משפחות חטופים נשאו הערב (שבת) הצהרות בתל אביב, ברקע הזמן שאוזל לקרוביהם שעדיין בעזה, ולאחר ההודעה על הירצחו של החטוף אלעד קציר בשבי והמבצע להשבת גופתו מחאן יונס. קרובי החטופים שהחליטו על החרפת מאבקם נשאו הצהרה ב-18:15 בשער בגין מול הקריה, ושבו על קריאתם נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו: "נתניהו מטרפד - והחטופים מתים".
בהמשך הערב התקיימה הצהרה מטעם מטה משפחות החטופים, בכיכר החטופים בתל אביב. "כמנהג האבלות, המשתתפים יקרעו את חולצותיהם", נמסר ממטה המשפחות לפני פתיחת ההצהרה. הילה גורמן, דוברת המטה, אמרה הערב: "ראש הממשלה וחברי הקבינט, זמן הפציעות נגמר. אין ברירה אלא להחזיר את כולם עכשיו, החיים לשיקום והנרצחים לקבורה בישראל. משפחות החטופים מזמינות את עם ישראל לעמוד איתן מחר כתף אל כתף ולהיות עבורם כוח".

4 צפייה בגלריה
הצהרה משפחות החטופים
הצהרה משפחות החטופים
המשפחות בכיכר בתל אביב
(צילום: יאיר שגיא )
4 צפייה בגלריה
הצהרה משפחות החטופים
הצהרה משפחות החטופים
(צילום: יאיר שגיא )
אסתר בוכשטב, אמו של יגב שנחטף מקיבוץ נירים, אמרה הערב בכיכר החטופים: "היום קיבלנו הודעה שאלעד קציר, שכן יקר, נרצח בשבי. אנחנו המשפחות דואגות, כואבות, אנחנו חיים בחוסר ודאות. אנחנו חצי שנה בסיוט מתמשך שמרגע לרגע נהיה רע יותר. הבשורה על אלעד הוכיחה שוב - אין עוד יום לחכות. אנו דורשים שהמדינה תעשה הכול להגיע לעסקה".
בהצהרה מול שער בגין - של קבוצת קרובי החטופים שהחליטה על החרפת המאבק - אמרה עינב צנגאוקר, אימו של החטוף מתן צנגאוקר: "לפי סקר שפורסם, מחצית מהציבור חושב שנתניהו מעכב עסקה משיקולים פוליטיים. רק שליש חושב שזה ממניעים ענייניים. חברי ליכוד ששוחחתי איתם לא מבינים מדוע נתניהו נכנע לבן גביר ולסמוטריץ', שמייצגים תפיסה קיצונית שמפקירה את החטופים. אני פונה לחברי הקואליציה שיש להם מצפון - בבקשה תצילו אותנו, נתניהו מכשיל את העסקה בכוונת מכוון והוא עומד בינינו לבין אהובינו בעזה. לחטופים אין זמן לבחירות ולחכות, חייבים להזיז עכשיו את המכשול לעסקה ולהחליף את נתניהו במיידית".
4 צפייה בגלריה
מחאה בצומת קפלן
מחאה בצומת קפלן
מחאה בצומת קפלן, הערב
(צילום: מאיר תורג'מן )
יעל אור, בת דודתו של דרור אור, התייחסה להודעה על הירצחו של אלעד קציר: "היום נודע כי אלעד קציר שנחטף לעזה כשהוא בחיים, נרצח בשבי. במקביל אנחנו רואים שגם השבוע נתניהו המשיך לטרפד את העסקה לשחרור החטופים. נתניהו מטרפד – והחטופים מתים. ראש הממשלה, קבינט המלחמה וחברי הקואליציה. תסתכלו על עצמכם במראה ותגידו אם ידיכם לא שפכו את הדם הזה. יש לכם עוד 133 חטופים לפדות, עולמות להציל".
יפעת קלדרון, בת דודתו של החטוף עופר קלדרון, אמרה בהצהרה: "במקביל, קמפיין ההסתה נגד משפחות החטופים עולה השבוע עוד שלב, לצד קמפיין מתוזמר שמנסה להכשיר התנגדות לעסקה. כל הדברים האלה לא ירתיעו אותנו. הציבור הרחב תומך בדרישה להחזיר את החטופים עכשיו, והציבור יודע שנתניהו הוא זה שמכשיל את העסקה. עוד רגע מגיע פסח. במקום שיהיה לנו משה שמוציא את החטופים מעזה, קיבלנו פרעה שמקשיח את לבו".
4 צפייה בגלריה
הצהרת משפחות החטופים, שער בגין הקריה
הצהרת משפחות החטופים, שער בגין הקריה
הצהרת קרובי חטופים, מול שער בגין
(צילום: יאיר שגיא )
בהפגנה שקיימו קרובי חטופים בצומת כרכור אמרה איילה מצגר, כלתו של יורם מצגר החטוף בעזה, כי נתניהו "דוחה, מטרפד וממסמס הזדמנויות לעסקה". היא האשימה כי נתניהו הוא המכשול לעסקה, משום שהוא, לדבריה, "מפחד לשלם מחירים עבור שחרור החטופים, כי בן גביר וסמוטריץ' איימו עליו שיפרקו את הממשלה". מצגר קראה לחברי סיעת הליכוד "לבחור את הצד הנכון, הצודק והמוסרי של ההיסטוריה", ולמצוא כל דרך להחליף את נתניהו ולהחזיר את החטופים.
בהפגנה שהתקיימה היום בצומת חורב בחיפה אמרה רוני ניימן, דודתה של רותם ניימן שנחטפה ממסיבת הנובה: "כבר חצי שנה שאנחנו ממשיכים לברוח מבשורה והם ממשיכים לברוח מאחריות. תראו מה עשינו רק השבוע, כשיצאנו למחאה הגדולה מול הכנסת. המטרה המרכזית של העלייה לכנסת הייתה לעבור שלב, לגרום למערכת הפוליטית ולתקשורת לעסוק בתאריכים קונקרטיים לבחירות. את המטרה הזאת השגנו כבר ביום השני. זה הכול בזכותכם. בזכות זה שאתם כאן, בזכות זה שהתעוררנו כולנו והבנו שזו לא גזירת גורל, יש לנו את היכולת לשנות את המציאות, ולבנות עתיד הרבה הרבה יותר טוב".
בתוך כך, 12 בני משפחות של חטופים התראיינו הלילה לרשת NBC האמריקנית, והפצירו בקהילה הבינלאומית להתמקד במצוקתם של יקיריהם בשבי חמאס, למרות המצב ההומניטרי ברצועת עזה. ליז הירש-נפתלי, דודתה של אביגיל עידן בת ה-4 ששוחררה בעסקת החטופים, אמרה בריאיון כי "אין כאן אדם אחד שלא רוצה לוודא שתושבי עזה יחיו בביטחון ושיטפלו בהם, אבל במקומות שבהם הם נמצאים יש ארגונים הומניטרים שעושים זאת". במקביל, היא קראה הן לראש הממשלה בנימין נתניהו והן להנהגת חמאס להגיע לעסקה שתביא להפסקת אש ולשחרור החטופים. "הם מדברים כבר חודשים רבים על כמה שחרור החטופים חשוב. אין לנו עוד זמן לדיבורים".
ליז ובני משפחות נוספים גינו בתוקף את הריגתם של עובדי WCK בשוגג על ידי צה"ל. במקביל, גיליאן קיי, אמו החורגת של החטוף שגיא חן דקל, אמרה כי למרות "אובדן החיים המזעזע" בעזה, היא מודאגת שהעולם מתחיל לשכוח מהאנשים שנחטפו באכזריות על ידי חמאס במהלך טבח 7 באוקטובר, שהביא להצתת המלחמה ולערעור היציבות במזרח התיכון. "יקירינו מוחזקים במנהרות בעזה כבר יותר מ-180 ימים. הם נעלמו לתוך הזוועה הזו שמתחוללת, ואין שאלה שהתחושה היא שהעולם עובר הלאה. קשה להתמודד עם זה", אמרה.
בני המשפחות אמרו כי הם מעריכים את מחויבותו של ממשל ביידן להביא לשחרור יקיריהם, וגיליאן ציינה כי לכולם הייתה "מידה יוצאת דופן של גישה" לדמויות מפתח בממשל ביידן, בהם מזכיר המדינה אנתוני בלינקן, היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן וראש ה-CIA וויליאם ברנס.
רונן נאוטרה, שבנו עומר מוחזק על ידי ארגון הטרור ברצועה, אמר כי למרות התמיכה הרבה, הוא מאמין שעל ארה"ב וישראל לעשות יותר כדי להביא לשחרור החטופים. "הם צריכים לפנות לכל דרך אפשרית וזה לא נעשה, אחרת עומר והחטופים האחרים כבר היו בבית", אמר.
רייצ'ל גולדברג, שבנה הירש גולדברג-פולין תועד ב-7 באוקטובר מועלה לרכב שטח כשהוא סובל מפציעה חמורה, לאחר שזרועו השמאלית נקטעה במהלך מתקפת המחבלים, אמרה כי היא מאמינה שהחטופים שעודם נמצאים בשבי חמאס מגיעים מדתות ורקעים מגוונים. "שומעים רק לעיתים רחוקות על 8 המוסלמים שנחטפו. שומעים מעט מאוד על 7 התאילנדים הצעירים שהוחזקו יחד עם יקירינו", אמרה. "היה הרבה רעש, פשוט לא שומעים על החטופים שהגיעו מ-25 מדינות שונות והם נוצרים, יהודים, מוסלמים, בודהיסטים והינדואים".
אביו של החטוף שגיא חן דקל, יונתן, אמר כי הוא חושש יותר ויותר ש"עשרות חטופים כבר מתים", ותיאר את הסוגייה כ"משבר לאומי". יעל אלכסנדר, שבנה עידן חטוף בעזה, הוסיפה כי "אני חיה את חיי בסבל, בעצבות". אמילי וסולובסקי, שדודה קית' סיגל בן ה-64 מוחזק על ידי חמאס ברצועה, אמרה כי "אין אלטרנטיבה" לתקווה, וליז הוסיפה: "ראיתי את המשפחות האלה. אם לא הייתה להן תקווה, אני לא יודעת איך הן היו קמות בכל בוקר".
איתן גליקמן השתתף בהכנת הכתבה
פורסם לראשונה: 18:25, 06.04.24