2 צפייה בגלריה
הפגנת המתמחים בסנימטק תל אביב
הפגנת המתמחים בסנימטק תל אביב
הפגנה של המתמחים בתל אביב באוקטובר
(צילום: מוטי קמחי)
ההחלטה לפזר את הכנסת וללכת לבחירות מדאיגה מאוד את הרופאים המתמחים הנאבקים זה שנים לקיצור התורנויות שלהם בבתי החולים. "לוחצים עלינו לקבל מתווה פחות טוב כדי להציג הישג לקראת הבחירות", אמרה אתמול (רביעי) ד"ר ריי ביטון, יו"ר ארגון המתמחים "מרשם" שמובילה בשנים האחרונות את המאבק.
הרקע: שרת הכלכלה אורנה ברביבאי חתמה על צו האוסר על העסקת המתמחים בעשרה בתי חולים בפריפריה במשמרות של יותר מ-16 עד 18 שעות, וזאת במקום המצב הנוכחי שבו המתמחים נאלצים לעבוד במשמרות של 26 שעות רצופות. משרד האוצר התנגד לצו שמשמעותו צורך בתקנים נוספים ובתקציבים נוספים לאותם בתי חולים - ומאוחר יותר לבתי חולים נוספים - ובהמשך גם קופת חולים כללית עתרה לבג"ץ נגד המתווה.

בית הדין לעבודה הנחה את ברביבאי לתקן או לאשרר את הצו וכעת, על רקע המשבר הפוליטי, המתמחים טוענים שברביבאי יחד עם שר הבריאות ניצן הורוביץ לחצו עליהם בימים האחרונים להסכים למתווה פחות טוב מבחינתם: קיצור התורנויות ל-20 שעות בחלק ממקצועות הרפואה. בסביבת הורוביץ הכחישו את הדברים וטענו שהצו יתוקן בהתאם לדוח של המשנה למנכ"ל משרד הבריאות ד"ר ספי מנדלוביץ', המעגן את קיצור התורנויות ל-16 עד 18 שעות.
"האחריות היא של השרים הרלוונטיים לאורך כל הדרך והיא ממשיכה גם עכשיו. הם אלו שהבטיחו לנו והסתכלו לנו בעיניים, ולכן אנחנו ממשיכים גם היום לצפות מממשלת ישראל ומהשרים לעמוד בהבטחות שלהם", אמרה ביטון והדגישה: "מה שקורה פה הוא הרבה יותר מדאיג, כי בחסות הבחירות יש ניסיון לסגירה של קצוות אחרונים כדי שיותר הבטחות יקוימו ויוכלו לסמן 'וי' על הבטחת בחירות כזאת או אחרת. אנחנו רואים סוג של ניסיון לסכם את הקדנציה הקצרה בהצלחות משמעותיות". היא הוסיפה: "יש פה ניסיון למכור לנו קיצור תורנויות ל-20 שעות כהצלחה. אחרי המאבק וההישגים שהושגו - לחזור לדבר על 20 שעות זו בדיחה. בחסות הרצון לסמן 'וי' על הישגים, מנסים לשכנע אותנו בדברים שאפילו הם לא האמינו בהם. בעיניי זה מביך את כל הסובבים והופך את כל המאבק הזה למאוד שטוח".
2 צפייה בגלריה
ד"ר ריי ביטון מדברת לאחר פגישת המתמחים עם ניצן הורוביץ
ד"ר ריי ביטון מדברת לאחר פגישת המתמחים עם ניצן הורוביץ
"בחסות הבחירות יש ניסיון לסגירה של קצוות אחרונים". ד"ר ריי ביטון
(צילום: גיל יוחנן)

ד"ר ביטון הבהירה כי המתמחים לא יוותרו על דרישתם לקיצור תורנויות משמעותי ברוב המקצועות ולא יסכימו לתורנות בת 20 שעות. "כמי שנלחמה בעשר השנים האחרונות, אני בטוחה שבציבור זה לא יתקבל כהצלחה", אמרה. "בסופו של דבר הציבור עדיין יפגוש רופאים עייפים שמקבלים החלטות הרות גורל. משרד האוצר מתנהל באופן שספק אם הוא חוקי. יש פה החלטה שלטונית שניתנה במעמד של שלושה שרים ומי שכרגע עומד חוצץ זה משרד האוצר. אנחנו רואים גם במאבק המורים ובמאבקים אחרים שהאוצר שכח מה התפקיד שלו והפך להיות מתווה מדיניות. זה מטריד בכל רמה".
בריאיון לאולפן ynet הבוקר אמרה: "מה שקורה בדיוק בימים אלה שלא מעט גורמים מסביב מנסים לשכנע אותנו לקבל מודל מגוחך לקיצור תורנויות שלא רק שלא פותר את הבעיה, אלא מנציח אותם לשנים ארוכות. אני רוצה לציין שמשרד הבריאות לא תומך בהצעה הזו וממשיך לגבות אותנו במתווה המקורי. מה שקורה כאן שלמרות שברור לכולם ש-20 שעות לא פותר את בעיית המתמחים, יש ניסיון לסגור קצוות אחרונים לפני הבחירות ולסמן וי על הישגים פוליטיים".
אז מה הלאה? אפשרות אחת היא שהצו המורה על קיצור התורנויות יאושרר, מה שיחייב את האוצר להקצות תקציבים מתאימים. מנגד, ייתכן שהעברה של אותם תקציבים תיתקל במכשולים משפטיים מכיוון שמדובר בממשלת מעבר. המשמעות היא שאחת ההבטחות הגדולות של השר הורוביץ לא תצא לפועל, ושהמתמחים ימשיכו בינתיים לחכות לפיתרון.