השר לביטחון הפנים עמר בר-לב (העבודה) הודה כי ההחלטות שהתקבלו אמש (שלישי) בקבינט הקורונה, התקבלו באיחור משמעותי. "ההחלטה היא נכונה, אני יכול לומר לצערי שבמפגש לפני שבועיים הצעתי בדיוק את זה", אמר באולפן ynet. הוא ציין כי אז "כל מיני שרים העלו כל מיני שאלות - שאני מבין אותם - אנחנו נמצאים בעולם של חוסר ודאות. בסופו של דבר צריך לקבל החלטות ורצוי שהן תהיינה נכונות".
- השרים האלה פגעו בכולנו? "בסופו של דבר ההמלצות של משרד הבריאות התקבלו גם לפני שבועיים. אני חשבתי כבר לפני שבועיים שצריך בעצם להחיל את מה שהוחלט אתמול כי חלק מהמומחים הרפואיים העריכו שיקרה בדיוק מה שקרה. אנחנו רואים שכבר עלינו ליותר מ-200 חולים קשים וההערכה היא שבתוך 10 ימים זה יהיה 400 ובתוך 20 יום זה יהיה 800. אין ברירה, צריך לקיים את זה".
8 צפייה בגלריה
עמר בר לב
עמר בר לב
עמר בר-לב. "לישראלים אין משמעת"
(צילום: מוטי קמחי)
8 צפייה בגלריה
נפתלי בנט במרכז החיסונים של כללית בירושלים
נפתלי בנט במרכז החיסונים של כללית בירושלים
"אם בני 60 ומעלה יתחסנו במנה שלישית הסיכוי שנימנע מסגר גבוה בהרבה"
(צילום: אוהד צויגנברג)
הוא התייחס לביקורת שמופנית בעיקר לשרת החינוך יפעת שאשא ביטון והדגיש כי לתפיסתו "זה מאוד חשוב שלשרים שונים יש דעות שונות - זה בסדר וזה לגיטימי. זה לא אומר שתמיד כל הדעות הן מתבררות בדיעבד כנכונות". השר ציין כי "בסופו של דבר יש רה"מ ובסופו של דבר הנושאים נקבעים בהצבעה בסוף הדיון ואני מאוד שמח שאתמול, בכל ההמלצות של משרד הבריאות, בסופו של דבר כולן עברו ברוב קולות, חלקן פה אחד וחלקן ברוב קולות ובסופו של דבר זה מה שחשוב".
הוא אמר כי מבצע מתן המנה השלישית הוא הדבר החשוב ביותר. "הכי חשוב שבני 60 ומעלה יילכו להתחסן לא בעוד עשרה ימים, כי אם היום", אמר בר-לב וציין כי הוא הולך להתחסן היום אחר הצהריים. "רוב החולים קשה הם מעל גיל 60. ולכן חלק מהדרך לבלום את העלייה הקשה הזאת במגפה זה שבני 60 ומעלה יילכו לקבל את הבוסטר, זה נורא חשוב".
8 צפייה בגלריה
יפעת שאשא ביטון
יפעת שאשא ביטון
"מאוד חשוב שלשרים יש דעות שונות. זה לא אומר שהן מתבררות בדיעבד כנכונות"
(צילום: יואב דודקביץ)
השר בר-לב לא שלל אפשרות שישראל אכן תגיע לסגר נוסף, אך הבהיר כי "אם המיליון איש שהם בני 60 ומעלה יתחסנו בתוך שלושה-ארבעה ימים, הסיכוי שלא נצטרך להגיע לסגר הוא הרבה יותר גבוה מאשר המצב הקיים".
- זה לא פרקטי. הדרך לדחוף אנשים להתחסן היא דרך מגבלות, תו ירוק, דברים כאלה. אין חוק שיכול לשלוח אדם להתחסן ואם אדם לא רוצה להתחסן, הוא לא יתחסן. "אני מסכים. זו הייתה העמדה שלי לאורך כל התקופה. יותר קיצונית מאשר זו שבסופו של דבר התקבלה, אבל זה לא רק בשביל שהלא מחוסנים יתחסנו, זה גם בשביל שאנחנו נדביק פחות אחד את השני, זאת הנקודה. גם המחוסנים נדבקים".
בר-לב גם נשאל לגבי סוגיית האכיפה והיעדר נוכחות המשטרה במקומות שהם לא מקפידים על ההנחיות. "ראשית, הבעיה היא באופי שלנו הישראלי, יש הרבה מאוד דברים שאנחנו טובים בהם ויש דברים כמו משמעת שאנחנו חלשים בהם", אמר.
8 צפייה בגלריה
מבצע אכיפת מסכות של המשטרה בגרנד קניון בחיפה
מבצע אכיפת מסכות של המשטרה בגרנד קניון בחיפה
אכיפה בקניון בחיפה. "זה רק אחד מהאמצעים"
(צילום: שמיר אלבז)
8 צפייה בגלריה
בדיקות בכניסה לאיצטדיון בלומפילד
בדיקות בכניסה לאיצטדיון בלומפילד
בדיקות תו ירוק בכניסה לאיצטדיון בלומפילד
(צילום: אבי חי)
לדבריו, "אנשים מסתובבים במקומות אחרים בעולם, הם רואים שיש מדינות שאנשים לא זזים בלי מסכה ויש כאלה שמזלזלים. אז אני חושב שהאכיפה היא בהחלט חלק מהדרך להבהיר לאנשים, לצערי לא דרך הראש כי אם דרך הרגליים, כמו שהיינו אומרים בצבא, שזה מאוד מאוד חשוב".
"בסופו של דבר, אכיפה זה רק עוד אחד מהאמצעים, אנחנו עושים את המקסימום, אנחנו הכנסנו את הפקחים ברשויות המקומיות והעירוניות, 1,600 פקחים, להיכנס לסייע למשטרה באכיפה במרחבים הפתוחים, זה בעיקר המשימה שלהם, עם סיוע של המשטרה, זה הולך ומשפתר מדי יום".
- אתם תאכפו באופן משמעותי גם את מגבלת המסכות בהתקהלויות בחוץ? "אנחנו נעשה את המקסימום ומתחילים במקומות הבעייתיים יותר לבעייתיים פחות. המקומות הבעייתיים ביותר זה המקומות הסגורים, ואחרי שנתמודד עם המקומות הסגורים, נתמודד גם עם המקומות הפתוחים. אבל בסופו של דבר הציבור חייב להבין שאכיפה היא לא התשובה לכל דבר. אנשים פשוט צריכים להבין שאנחנו במגפה קשה, צריכים להתחסן וצריכים לשים מסכות".
8 צפייה בגלריה
נוסעים ללא מסכות באוטובוס
נוסעים ללא מסכות באוטובוס
"אחרי שנתמודד עם המקומות הסגורים נתמודד גם עם הפתוחים". נוסעים ללא מסכות באוטובוס
(צילום: נדב אבס)
8 צפייה בגלריה
הרבה מקהל הקונים ללא מסכות בקניון בנתניה
הרבה מקהל הקונים ללא מסכות בקניון בנתניה
קונים ללא מסכות בקניון בנתניה
- כמה שוטרים אתה צריך בשביל לאכוף כמו שצריך את מגבלות הקורונה? "היום נתחיל לאכוף גם את הבידוד גם דרך אמצעי אלקטרוני שנקרא 'הסכמון' שעל ידי שליחת SMS האדם יציין איפה הוא נמצא, ואנחנו נראה אם הוא מקפיד על כך. רק בזה חסכתי מאות שוטרים כי אכיפה פיזית - שוטרים רצים מבית לבית - זה לא יעיל".
"לגבי האכיפה באזורים של עטיית מסכות, אנחנו נגיע בימים הקרובים למקסימום היכולת שלנו וברגע שנגיע למקסימום היכולת שלנו אנחנו נראה יחד עם הפקחים העירוניים האם זה באמת אפקטיבי. אם זה לא אפקטיבי, אנחנו ניאלץ לחזור לממשלה ולבקש עוד שוטרים, ומדובר על מאות שוטרים, לאכיפה הזאת".
בר-לב ציין כי הדרך היא לא "לתת קנס". "המטרה היא לשכנע ולהסביר אנשים ולהפנות את תשומת ליבם. אלה שמתווכחים ומסרבים וכו' הם אלה שיקבלו את הקנס".

בר-לב נעדר מדיון בכנסת על יחס המשטרה לנפגעות עבירות מין: "לא יכול להתפצל ל-17 מקומות"

אתמול התכנסה הוועדה לקידום מעמד האישה לדיון על יחס המשטרה לנפגעות עבירות מין ברקע פרשת סוכן הדוגמניות שי אביטל, נגדו הוגשו תלונות רבות של נשים שטוענות כי ביצע בהן עבירות מין. השר בר-לב, האמון של המשטרה, הוזמן לדיון יחד עם המפכ"ל יעקב שבתי, אך השניים נעדרו ממנו. בר-לב הסביר בריאיון: "אני לא יכול להתפצל ל-17 מקומות. גם להיות בקבינט הקורונה, גם לעסוק בדברים אחרים בפשיעה הערבית וגם זה".

8 צפייה בגלריה
קובי שבתאי, עמר בר לב
קובי שבתאי, עמר בר לב
נעדרו מהדיון בכנסת אליו הוזמנו. שבתאי ובר-לב
(צילום: אלכס קולומויסקי, הדר יואביאן)
עם זאת הוא ציין כי סגנו נכח בדיון וכמו כן מינה את יעל סיני משדולת הנשים ליועצתו האישית שתעסוק בנושאים אלה. על טענותיה של גל גברעם שהגיעה להתלונן ונתקלה ביחס מזלזל מצד השוטרים בתחנת המשטרה אמר בר-לב כי "המפכ"ל הודיע שבעקבות האירוע, הוא נתן הוראה לבחון מחדש מי היו אותם שוטרים".
- היה צריך שידוענית תגיע להתלונן במשטרה כדי שהמשטרה תפקח על העניין הזה מחדש? "לא היה צריך את זה בשביל שאני יבין בתוך שר לביטחון הפנים שאני צריך אצלי בלשכה אישה שתעסוק בנושאים האלה. אני השר הראשון שהעלה אי פעם בדעתו את הצורך הזה ודבר שני לגבי החלטת המפכ"ל - כנראה שהיה צריך, אבל טוב מאוחר מאשר אף פעם לא".
- אבל השאלה היא אם תשים דגש על השירות של המשטרה? כי בסוף היא לא רק אוכפת, היא גם נותנת שירות לציבור. "אתה צודק במאה אחוז והתשובה היא כן. זו אחת מהכותרות המרכזיות של התוכנית שהמפכ"ל הציג ומתכוון ליישם בעניין הזה אני אומר את זה לזכותו זה עוד לפני שהגעתי. השירות לאזרח, התובנה שהשוטר צריך לספק שירות לאזרח ולהיות חבר שלו ולא רק זה שמאיים ונותן קנסות. בהחלט זו משימה וזאת אחת המשימות החשובות שלנו לשנה הקרובה".