זה היה סוף שבוע מדמם בכבישים, עם 11 הרוגים בתאונות דרכים ברחבי הארץ - בהם חמישה פלסטינים שנהרגו בהתנגשות קטלנית בין שתי מכוניות ליד יצהר. אחד מההרוגים, ד"ר דוד צבי לויאל, שקרוביו כינו אותו "סבא הברזל", נהרג אתמול (שבת) מפגיעת רכב בתאונת "פגע וברח" בראשון לציון בזמן שרכב על אופניו, כאימון לקראת תחרות "חצי איש הברזל" ביום שישי הקרוב. לויאל, בן 64, היה נשוי ואב לשלושה ילדים ושלושה נכדים, ועל קיר הסלון בביתו תלויות עשרות מדליות של תחרויות איש הברזל שבהן השתתף, לצד תחרויות נוספות.
8 צפייה בגלריה
ד"ר דוד צבי לויאל
ד"ר דוד צבי לויאל
סבא הברזל שהעניק טיפולי שיניים בפריפריה. ד"ר דוד צבי לויאל
(באדיבות המשפחה)
8 צפייה בגלריה
הנהג החשוד בבית המשפט
הנהג החשוד בבית המשפט
במשטרה בודקים אם חזר ממסיבה. הנהג החשוד בדריסתו של ד"ר לויאל בבית המשפט
(צילום: יאיר שגיא)
8 צפייה בגלריה
ד"ר דוד צבי לויאל
ד"ר דוד צבי לויאל
"דיברנו על הסכנה, אבל אי אפשר היה להגיד לו להפסיק". ד"ר דוד צבי לויאל
(באדיבות המשפחה)
8 צפייה בגלריה
זירת תאונת הדרכים לפני כעשור
זירת תאונת הדרכים לפני כעשור
לויאל בזירת תאונת הדרכים לפני כעשור
(צילום: צפריר אביוב)
התאונה התרחשה כמה דקות אחרי שד"ר לויאל יצא לרכיבה, כשנהג בן 18 מתל אביב פגע בו בעוצמה ולאחר מכן נמלט מהמקום. לויאל פונה במצב קריטי לבית החולים אסף הרופא, שם נקבע מותו. הנהג נמלט מזירת התאונה, ועוברי אורח שהבחינו ברוכב האופניים שרוע על הכביש הזעיקו עזרה. הנהג הסגיר עצמו למשטרה כמה שעות לאחר מכן ונלקח לבדיקות דם, כדי לברר אם בגופו שרידי סם או אלכוהול. חוקרי המשטרה כעת מתמקדים בשחזור השעות שלפני התאונה, ומבררים אם הנהג חזר ממסיבה או מבילוי לילי - מה שגרם לו לעייפות מחוסר שינה. כמו כן, הם מבררים לאן פניו היו מועדות.
לפני עשר שנים ניצלו חייו של לויאל, רופא שיניים, אחרי שנהג שנרדם על ההגה סטה מנתיב הנסיעה בכביש ופגע בדבוקה של תשעה רוכבים. לויאל וחברו לקבוצת הרכיבה צביקה הרנניק, שהיו אחרונים בטור, ניצלו בנס - בזמן ששני רוכבים אחרים, שלום גרוסמן ויצחק סימון, נהרגו. חמישה רוכבים אחרים נפצעו בתקרית. בנו של דוד, יוני לויאל, סיפר כי באותו יום אביו חזר אחורה מכיוון שאחד הרוכבים ביקש את עזרתו, ובכך למעשה ניצלו חייו. "עכשיו, עשר שנים אחרי, הוא מצא את מותו במקום שאהב כשרכב על האופניים", אמר.
8 צפייה בגלריה
ד"ר דוד צבי לויאל
ד"ר דוד צבי לויאל
(באדיבות המשפחה)
8 צפייה בגלריה
חוקרי משטרה בזירת התאונה
חוקרי משטרה בזירת התאונה
הנהג ברח, עוברי אורח הזעיקו את מד"א. זירת התאונה בראשון לציון
(צילום: דוברות המשטרה)
הרנניק, שרכב כאמור לצד לויאל בתאונה לפני עשר שנים, סיפר כי חברו "טיפל בפצועים ועשה חסימות עורקים מהפנימיות של האופניים. זה היה מחזה קשה לראות את החברים פצועים על הכביש, והוא עבר בין כולם וטיפל בהם עד שהגיעו צוותי הרפואה". יוני סיפר כי אביו "פשוט היה 'סבא ברזל', שעשה הרבה פעמים את איש הברזל, גם בגילו". לדבריו, התאונה התרחשה בזמן שאביו "יצא לרכיבת אימון של כ-150 ק"מ לקראת התחרות שהיה אמור להשתתף בה ביום שישי הקרוב בטבריה". בן אחר, גיל, סיפר כי רק לפני כשבועיים אביו ליווה אותו בחופה.
בני משפחתו של לויאל מספרים שכמעט במשך 30 שנה לויאל נהג לרכב על אופניו עשרות קילומטרים, לרוץ ולשחות מדי שבת. יוני סיפר כי אחרי התאונה לפני עשר שנים אביו הפסיק לרכב במשך כמה שנים, אבל חזר לתחביב לאחר מכן. "דיברנו על הסכנה, אבל אי אפשר היה להגיד לאבא להפסיק", אמר. "זה מה שאהב". ילדיו ביקשו להדגיש כי "אבא היה מאוד זהיר והקפיד על כל אמצעי הבטיחות".
גיל, שהתחתן רק לפני שבועיים, אמר כי אביו "היה תמיד הכי מבוגר בתחרויות איש הברזל - 3 ק"מ שחייה, רכיבה של 180 ק"מ וריצת מרתון". לדבריו, "כולם היו בהלם שהוא גם סיים את התחרות".
8 צפייה בגלריה
זירת התאונה סמוך לעין זרקא
זירת התאונה סמוך לעין זרקא
"אבל כבד בבית אריה". הזירה שבה נהרג ניר רוקח
משפחתו של ד"ר לויאל, שהתמחה במחלות חניכיים, מספרת כי לפני כמה שנים סגר את הקליניקה הפרטית שלו בראשון לציון. "כמה ימים בשבוע הוא נהג לנסוע לעבוד במרפאות שיניים בפריפריה, ששם אין מומחים בתחום ההתמחות שלו, ולטפל באנשים שהתקשו לשלם עבור הטיפולים היקרים", סיפרו. "הוא חיפש לתרום בתחום שלו".

"ניר היה אדם שמח ומלא אופטימיות"

מתחילת השנה נהרגו 312 ישראלים בתאונות דרכים, מחדל מתמשך שהמדינה לא מצליחה למצוא לו פתרון. בתאונה אחרת בסוף השבוע, ביום שישי סמוך לשעה 14:00 בצהריים, החליק ניר רוקח (45) עם האופנוע שעליו נסע בשטח שסמוך לעין זרקא. רוקח, תושב בית אריה ואב לחמישה ילדים, נהג לנסוע בשטח יחד עם חבריו מדי שישי בשבילים שהם מכירים.
ראש מועצת בית אריה לשעבר, אבי נעים, סיפר כי אבל כבד פקד את היישוב עם קבלת הבשורה על מותו של רוקח. "הוא בן הדור השני שהמשיך ובנה את ביתו ביישוב לצד הוריו ואחיו, נישא לשושן והקים משפחה לתפארת", סיפר נעים. "ניר היה אדם שמח ומלא אופטימיות, שתמיד הדביק את כל מי שסבב אותו ברוח חיובית לחיים - אם זה בקרב המשפחה, החברים או בית הכנסת".
8 צפייה בגלריה
זירת תאונת הדרכים בכסיפה
זירת תאונת הדרכים בכסיפה
שני הרוגים בהתנגשות קטלנית. זירת התאונה בכסייפה
(צילום: תיעוד מבצעי מד''א)
"ניר נהרג בזמן שטייל בנחל שילה, חרף העובדה שהכיר את המקום על בוריו והקפיד הקפדה יתרה על נושא הבטיחות כל חייו", הוסיף נעים. "אנו שולחים חיבוק גדול למשפחת רוקח היקרה ובוכים איתם על האובדן העצום".
בתאונה אחרת השבת נהרג הולך רגל כבן 50 מפגיעת רכב סמוך למיתר. ביום שישי נהרג רוכב אופנוע בתאונה שהתרחשה בין סכנין לעראבה. בנוסף, שני גברים בשנות ה-30 לחייהם נהרגו בתאונת דרכים במעורבות שני כלי רכב ליד כסייפה שבנגב.
בשבוע שעבר, בדיון בוועדת הכלכלה, עלה כי משרד התחבורה בחר שלא לקדם בממשלה את התוכנית להפחתת מספרי ההרוגים בתאונות הדרכים ב-50% עד 2030, שנכתבה יחד עם הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. באותו דיון הודה ראש אגף התנועה במשטרה אלון אריה כי אף שבשנת 2005 קבעה הממשלה כי 450 ניידות תנועה יופעלו במשמרת, בפועל מצליח האגף להפעיל 280 ניידות ביממה ביום חול ו-240 בסוף שבוע, וגם זה הודות לתרומות המתנדבים במשטרה. אריה הפנה האשמה דווקא לתחום ההסברה, וטען כי "עם נהג שיודע שאין לו סיכוי להיתפס זה לא עובד".
שרת התחבורה מרב מיכאלי אמרה אמש: "סו"פש קטלני בדרכים. מספרים בלתי נתפסים. חלקם הולכי רגל, חלקם רוכבי דו-גלגלי ואופניים, חלקם נוסעים, חלקם ברכב פרטי, חלקם ברכב כבד; וכל אחד מהם הוא עולם ומלואו שנגדע. נורא. אנחנו מדברות הרבה על התקציב ועל כמה הוא יאפשר לנו להתקדם סופסוף בכל התחומים. ואם יש תחום שהכי חשוב ודחוף להפוך את התקציב למציאות, הוא המאבק בתאונות הדרכים. אני מחזקת את המשפחות שמתמודדות עם אובדן כבד וקושי אדיר. אני ואנחנו במשרד התחבורה נעשה הכל כדי שהמעגל הזה לא יתרחב. סעו בזהירות".
יו"ר ועדת המשנה לקידום הבטיחות בדרכים, ח"כ בועז טופורובסקי מיש עתיד, אמר כי "בסוף השבוע האחרון קיבלנו עוד תזכורת מדממת על חשיבות ההשקעה בתשתיות בטיחות בדרכים. תקציב המדינה החדש מהווה שיפור משמעותי ביחס של המדינה ומקבלי ההחלטות למלחמה העקובה מדם בדרכים. אמנם יש עוד המון מה לעשות, אמנם עוד אין תכלול ראוי של המלחמה בתאונות הדרכים, אך כולי אמונה שהתקציב הקרוב יביא את תחילתו של השינוי המיוחל. כנבחר ציבור, אני רואה את המאבק בקטל הנוראי בכבישים כשליחות הציבורית שלי ולא אוותר כל עוד מעגל השכול גדל".
אלי סניור ואסף זגריזק השתתפו בהכנת הכתבה
פורסם לראשונה: 23:00, 06.11.21