה רבים על חשבון יציבות הארגון".
הבכירים ציינו גם כי העימות בין השניים מגיע, בין היתר, על רקע הימנעותו של בן גביר מאישור סבב מינויים לתפקידים בכירים בשב"ס, שם רבים נותרו ללא דרג פיקודי. הם ציינו כי השר לא מאשר העלאות בדרגה כשסגל הפיקוד הבכיר מתנהל ללא שלושה גונדרים.
3 צפייה בגלריה
קובי יעקובי
קובי יעקובי
מזכירו הביטחוני של בן גביר, קובי יעקובי, נבחר לתפקיד ממלא מקום נציב שב"ס, בארגון תקפו
(צילום: דוברות המשטרה)
כפי שנחשף ב-ynet, בן גביר בחר במזכיר הביטחוני שלו - קובי יעקובי - לממלא מקום נציב שב"ס, אך הדבר אמור לעבור את אישור הממשלה. מיד לאחר מכן, השר חילי טרופר (המחנה הממלכתי) העביר למזכירות הממשלה הצעת מחליטים להארכת כהונתם של המפכ"ל והנציבה, מה שייאלץ את ראש הממשלה בנימין נתניהו להגיב לנושא.
בשלב זה, שתי ההצעות מתנגשות, ולאור חילופי הדברים בין הנציבה לבן גביר, נראה כי מבחינתו הוא לא מתכוון לסגת מההחלטה שקיבל. בהודעה לתקשורת הבהיר בן גביר כי לא תתאפשר פשרה ביניהם בשל המלחמה, ואמר כי "נציבת שב"ס הייתה צריכה ללכת הביתה מזמן. יש חוסר אמון מוחלט, והודעתה המשתלחת והבוטה בצורה אישית נגד השר הממונה עליה, בניגוד לכל כללי הממשל ולכללים הדמוקרטיים, הוכיחה זאת היטב. היא לא תישאר בתפקידה יום אחד נוסף".
3 צפייה בגלריה
משה קראדי באולפן ynet
משה קראדי באולפן ynet
"ההחלטה הופכת את בן גביר למי שינהל את שב"ס". משה קראדי
(צילום: משי בן עמי)
יו"ר פורום המפכ"לים והניצבים לשעבר, משה קראדי, התייחס למינוי יעקובי לתפקיד ממלא המקום, ואמר כי "ההחלטה של בן גביר למנות את מזכירו הצבאי שרק לפני שנה קיבל ניצב, ללא ניסיון פיקודי כמפקד מחוז או אגף, היא למעשה הפיכת בן גביר למי שינהל ויקבע את התנהלות השב"ס, כשיעקובי יהיה המוציא לפועל, וזאת אחרי שכבר הספיק להשתלט על המשטרה". לדבריו, "בעבר מונו אנשי משטרה למפקדי שב"ס, אבל כולם היו בעלי ניסיון של פיקוד על מחוזות או אגפים.
"בכל מקרה ההחלטה להביא מפקד לשב"ס מבחוץ, מחזירה אותנו אחורה לימים שזלזלו בקציני השב"ס. זאת אמירה שאין בשב"ס קצין ראוי להחליף את הנציבה היוצאת", הוסיף קראדי. קצין בכיר לשעבר אמר כי "הסתבכנו באירוע קשה ומטלטל לשב"ס, בתקופה שבה הארגון הגיע לשפל המדרגה ובמקום להביא מפקד משכמו ומעלה - מגיע קצין שכל ניסיונו להיות איש אמונו של השר בן גביר. הארגון עובר טלטלה באחת התקופות הכי מאתגרות עם אסירי הנוחבה ועוד אלפי אסירים ביטחוניים".
לאחר בחירת בן גביר ביעקובי אמרו במחנה הממלכתי כי "החלפת ראשי ארגונים ביטחוניים בזמן מלחמה היא פגיעה בביטחון המדינה ואחדות העם. לאור זאת הגיש השר טרופר הצעת מחליטים למזכירות הממשלה להארכת מינוי נציבת שירות בתי הסוהר ומפכ"ל המשטרה. אנו קוראים לראש הממשלה ולשרים לגלות אחריות לאומית ולתמוך בהצעה בישיבת הממשלה הקרובה".
בכיר בליכוד אמר כי "אנחנו מחויבים להסכם על הארכת מינויי בכירים כפי שנעשה עם נגיד בנק ישראל וכפי שצפוי לקרות עם מפכ"ל המשטרה. מנגד, אנחנו מבינים את הקושי של השר בן גביר לעבוד עם נציבת שב"ס שכפופה לו, לאחר שהתבטאה באופן אישי ופומבי נגדו. ראש הממשלה נתניהו פועל לפתרון הנושא ויביא החלטה לממשלה רק לאחר מיצוי הניסיונות להגיע להבנות".