ההכרעה סביב קיום הבחירות לרשויות המקומיות מגיעה לממשלה: אחרי שהנושא עלה בכמה ישיבות, הוחלט היום (שלישי) כי ביום חמישי הקרוב תתקיים שוב ישיבה מיוחדת בלחץ הציונות הדתית, שדורשת לדחות את הבחירות.
3 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ' במליאת הכנסת
בצלאל סמוטריץ' במליאת הכנסת
מאשים את הליכוד ב"פוליטיקה". סמוטריץ'
(צילום: שלו שלום)
על פי החוק הקיים הבחירות אמורות להתקיים בסוף חודש ינואר. אולם, יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' דורש להשתמש בסעיף המאפשר את דחיית הבחירות לחודש פברואר, משום שלטענתו כמות לא מבוטלת של חיילי מילואים הנלחמים ברצועת עזה נמנים בין מצביעי מפלגתו. נכון לרגע זה אין רוב מספיק לדחייה, אך הלחץ הפוליטי משני הכיוונים הולך וגדל.
במקביל, אמורה המדינה להשיב לבג"ץ בנושא תשובה שלפיה ההחלטה תתקבל לאחר חישוב של עמדת כל גורמי המקצוע. בליכוד, במחנה הממלכתי ובמפלגות נוספות מפעילים המועמדים וגם ראשי הערים המכהנים לחץ גדול על מנת שלא לדחות את הבחירות.
3 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
גם אם יתמכו, לא בטוח שהבחירות יידחו. נתניהו ודרעי
(צילום: אלכס קולומויסקי)
שורה ארוכה של טיעונים הועלו נגד הדחייה. הראשון הוא שהרשויות המקומיות כמעט משותקות משום שהן פועלות בשגרת בחירות. בין היתר, הוועדות לתכנון ובנייה לא מתפקדות - דבר שמעכב עשרות אלפי יחידות דיור; אי אפשר לאשר תקציב סדיר, אז ברשויות עובדים כבר תקופה ארוכה במתכונת של תקציב יחסי עד אחרי הבחירות; העיר מנוהלת באופן פוליטי באווירת בחירות; הכסף לקמפיינים כבר אזל מזמן, גם למועמדים וגם למכהנים. האינטרס של הציבור, סבור שר הפנים משה ארבל, נפגע משמעותית כשדוחים שוב ושוב את הבחירות.
3 צפייה בגלריה
חצאים שר האוצר בצלאל סמוטריץ' שר הביטחון יואב גלנט
חצאים שר האוצר בצלאל סמוטריץ' שר הביטחון יואב גלנט
סמוטריץ' וגלנט. שר האוצר תומך בדחיית הבחירות, ושר הביטחון תומך בקיומן במועדן
(צילום: אלכס קולומויסקי , דנה קופל)
בציונות הדתית, לעומת זאת, מאשימים את הליכוד בפוליטיקה וטוענים שבגלל המלחמה רבים מהמועמדים לא יכולים להתמודד. בינתיים, הוגשה הצעת חוק בנושא שנועדה לדחות את המועד והציוניות הדתית ועוצמה יהודית אף הגישו בקשה מיוחדת להנהלת הקואליציה לקבל הליך חקיקה מהיר. על מנת לדחות את הבחירות דרוש בוועדת הפנים רוב של שלושה רבעים מסך כלל המצביעים, אולם נכון לרגע זה, גם אם הליכוד וש"ס יתמכו, במחנה הממלכתי וביש עתיד עדיין נוטים לתמוך בבחירות במועדן.
במסיבת עיתונאים משותפת שקיים סמוטריץ' יחד עם שר הביטחון יואב גלנט בנוגע לתוכנית הסיוע החדשה לאנשי ונשות המילואים ולמשפחותיהם, השניים התייחסו גם לנושא הבחירות המקומיות. "עמדתי ידועה, את הבחירות המוניציפליות צריך לדחות. זה לא נכון עכשיו למשרתי המילואים, ואני מקווה שהשכל הישר ינצח. דרשתי לכנס את הממשלה, ואני מקווה שתתקבל החלטה נכונה", ציין סמוטריץ'.


לעומתו, גלנט ציין כי הוא "חושב שיש ערך רב לכך שהמדינה תקיים בחירות במועדן, ושהתהליך הזה יקרה כפי שהוא צריך לקרות". לדברי שר הביטחון, "עמדתי היא שצריך לקיים את הבחירות בסוף ינואר, אבל גם אם תתקבל החלטה אחרת - צה"ל ייתן מענה".
לדברי גלנט, "מי שקובע האם התנאים מתאפשרים מבחינה ביטחונית זה צה"ל, שהודיעו שמבחינתו אין מניעה לקיום הבחירות במועדן. עם זאת, הסמכות מסורה לממשלה, וכל מועד שהיא תקבע, מערכת הביטחון תדע לתת לו מענה בהקשר הביטחוני". הוא הוסיף כי הוא "חושב שכל אחד מבצע את תפקידו. אנחנו לא קובעים מתי יהיו בחירות, ומצד שני אנחנו לא מציבים שום מכשול".
השתתף בהכנת הכתבה: לירן תמרי