יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ הודיע בפוסט שפרסם הבוקר (רביעי) בפייסבוק כי לא יעמיד מועמד מטעמו לוועדה לבחירת שופטים, וכעבור כשעה הצטרפה אליו גם יו"ר העבודה מרב מיכאלי - שהודיעה על הסרת מועמדותה של ח"כ אפרת רייטן ממפלגתה. שר הביטחון לשעבר קרא להציג מועמדת מוסכמת של האופוזיציה - וכעת נראה כי קארין אלהרר מיש עתיד צפויה להיות הנציגה של האופוזיציה בוועדה לבחירת שופטים, אם לא תהיה התפתחות יוצאת דופן.
גנץ, עוד לפני הודעת מיכאלי, קרא לשותפיו לאופוזיציה "לא לסכן את הדמוקרטיה בשביל משחקי אגו וחשבונות פוליטיים". לדבריו, "מהרגע שהקואליציה מעמידה יותר ממועמד אחד - אסור לקחת את הסיכון". גנץ הסביר את הצעד, לאחר ימים של מאבק מול ראש האופוזיציה יאיר לפיד על הסוגייה, ואמר כי "היעד המעשי החשוב ביותר שלנו בימים האלו כמי שרוצים בישראל יהודית, דמוקרטית, חזקה, צודקת וליברלית, הוא להביא להקמת הוועדה לבחירת שופטים במתכונתה, עם נציג אופוזיציה מכהן ולדאוג למינוי שופטים איכותיים, מגוונים ובלתי-תלויים".
4 צפייה בגלריה
בני גנץ בישיבת סיעת המחנה הממלכתי
בני גנץ בישיבת סיעת המחנה הממלכתי
מוותר על מועמדת מטעמו. "אסור לסכן את הדמוקרטיה"
(צילום: שלו שלום)
4 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
גנץ קרא לשניים "להגיע להסכמה". לפיד ומיכאלי
(צילום: EPA)
את ההודעה פרסם גנץ בבוקר היום האחרון להגשת שמות המועמדים לוועדה למזכירות הכנסת. "שאלת ההתאמה של המועמד מטעם האופוזיציה חשובה, אך חשובה פחות מעצם היבחרותו. לכן, מתוך אחריות לאומית, החלטתי שסיעת המחנה הממלכתי לא תעמיד מועמד לוועדה לבחירת שופטים", אמר, "ההחלטה הזו אינה אומרת שהמועמדים שיש למחנה הממלכתי להציע פחות מתאימים - להפך. ההחלטה לא אומרת שהמועמד או המועמדת שלנו לא יכלו לנצח - להפך. היא אומרת שאסור לקחת סיכון על חשבון מדינת ישראל".
שר הביטחון לשעבר פנה לחבריו באופוזיציה וטען כי "את הסיכון הזה לפגיעה בדמוקרטיה הישראלית יש רק דרך אחת למנוע: לשים מועמדת אחת. בכוונתי לעשות כל מה שאוכל בכדי שכך יקרה. אני קורא לשתי המועמדות (קארין אלהרר ואפרת רייטן - מ"א), שתיהן ראויות, ולשני ראשי המפלגות הנוספים - יאיר לפיד ומרב מיכאלי, להגיע להסכמה ביניהם ולעבוד כאגרוף אחד בכדי שהמועמדת שנעמיד כאופוזיציה תיבחר".
כאמור, כעבור זמן קצר, מיכאלי נענתה לקריאתו. "הוועדה למינוי שופטים היא נכס אסטרטגי לדמוקרטיה הישראלית. מפלגת העבודה ואני היינו היחידות שנלחמנו עליה עוד לפני הקמת ממשלת השינוי, מתוך ההבנה של חשיבותה הקריטית לדמוקרטיה הישראלית, ודאי בימים כמו ימים אלה", כתבה יו"ר העבודה. לדבריה, "לוועדה הזאת צריכה להגיע המועמדת המתאימה ביותר, אבל בשעה שהקואליציה מעמידה מספר מועמדים לבחירה, ולא אחד, אסור לנו לסכן את האפשרות לנציגות אופוזיציה בוועדה ועל כן החלטנו על הסרת מועמדותה של ח"כ אפרת רייטן".
4 צפייה בגלריה
ממועמדות האופוזיציה נותרה אחת. מהקואליציה ייבחר נציג מעוצמה יהודית
ממועמדות האופוזיציה נותרה אחת. מהקואליציה ייבחר נציג מעוצמה יהודית
ממועמדות האופוזיציה נותרה אחת. מהקואליציה ייבחר נציג מעוצמה יהודית
(צילום: יריב כץ, קובי קואנקס, שלו שלום, אלב קולומויסקי)
ראש האופוזיציה לפיד הודה לגנץ ומיכאלי על הסרת המועמדות מטעמם. לאחר הודעת גנץ כתב בטוויטר: "מודה לחברי גנץ על שיתוף הפעולה והאחריות בהחלטתו לפעול יחד בבחירת מועמדת האופוזיציה לוועדה למינוי שופטים. נמשיך להיאבק בחזית אחת להגנת הדמוקרטיה ולשמירה על עצמאות מערכת המשפט".
בינתיים, השיחות בבית הנשיא עדיין לא מתכנסות לשורה תחתונה, אבל ככל הנראה הקואליציה תיאלץ להצביע לנציגת האופוזיציה בבחירות החשאיות שיתקיימו ב-14 ביוני, עוד שבוע בדיוק. בקואליציה מבינים שאם הם לא יבחרו את נציגת האופוזיציה אלהרר, אלא שני מועמדי קואליציה, המחאה תשוב ותתגבר.
רק שלשום נודע ל-ynet כי גורמים ביש עתיד ערכו בימים האחרונים התייעצות לגבי פשרה אפשרית, שבמסגרתה תתקיים רוטציה בוועדה בין נציגי האופוזיציה. לפי אותה פשרה, את הקדנציה בוועדה לבחירת שופטים תפתח ח"כ קארין אלהרר ממפלגתו של לפיד, בעוד שח"כ פנינה תמנו שטה מהמחנה הממלכתי תכהן בוועדה למינוי דיינים למשך שנה וחצי - ובתום התקופה השתיים יתחלפו. עם זאת, עם הודעת גנץ הבוקר, הצעת הפשרה הזו, כך נראה, התייתרה.
4 צפייה בגלריה
ישיבת הממשלה
ישיבת הממשלה
לא מאיים להתפטר - ולא צפוי לכנס את הוועדה. לוין
(צילום: יונתן זינדל)
ח"כ אלון שוסטר ממפלגתו של גנץ הסביר בריאיון ל-ynet radio הבוקר כי "אנחנו רוצים לוודא שאכן תהיה נציגות לאופוזיציה ולא לפצל קולות וזו ההחלטה, וההחלטה הזאת אני מקווה שתיתמך וכך אפשר יהיה להתקדם". הוא נשאל מדוע לוותר והשיב: "למה לריב? אני חושב שמה שחשוב כרגע למדינת ישראל, למשטר הדמוקרטי, לאווירה הטובה, להבנות בשיח החשוב תחת כנפי בית הנשיא זה שכן תהיה נציגות של האופוזיציה. ומהבחינה הזאת אני שלם לגמרי עם ההחלטה של יו"ר המחנה הממלכתי".
לפי שבוע בדיוק נפגשו לפיד וגנץ ולאחר מכן פרסמו הודעה משותפת על כך שסיכמו להמשיך ולפעול ביחד ובתיאום בסוגיית הוועדה לבחירת שופטים. במקביל נפגש גנץ גם עם מיכאלי, שכאמור הסירה הבוקר את מועמדות ח"כ אפרת רייטן ממפלגתה לוועדה.
גם אם ייבחרו נציג קואליציה ונציג אופוזיציה לוועדה וגם אם לא, שר המשפטים יריב לוין לא צפוי בכלל לכנס את הוועדה. גם אם יכנס אותה, אין בכוונתו לאפשר מינוי שופטים. הסיבה: בשיטה הנהוגה היום, שאותה הוא מנסה לשנות, נדרש רוב של שבעה מתוך תשעה נציגים כדי לבחור שופט לעליון - כאשר שלושה מתוך הנציגים בוועדה הם שופטים, ושניים נוספים הם נציגי לשכת עורכי הדין.
כך, לוין יידרש להסכמה רחבה כדי למנות שופט עליון אחד וגם את נשיא העליון הבא, שעד כה נבחר בשיטת הסניוריטי. המאבק המרכזי של הוועדה צפוי בחודש אוקטובר, אז תצטרך להכריע הוועדה על זהות הנשיא.
יש לציין כי לוין כלל לא מאיים להתפטר גם אם ייבחר נציג אופוזיציה לוועדה לבחירת שופטים - ולמעשה ויתר לעת עתה על בחירת שני נציגי קואליציה, מכיוון שלדבריו "בהרכב הנוכחי אין לזה משמעות". לפי מקורביו, "הדבר היחיד שחשוב מבחינתו, שהחוקים יעברו ושתתבצע רפורמה במערכת המשפט כפי שהובטח לבוחרי הימין".