5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ויריב לוין
בנימין נתניהו ויריב לוין
בנימין נתניהו ויריב לוין
(צילום: שלו שלום)
המועד האחרון להגשת המועמדים לכהן בוועדה לבחירת שופטים תם אתמול (רביעי), אבל התסבוכת רחוקה מסיום. בבית הנשיא לא מתקיימות שיחות בימים האחרונים, והתחושה היא שהמשא ומתן תקוע כל זמן שעוד לא התקיימה ההצבעה החשאית לנציגי הוועדה.
באופוזיציה מבקשים להמתין ל-14 ביוני, מועד ההצבעה במליאת הכנסת, כדי לראות האם ייכנס נציג מטעמם לוועדה - ואילו בקואליציה מבקשים הסכמות לפני, כתנאי לבחירת נציג אופוזיציה. "אם לא יהיו הסכמות, כל אחד יעשה מאחורי הפרגוד מה שאומר לו מצפונו", אמר בכיר בקואליציה. באופוזיציה, לעומת זאת, מתריעים ואומרים כי אם ח"כ קארין אלהרר מיש עתיד לא תיבחר לתפקיד, מדובר בשבירת כלים של הקואליציה והפסקה מיידית של השיחות והניסיונות להגיע להבנות.
5 צפייה בגלריה
קארין אלהרר באולפן ynet
קארין אלהרר באולפן ynet
מועמדת האופוזיציה. ח"כ אלהרר
(צילום: יריב כץ)
אבל לא רק מול האופוזיציה התסבוכת גדולה. במהלך היומיים האחרונים הגישו לא פחות מ-10 חברי קואליציה מועמדות במזכירות הכנסת. שניים מאלה שהגישו הם חברי הכנסת יצחק קרויזר ולימור סון הר מלך מעוצמה יהודית, שקיבלה הבטחה בהסכמים הקואליציוניים לנציג מטעמה בוועדה. מהליכוד הגישו מועמדות שישה חברי כנסת - אביחי בוארון, טלי גוטליב, משה סעדה, ניסים ואטורי, אלי דלל ומושיקו פסל - ובנוסף אליהם הגיש את מועמדותו גם ח"כ אוריאל בוסו מש"ס.
המאבק כרגע הוא בתוך הקואליציה, משום שמלבד עוצמה יהודית גם ש"ס דורשת נציג. מתוך שני שרים בוועדה חייבת לכהן שרה אחת אישה, ומתוך שני חברי כנסת - חברת כנסת אחת. אם תיבחר קארין אלהרר היא תמלא את מקומה של האישה הראשונה, ואז יצטרכו לבחור שרה נוספת - אולם בש״ס לא מכהנות נשים ולכן האפשרות היחידה היא שרה מהליכוד או השרה אורית סטרוק מהציונות הדתית.
5 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג עם צוותי העבודה מטעם הקואליציה, סיעת יש עתיד וסיעת המחנה הממלכתי בפגישת הידברות ראשונה בבית הנשיא
נשיא המדינה יצחק הרצוג עם צוותי העבודה מטעם הקואליציה, סיעת יש עתיד וסיעת המחנה הממלכתי בפגישת הידברות ראשונה בבית הנשיא
ברקע הבחירות החשאיות לוועדה לבחירת שופטים - מבוי סתום בשיחות בבית הנשיא
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
השבוע הבהיר שר המשפטים יריב לוין בהזדמנויות שונות כי אין לו עניין לעסוק בבחירות הנציגים לוועדה, שהרכבה הנוכחי לא משקף את תוצאות הבחירות ושאין לו כוונה לעסוק בו. בסביבת נתניהו הנטייה כרגע כי היא כן לאפשר נציג מאופוזיציה בוועדה כדי למנוע מהמחאה נגד המהפכה המשפטית להסלים.
המאבק הבא נוגע לשאלה האם לוין יכנס את הוועדה או יאפשר בכלל בחירת שופטים, מה שעלול להצית את את האש מחדש. אם נתניהו יחליט לחייב את לוין לפעול כדי להרגיע את הרוחות, אומרים גורמים פוליטיים, הדבר יכול להגיע עד לכדי התפטרות של שר המשפטים שתוביל לזעזוע של ממש בקואליציה. אתמול בצהריים לוין רמז בנאום בכנסת כי ייתכן שכלל לא יאפשר לוועדה לבחור שופטים והביע את מורת רוחו מהרכבה: "תהליך פסול, הרכב לא ראוי לדמוקרטיה".
5 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
"נעמוד כחומה בצורה מול כל ניסיון של הממשלה למנות שופטים מטעמה". לפיד
(צילום: רפי קוץ)
ח"כ קארין אלהרר מיש עתיד נבחרה כאמור להיות המועמדת מטעם האופוזיציה, לאחר שאתמול בבוקר יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ הודיע כי לא יעמיד מועמד מטעמו, ובהמשך הצטרפה אליו גם יו"ר העבודה מרב מיכאלי - שהודיעה על הסרת מועמדותה של ח"כ אפרת רייטן ממפלגתה.
ראש האופוזיציה, יו"ר יש עתיד יאיר לפיד, בירך אמש על בחירתה של אלהרר. "בימים בהם הדמוקרטיה תחת התקפה, האופוזיציה מתייצבת יחד להגנה על מערכת המשפט", אמר לפיד. "חברת הכנסת קארין אלהרר היא המועמדת המוסכמת של האופוזיציה לוועדה למינוי שופטים. אנחנו נעמוד כחומה בצורה מול כל ניסיון של הממשלה למנות שופטים מטעמה ומול כל ניסיון לפגוע בעצמאות בית המשפט העליון. אני מודה לבני גנץ ולמרב מיכאלי ולכל ראשי מפלגות האופוזיציה, שגילו אחריות והתעלו לגודל השעה".
5 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
"אם ייבחרו שני מועמדים מהקואליציה - יהיו לכך השלכות חמורות על מדינת ישראל". גנץ
(צילום: אלכס קולומויסקי)
גנץ הזהיר אמש מפני האפשרות שייבחרו לוועדה שני נציגים מהקואליציה. "הבחירות לנציגי הכנסת לוועדה לבחירת שופטים בשבוע הבא הן נקודת מבחן משמעותית", אמר. "כשהדמוקרטיה הישראלית על הכף - אסור לחזור על טעויות העבר ולבזבז קולות. קיבלתי החלטה לקחת אחריות ולא להעמיד מועמד מטעם המחנה הממלכתי - כך שהאופוזיציה תגיע מאוחדת. כעת נתניהו צריך להכריע האם לצעוד בדרך האחריות, או לדרדר אותנו לתהום הקיצוניות. אם ייבחרו שני מועמדים מהקואליציה - יהיו לכך השלכות חמורות על מדינת ישראל שיביאו לפגיעה בדמוקרטיה, ולצידה וכנגזרת ממנה פגיעה בביטחון, בכלכלה ובחברה. נתניהו, אל תהמר על מדינת ישראל".
בליכוד הגיבו לגנץ, ומטעם המפלגה נמסר כי "מה שבני גנץ דרש בהסכם הקואליציוני ב-2020, פתאום הופך לקץ הדמוקרטיה ב-2023. בני גנץ הוא אבי הרעיון של שני חברי קואליציה בוועדה למינוי שופטים. ב-2020 הוא אף התנה זאת כחלק המו״מ הקואליציוני עם הליכוד והתעקש שהליכוד יחתום על הדברים הבאים: 'כל חברי הקואליציה מחויבים לבחור באותם שני מועמדים של הקואליציה (צבי האוזר ואסנת מארק)'. כך נעשה ומינויים אלה אף אושרו בפסק דין של בג״ץ. קץ לצביעות - לא קץ הדמוקרטיה".
המחנה הממלכתי הגיב לדברי הליכוד: "גנץ נכנס לממשלה ב-2020 כדי למנוע את הרס הדמוקרטיה והפגיעה הקשה בבריאות ובכלכלה. השתלטותו על משרד המשפטים ומוקדי הכוח המשטריים מנעה אז את מה שנתניהו ולוין מבקשים לעשות היום ב-2023. מציעים לליכוד לא להיכנס להשוואות היסטוריות או עכשוויות - ההתנהלות של נתניהו, פרשיות השחיתות וכתבי האישום הם שהביאו את מדינת ישראל אל סף אסון לאומי שאותו אנו מנסים היום למנוע".
פורסם לראשונה: 23:36, 07.06.23