4 צפייה בגלריה
משה תמם ז"ל
משה תמם ז"ל
המחבל וליד דקה ומשה תמם ז"ל
(באדיבות המשפחה)
ועדת השחרורים המיוחדת דחתה באופן סופי את בקשתו של המחבל וליד דקה, אחד מרוצחי החייל משה תמם ב-1984, לשחרור מוקדם בשל מצבו הבריאותי. זאת לאחר שלפני כחודש דקה, שחולה בסרטן ומאושפז תחת אבטחה בבית החולים אסף הרופא בצריפין, הגיש את הבקשה בטענה שהוא במצב סופני - ורוצה למות קרוב לבני משפחתו מחוץ לכלא.
דקה בן ה-62, מחבל ערבי-ישראלי, הורשע בחטיפת החייל משה תמם וברציחתו ונידון למאסר עולם. ב-2012 נשיא המדינה דאז שמעון פרס קצב את עונשו ל-37 שנים. בהמשך נגזרו עליו שנתיים נוספות לאחר שנתפס בכלא עם טלפון סלולרי שהבריח לו חבר הכנסת לשעבר מבל"ד באסל גטאס, כך שעונשו עומד על 39 שנים.
ועדת השחרורים של שב"ס החליטה לפני כחודש שלא בסמכותה לדון בבקשתו לשחרור מוקדם של דקה - וההכרעה עברה לוועדת אסירי עולם. מחוץ לכלא מעשיהו החל אז עימות בין בני משפחתו של תמם, ששאגו בשמחה לנוכח ההחלטה, לבין קרוביו של דקה שהגיעו לתמוך בו, וכוחות המשטרה ניסו להפריד בין הצדדים. גם שבוע לפני כן הודיעה הוועדה כי החליטה לדחות את ההחלטה בעקבות מחלוקת הנוגעת לעצם סמכותה לדון בה.

4 צפייה בגלריה
משפחת תמם מפגינה בכניסה לכלא מעשיהו נגד שחרור המחבל וליד דקה שרצח את החייל משה תמם ז''ל בשנת 1984
משפחת תמם מפגינה בכניסה לכלא מעשיהו נגד שחרור המחבל וליד דקה שרצח את החייל משה תמם ז''ל בשנת 1984
בני משפחת תמם ותומכים שהגיעו להפגין, לפני כחודש
(צילום: מוטי קמחי)
4 צפייה בגלריה
משפחתו של המחבל
משפחתו של המחבל
מנגד, התייצבו קרוביו של המחבל שקראו לשחררו
(צילום: מוטי קמחי)
הוועדה המיוחדת, שדנה בבקשות של אסירי עולם, החליטה שלשום כאמור לדחות באופן סופי את בקשתו של דקה, שלפי עורכי דינו נמצא במצב סופני ונותרו לו ימים ספורים לחיות - ולכן ביקשו שישתחרר ויחזור למשפחתו.
הפרקליטות, נזכיר, התנגדה לעצם הדיון בוועדת שחרורים רגילה מכיוון שמדובר באסיר ביטחוני שהורשע ברצח חייל על רקע לאומני, ולדבריה לפי חוק המאבק בטרור אסיר שכזה לא יכול לעמוד בפני ועדת שחרורים רגילה - אלא בפני ועדת אסירי העולם, שנחשבת לקשה יותר.
חברי ועדת שב"ס ציינו לפני כחודש כי הבקשה של דקה לשחרור מוקדם "נתמכת במסמכים רפואיים מטעם האסיר, וכן בתעודה רפואית מ-15 במרץ אשר בה חיווה דעתו ד"ר דימיטרי קלוצקי, מנהל רפואי מר"ש (מחלקת הרפואה בשב"ס), כי לאסיר מחלה ממארת אשר מסכנת את חייו באופן ממשי ברמת סיכון גבוהה, ותוחלת חייו היא בת שנתיים. עוד נאמר בתעודה שמצבו הקליני של האסיר מורכב ביותר, כך שימיו קצרים ונשקפת סכנה ממשית לחייו".

בני משפחתו של משה תמם גילו לפני כחודש במקרה כי דקה ביקש שחרור מוקדם ופתחו במחאה שכללה הפגנות מול כלא מעשיהו. "הרוצח המחבל וליד דקה ינשום את נשימתו האחרונה בכלא", הם אמרו. "אם הוא טוען שימיו ספורים - מעניין שהוא עוד בחיים אחרי שטענו בבקשה שנותרו לו כמה ימים".
הלחץ הציבורי וההפגנות מול כלא מעשיהו, שם התנהל הדיון, הובילו כאמור לדחיית בקשתו הראשונה לוועדת השחרורים הרגילה, לאחר שהמשפחתו של תמם טענה שמדובר באסיר ביטחוני שלא זכאי לשחרור מוקדם - ככל אסיר פלילי. הדיון הועבר לוועדה המיוחדת שדחתה את בקשתו של דקה לפי סעיף 40 א' לחוק המאבק בטרור, שלפיו אסיר ביטחוני לא יזכה לשחרור מוקדם.
4 צפייה בגלריה
משה תמם ז"ל
משה תמם ז"ל
נחטף ב-1984 ונרצח. החייל תמם
(באדיבות המשפחה)

"וליד דקה הוא מחבל מתועב, ואת ימיו הוא אמור לסיים מאחורי סורג ובריח", נמסר מפורום בוחרים בחיים של המשפחות השכולות ונפגעי הטרור, שנאבק נגד שחרורו של דקה. "לצערנו אנו נחשפים ליותר ויותר בקשות של מחבלים לשחרור מוקדם, והדבר צריך להיות מטופל מהשורש. בימים אלה יש עוד שני מחבלים שעומדים לפני ועדה להורדת שליש, ואנו מצפים שגם הם לא ישוחררו ויותר לא יקצבו עונשי מאסר עולם למחבלים. יידע כל מחבל כי יסיים את חייו בכלא".
אורטל תמם, אחייניתו של משה תמם, שמחה למשמע הבשורה כי המחבל דקה לא ישוחרר. "ניצחנו. למרות כל הכוחות הגדולים שפעלו נגדנו, למרות כל הסיכויים, למרות שהשופט כבר החליט, למרות הכול - ניצחנו", אמרה. "לפני מספר שבועות ניצחנו במאבק להעברת דיון שחרור המחבל לוועדה המיוחדת. ההנחה הבסיסית הייתה שברגע שהדיון יהיה בוועדה המיוחדת הוא יהיה תחת מה שנקרא סעיף 40 א' לחוק המאבק בטרור. מהו הסעיף הזה? סעיף שבא להגן על ישראל ולומר כי כל מי שהואשם ברצח או בניסיון רצח כאקט טרור לא יהיה מועמד לשחרור מוקדם - תהא הסיבה אשר תהא. סעיף קטן מדי וחלקי מדי לטעמי (בתקווה שעוד נשנה את זה), אבל חשוב מאוד לשמירת בטחונה של מדינת ישראל".
החטיפה התרחשה ב-6 באוגוסט 1984, אז יצא תמם מבסיסו לחופשה. לפי כתב האישום שהוגש בזמנו, חברי החוליה אספו אותו במחלף נתניה, חטפו אותו ואז רצחו אותו במטע זיתים ליד ג'נין. החיפושים אחר רוצחי החייל נמשכו יותר מחודש, אך בסופו של דבר הם נתפסו ונשפטו למאסר עולם. ב-2012 החליט כאמור הנשיא דאז שמעון פרס לקצוב את עונשם.
פורסם לראשונה: 22:24, 26.06.23