כבר ארבעה חודשים ברציפות שמספר הקורבנות מהאלימות והפשיעה בחברה הערבית מגיע לנקודת הציון העגומה של 20 בני אדם. מאז חודש מרץ, אז נרצחו 15 בני אדם, מספר הנרצחים ממשיך לעלות עוד ועוד, בכל חודש בהדרגה. בחודש אפריל נרצחו 20 בני אדם, במאי המספר כבר עלה ל-24 וביוני הוא שבר שיא נוסף - עם לא פחות מ-25 נרצחים.
48 השעות האחרונות מספרות את הסיפור כולו, בחמישה מוקדים שונים - חיפה, כפר ברא, כפר קאסם, מחנה הפליטים שועפט והלילה (בין שישי לשבת) בג'סר א-זרקא - נגבו חייהם של שבעה בני אדם. מתחילת החודש, שייגמר רק בעוד כשבוע וחצי, נרצחו 22 בני אדם. וזה לא מקרי, אם לא יחול שינוי דרמטי שנת 2023 תסתיים בשיא שלילי ועגום במיוחד של יותר מ-200 נרצחים.
5 צפייה בגלריה
פעילות המשטרה במחנה הפליטים שועפט
פעילות המשטרה במחנה הפליטים שועפט
המשטרה בפעילות במחנה הפליטים שועפט. הבוקר נעצר חשוד ברצח שאירע שם אמש
(צילום: דוברות המשטרה)
5 צפייה בגלריה
מוחמד ורשא עמאש שנרצחו בג'סר א-זרקא
מוחמד ורשא עמאש שנרצחו בג'סר א-זרקא
בני הדודים נרצחו כשחזרו ממסיבת אירוסים
"שפיכות הדמים הזו מתפשטת בכל החברה הערבית", הזהיר ראש מועצת ג'סר א-זרקא שבשרון, לאחר רצח בני הדודים מוחמד (19) ורשא עמאש (28) הלילה. לדבריו, "המנוולים לא יודעים גבולות, הם רוצחים כל מי שבדרך, והם עושים מה שבא להם. הם 'בטוחים'. אם היו ליד שני הצעירים עוד אנשים, היו רוצחים גם אותם".
השניים, נציין, היו במסיבת אירוסים של קרובי משפחתם, וכששבו לביתם וחילקו ממתקים לקרוביהם - הגיעו למקום חמושים שפתחו בירי שהביא למותם. כוחות המשטרה שהוזעקו לזירה סרקו אחר החשודים שנמלטו מהמקום, ובזמן החיפושים המשיכו להישמע יריות ברחבי האזור. אביה של רשא, סאמי, אמר ל-ynet כי "אף אחד לא עוזר ולא מתייחס למגזר. אנחנו צריכים עזרה, אבל אין למי לפנות".
הוא שחזר את האירוע שבו נרצחה בתו ואמר כי שלושה נכנסו לחצר חמושים ו"ירו על המשפחה שלי". לדבריו, "הגענו למצב גרוע, נכנסים לבית שלך, לחצר, ויורים. השמחה הפכה לאבל". הוא ציין כי זו לא פעם ראשונה שנורו יריות לעבר ביתו: "פניתי למשטרה, לקחו מצלמות ולא עשו כלום".
בעקבות הרצח התקיימה הערכת מצב מיוחדת במרחב מנשה במשטרה, בהשתתפות מפקד מרחב מנשה ניצב-משנה שלומי בן שושן וסגן מפקד מחוז חוף תת-ניצב דוד בואני. בתום הערכת המצב נקבעו "פעולות לביצוע" לצד תגבור הכוחות בכפר, שבו לפי ראש המועצה לא אירע רצח מאז חודש פברואר.
5 צפייה בגלריה
זיאש פהמי טהא. נורה למוות מכדור תועה
זיאש פהמי טהא. נורה למוות מכדור תועה
זיאש פהמי טהא. נורה למוות מכדור תועה
5 צפייה בגלריה
הזירה בכפר ברא
הזירה בכפר ברא
זירת הרצח הכפול בכפר ברא
מחמוד עמאש, תושב ג'סר א-זרקא, אמר כי כולם בסכנת חיים. "גם כשיושבים בחצר הבית רוצחים אותנו. בושה למשטרת ישראל שנכשלת בתפקידה. אצלנו פתחו תחנת משטרה, ואני מעדיף לסגור אותה כי העבריינים משתוללים עוד יותר מאז ויורים גם ליד שוטרים".
שעות לפני הרצח הכפול נורה למוות זיאד פהמי טהא, גבר כבן 40 ממחנה הפליטים שועפט שבמזרח ירושלים, שככל הנראה נפגע מירי תועה בעת שניסה להפריד בין משתתפי קטטה ולהרגיע את הרוחות. המשטרה הודיעה הבוקר כי עצרה חשוד ברצח, גבר בשנות ה-30 לחייו שנפצע אף הוא באירוע באורח בינוני, והוא יובא בצאת השבת לדיון בהארכת מעצרו.
לפי המשטרה, מחקירה ראשונית עלה כי "בעקבות קטטה שהתפתחה בין מספר מעורבים בשל סכסוך שהתגלע ביניהם, בשלב מסוים בוצע ירי שממנו נפגע המנוח והוביל למותו".
לשלושת הקורבנות מהלילה ואמש מתווספים עוד ארבעה, שנורו למוות תוך יממה: שלשום נורו למוות שני פלסטינים, בני הדודים אקצא סעאדה ופאיק ספדי, בכניסה לכפר ברא שליד כפר קאסם. בכפר קאסם עצמה נורה למוות בלילה שבין רביעי לחמישי גבר בן 32, גם הוא פלסטיני.
בחמישי בבוקר נורה למוות גם סלאח אבו חיט, תושב חיפה בן 64, ברכבו ברחוב הנביאים המרכזי שבחיפה - כחודשיים לאחר שבתו חנאן, אם לילד בן 5, נרצחה באורח דומה כשחנתה ליד ביתה ברחוב אחד העם הסמוך. על פי ההערכות הרצח הוא חלק מהסכסוך האכזרי בין משפחות הפשע בכרי וחרירי.
5 צפייה בגלריה
טקס החלפת פיקוד מחוז תל- אביב איתמר בן גביר
טקס החלפת פיקוד מחוז תל- אביב איתמר בן גביר
האצבע המאשימה מופנית אליהם. בן גביר ושבתאי
(צילום: דנה קופל )
השנה הזו כאמור שוברת כל שיא אפשרי בנתוני הרציחות בחברה הערבית. למעשה, בשנים האחרונות נרשמה ירידה במספר הנרצחים הערבים רק בשנת 2022, בימי ממשלת בנט-לפיד, שלפחות במחצית השנה הראשונה שלה הצליחה למגר מעט את התופעה.
בחברה הערבית מפנים אצבע מאשימה בין היתר לשר לביטחון לאומי הנוכחי, איתמר בן גביר, וטוענים כי הנושא "לא מעסיק אותו". באופוזיציה קראו לראש הממשלה בנימין נתניהו בחודשים האחרונים למנות פרויקטור ממשלתי לטיפול בנושא, כפי שהיה בממשלה הקודמת ח"כ יואב סגלוביץ', ואף אמרו כי על רה"מ להדיח את בן גביר.
המספרים בתקופת בן גביר הם חסרי תקדים, כאמור, וצפויים לשבור שיאים שליליים - אלא שהוא לא הראשון שנכשל. שכן גם על השרים לביטחון הפנים שהיו לפניו קשה להגיד שהם "נחלו הצלחה" בנושא. עם זאת, כעת הוא נושא המשרה, ובהתאם הזעם מופנה כלפיו.
אחמד מרעי, תושב פורדיס, טען כי "בן גביר שר הכי כושל בתולדות המדינה. כל יום מתרחש רצח ולפעמים שניים והוא יושב ולא עושה שום דבר במטרה למגר את הפשיעה. הרוצחים שולטים על בן גביר והמפכ"ל ורואים במשטרה גוף חלש. הם צריכים להתפטר מיד".
עבד מסארווה, תושב טייבה, הוסיף כי "אזרחים נרצחים ולא רואים מעצרים או התקדמות בחקירות. מבחינת המשטרה הדם הערבי הוא 'זול'". נשים מהצפון טענו כי "מספר הנרצחים יעלה כל עוד בן גביר נשאר בתפקיד". הן מספרות כי הן לא יוצאות מהבית כבר חודשים בשל חשש ממשי לחייהן: "עצם זה שבן גביר שותק אומר שהוא לא רואה אותנו ממטר".