מוצ"ש סוער נוסף בעיצומה של המלחמה: בצומת קפלן בתל אביב התקיימה גם אמש (שבת) הפגנה בנוכחות עשרות אלפים ובהם משפחות חטופים שדורשות עסקה, וארגוני מחאה שקוראים להחלפתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. לראשונה מאז 7 באוקטובר, אישרה המשטרה למפגינים לקיים אתמול את ההפגנה בצומת קפלן עצמו (כיכר הדמוקרטיה), שצמוד לירידה לנתיבי איילון. ynet העביר את ההפגנה בשידור ישיר.
נהג שהתעמת עם מפגינים באזור דרך נמיר ושאול המלך המשיך בנסיעה ודרס חמישה מהם - ארבעה נפצעו באורח קל, ואישה נפצעה באורח בינוני. הנהג, כדורגלן לשעבר, נעצר. בתיעוד התקרית נראה כי אשתו קיללה מפגינים לפני שבעלה שנהג המשיך בנסיעה והאיץ לעבר המפגינים.
קודם לכן המוחים חברו למשפחות חטופים שנשאו הצהרה בדרך בגין, והקהל הזכיר את החטוף אלעד קציר, שנודע כי נרצח בשבי. המפגינים צעדו לבניין ההסתדרות: "ארנון בר דוד, צא לרחובות". כשהמפגינים צעדו מערבה, לרחוב בלוך, התפתחו עימותים קשים בינם לבין שוטרים ופרשים שניסו לחסום את התנועה ברחוב. אדם אחד נעצר בהפגנה בשל הדלקת המדורות.



8 צפייה בגלריה
תיעוד דריסת מפגינים בהפגנה בקפלן
תיעוד דריסת מפגינים בהפגנה בקפלן
אירוע הדריסה. "חשבתי שזה מחבל"
(צילום: איתי רזיאל )
8 צפייה בגלריה
מחאה בצומת קפלן
מחאה בצומת קפלן
מדורה שהובערה בהפגנה
(צילום: מאיר תורג'מן )
8 צפייה בגלריה
מחאה בצומת קפלן
מחאה בצומת קפלן
רבבות בצומת קפלן, אמש
(צילום: צילום יאיר פלטי)
8 צפייה בגלריה
מחאה בצומת קפלן
מחאה בצומת קפלן
השוטרת הפגועה, והרגע שבו נפגעת ממפגין שנדחף לעברה
(צילום: מאיר תורג'מן )
8 צפייה בגלריה
עימותים בין שוטרי מג"ב למפגינים בקפלן
עימותים בין שוטרי מג"ב למפגינים בקפלן
דובר המשטרה טען: "הלוחמת הוכתה במכת אגרוף" - ומחק
(מתוך הרשתות לפי סעיף 27 א' )
חמישה מפגינים נפגעו, כאמור, מרכב בדרך נמיר. צוות מד"א פינה אותם לבית החולים איכילוב בעיר. מהמשטרה נמסר: "נהג רכב פגע תוך כדי נסיעה באזרחים והמשיך בנסיעה עד שנעצר על ידי השוטרים. האזרחים שנפגעו מקבלים טיפול רפואי והנהג יועבר לחקירה". בתיעוד האירוע נראים נוסעי הרכב מקללים את המפגינים, וכשהשוטרים ניסו להרגיע את הנהג - הוא האיץ ודרס מפגינים. אחת מהן סיפרה ל-ynet: "זה היה מחזה קשה, הכול קרה מהר. לא הספקנו לברוח מהרכב. עצוב שהגענו למצב הזה, אבל זה לא ימנע ממני להגיע להפגנה גם בשבוע הבא".
קודם לכן, שתי שוטרות מג"ב וכבאי נפצעו במהלך העימותים. מהמשטרה נמסר כי אחת מהן נזקקה לטיפול רפואי, לאחר שספגה אגרוף בפניה ממפגין. עם זאת, תיעוד מהאירוע הראה ששוטר מג"ב אחר דחף בכוח מפגין לעברה - והיא נפגעה ממנו - בניגוד לתיאור של המשטרה. דובר המשטרה, נצ"מ אלי לוי, מחק ציוץ שבו טען כי השוטרת הותקפה ונפגעה מאגרוף. מדוברות המשטרה נמסרה הבהרה בהמשך: "בבחינה מחודשת של הצילום מזירת האירוע, נראה כי השוטרת אכן נפגעה באפה ממרפק של אחד המפגינים. זאת במהלך עימותים שהיו במקום עת שהמפגין נהדף ע"י אחד השוטרים ללא כוונת זדון לפגוע בשוטרת".
"הוא ממש חיפש לדרוס מפגינים", סיפר דרור סלעי, שהיה עד לאירוע הדריסה. "הוא נסע במהירות מטורפת, פגע במפגינה שעפה לצידי הכביש, ובהמשך כשהייתה מוטלת המשיך לדהור ופגע במפגינה נוספת". עדה נוספת לאירוע סיפרה: "חשבתי שזה מחבל, ואז הבנתי שזה יהודי. הוא פשוט שם גז לכיווננו, לתוך המפגינים. הוא ממש עשה את זה בכוונה. רצתי הצידה שהוא לא יפגע בי, ניגשתי לאחת הפצועות שדיממה מהראש וחיפשתי רופא שיעזור לה. היא הייתה מטושטשת אבל בהכרה".
ראש האופוזיציה יאיר לפיד התייחס לאירוע הדריסה, ובחשבון ה-X שלו כתב: "אירוע הדריסה הערב בקפלן הוא תוצאה ישירה של ההסתה העולה מן הממשלה וממכונת הרעל. שולח איחולי החלמה לפצועים. בדורסים צריכה המשטרה לטפל במלוא חומרת הדין. לא ירתיעו אותנו ולא יגרמו לנו להפסיק להפגין עד שהחטופים יוחזרו והממשלה הנוראה הזו תיפול".
השר חילי טרופר התייחס גם הוא לאירוע, ותקף את חבריו לקואליציה: "ראוי שכל ישראלי יגנה בפה מלא את הדריסה המזעזעת בהפגנה הערב. אל מול מראה הפצועים השוכבים על הכביש, נשבר הלב. מי שקורא למפגינים 'נוחבות' ומי ששותק אל מול הסתה לא יוכל לטעון שידיו נקיות. ראוי שראש הממשלה וכלל ההנהגה יגנו בצורה חדה וברורה את ההסתה ואת המעשה הנורא. אני מבקש לשלוח איחולי החלמה מהירה לפצועים".
שר התקשורת שלמה קרעי הגיב גם הוא לאירוע - וניסה "לאזן" אותו כשהשווה לאירועים אחרים: "לא דורסים מפגינים. נקודה. לא פוגעים בשוטרים. נקודה. לא זורקים לפידים בוערים אל עבר ביתו של ראש הממשלה. נקודה. לא משתמשים באלימות. גם אם המציאות שבה מאפשרת הפרות סדר וחסימת כבישים היא בלתי נסבלת, יש לנהוג באיפוק ולהיזהר מאוד". נציין כי לפיד בוער לא נזרק לעבר בית ראש הממשלה, אלא פרש נפגע מלפיד שנזרק אליו. שרת התרבות מירי רגב גינתה "אלימות מכל צד שהוא", אך גם טענה שמפגינים ניסו לפרוץ לבית ראש הממשלה עם לפידים בוערים.
בתנועת "חופשי בארצנו" אמרו על האירוע: "האירוע החמור הזה לא קרה בחלל ריק - ההסתה כלפי המפגינים מתחילה בקואליציה עצמה, ואצל השרה מירי רגב שהסיתה והשתלחה הערב במפגינים וייחסה להם כוונות זדוניות. ההסתה הזו מחלחלת לשטח ומתורגמת לאלימות שעלולה לעלות חלילה בחיי אדם. מי שעמד מאחורי הנהג הדורס הערב היו חברי הממשלה שלא מפסיקים להסית נגד המפגינים". מתנועת "אחים לנשק" נמסר: ״ראינו הערב מול העיניים מתקפת שנאה רצחנית בתוך עמנו, בחסות ההסתה המתמשכת של ממשלת נתניהו. ממשלת המחדל מסיתה מעל גבי במות ואולפנים, מתירה את דמם של המפגינים וזאת התוצאה".


בתום ההפגנה בצומת קפלן, החל הקהל להתקדם לכיוון שער בגין, לתמוך במשפחות חטופים שקיימו הצהרה אמש. מפגינים הבעירו כמה מדורות בכביש בין עזריאלי לקריה, והשוטרים שניסו לכבות אותן החלו להתעמת עם המפגינים. איילה מצגר, כלתו של החטוף יורם מצגר (80), קראה מגשר בגין: "אנחנו לא אלימים ולא נגד השוטרים, בבקשה לא לנהוג באלימות". גם מארגני ההפגנה ומשפחות חטופים כרזו מהגשר: "שוטרים ומפגינים כאחד, לא להפעיל אלימות".
בהפגנה שהתקיימה בקפלן, ענת גילור מקיבוץ חולית בעוטף, שם נרצחו 15 מחברי הקיבוץ ב-7 באוקטובר, סיפרה על יום המתקפה בנאומה: "שעה ועוד שעה ואף אחד לא בא. לקחו לי אותם, לקחו לי את החברים. עברה חצי שנה ולא שמעתי מילת התנצלות אחת". הקהל השיב בקריאות: "בושה, בושה, אתה הראש, אתם אשם". היא המשיכה: "אני כואבת ועצובה ומתגעגעת אך אף אחד היום לא נמצא בשבילי. עד היום, כמעט 200 ימים מאז, לא ביקשתם סליחה ולא לקחתם אחריות על המתקפה האכזרית שידעה מדינתי שלי".
גיורא ענבר בן ה-68, יליד עמק יזרעאל, סיפר בהפגנה על ארבעה חודשים ששירת במילואים על גבול הצפון: "מיד עם היוודע גודל האסון והכישלון ב-7 באוקטובר, קפצנו והתייצבנו מתחת לאלונקה. במשך ארבעה חודשי מילואים על גבול הצפון, זכיתי להכיר עם מופלא, צעירים אמיצים ונחושים, דתיים וחילוניים, מהכפר ומהעיר, מהפריפריה ומהמרכז, משמאל וימין, ללא הבדל דת, גזע ומין. כולם כאחד מאמינים בצדקת הדרך, ומחויבים בכל מחיר לאהבת הארץ והגנה על ביטחונה. מה מצאתי כשחזרתי לכאן הביתה? ממשלה מפלגת ומסכסכת, חסרת יכולת ורצון להנהיג את העם לתיקון, שינוי וביטחון".
בקיסריה, שם הפגינו כ-2,000 בני אדם, טענו המוחים כי שלושה נעצרו. ראש המוסד לשעבר דני יתום הפנה קריאה לנתניהו: "איבדת את דרכך. אינך מסוגל להנהיג את ישראל בשעותיה הקשות". אלפים הפגינו גם בצומת חורב בחיפה, שאותו הם גם חסמו. האלוף במיל' עמי איילון אמר בנאום בהפגנה: "מדוע יצאנו היום לרחובות? יצאנו על מנת לומר לראש הממשלה - אתה הראש, אתה האחראי, לך. המדינה שהובלת – שחיזקה את החמאס והחלישה את הרשות הפלסטינית - המיתה עלינו את האסון הגדול ביותר שחווה העם היהודי מאז השואה. זה זמן למתן דין וחשבון".
8 צפייה בגלריה
הפגנה בכיכר פריז ירושלים
הפגנה בכיכר פריז ירושלים
ההפגנה בכיכר פריז בירושלים
(צילום: שלו שלום )
8 צפייה בגלריה
הפגנה בדרישה לעסקת שחרור החטופים בצומת כרכור
הפגנה בדרישה לעסקת שחרור החטופים בצומת כרכור
המחאה בצומת כרכור, אתמול
(צילום: מרטין )
8 צפייה בגלריה
צעדת מחאה בחיפה
צעדת מחאה בחיפה
ההפגנה בחיפה
(צילום: אילת מרקוביץ)
ראש האופוזיציה יאיר לפיד השתתף בהפגנה ברחבת קניון ערים בכפר סבא, שם אמר בנאומו: "נתניהו, תבקש סליחה על מה שקורה לנו בעולם. איך הם הצליחו לאבד את העולם? 1,400 נרצחים, 133 חטופים, המלחמה הכי צודקת בהיסטוריה, נגד ארגון טרור איסלאמי מעוות, ובסוף כועסים עלינו, ושונאים אותנו, ואנחנו מאבדים את החברים הכי טובים שלנו בעולם. זה הכישלון המדיני הגדול בתולדותינו. אנחנו נחזיר את המדינה הזו לידי המתונים והשפויים".
בכוח קפלן פרסמו דברים שכתבה כרמית פלטי קציר, אחותו של החטוף אלעד קציר, שמוקדם יותר נודע כי הוא נרצח בשבי וגופתו חולצה מעזה: "הוא אולי יוכר כנפגע פעולות איבה אבל המונח המדויק הוא 'נפגע פעולות הפקרה'. הוא הופקר ב-7.10 והופקר 183 ימים בשבי, בהם ניתן היה להחזירו בחיים. כל שמאחר לפדות השבויים היכן שאפשר להקדים, כאילו שופך דמים. ראש הממשלה, קבינט המלחמה וחברי הקואליציה. תסתכלו על עצמכם במראה ותגידו אם ידיכם לא שפכו את הדם הזה".
מוקדם יותר הודיעה תמי ארד, אשת הנווט השבוי רון ארד, שתגיע להפגנה בצומת קפלן. בפוסט ארוך בחשבון הפייסבוק שלה היא התייחסה למחאות לשחרור החטופים, וכתבה כי "בהפגנות למען החטופים אני עומדת בקהל ומבחינה בעיניים של רון מציצות משלטים עם כיתובים מתחלפים. 'אל תשאירו אותם לבד', 'שלא יהיו עוד 134 רון ארדים'. המבטים שלנו מצטלבים, מתכווצים וכבים, אני כבר לא צריכה להזכיר לעצמי שזה מה שנשאר ממנו. עד 7 באוקטובר האמנתי, ואפילו התנחמתי, שרון יהיה האחרון. מעולם לא דמיינתי שהסיוט הזה יפגוש כל כך הרבה משפחות".
בכתבה זו שולבו סרטונים ותמונות מהרשתות החברתיות בשימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים. אם ידוע לכם מי צילם אותם - שלחו לנו במייל אדום
איתן גליקמן, ליאור אל-חי, מורן אזולאי, רענן בן צור ורועי רובינשטיין השתתפו בהכנת הכתבה
פורסם לראשונה: 20:01, 06.04.24