האווירה המתוחה ששוררת בשכונת ג'ואריש ברמלה לאחר רצח "הבורר" עלי ג'רושי אתמול (שישי) משפיעה על תושבי העיר. בשיחות עם ynet חלקם אומרים כי הם מעדיפים שלא לצאת לרחובות, על אף הנוכחות המשטרתית במקום. "המצב מאוד חמור. המשפחה איבדה אדם משמעותי, וחיסולו יביא לעוד קורבנות", אמר אחד מהם.
עוד הוסיפו התושבים כי הגעת המשטרה בכוחות מתוגברים לא תעזור לפתור את הבעיה הממושכת: "כמה המשטרה באמת תהיה בשכונה? בסוף הם ייצאו והנקמה תגיע. הרבה מעדיפים לא לצאת מהבתים בגלל הסכנה והחשש מנקמה".
3 צפייה בגלריה
עלי ג'רושי "הבורר" מרמלה נרצח
עלי ג'רושי "הבורר" מרמלה נרצח
זירת החיסול ברמלה
(מתוך "פנים אמיתיות", רשת 13)
3 צפייה בגלריה
שכונת ג'אוריש שבה נרצח עלי ג'רושי
שכונת ג'אוריש שבה נרצח עלי ג'רושי
הרחובות הריקים ברמלה. "הנקמה תגיע"
עלי ג'רושי, אב לשלושה בשנות ה-50 לחייו, נורה אתמול כשניקה את הכניסה למסגד בשכונה, כמדי יום שישי. התושבים מספרים כי הוא בדרך כלל לא היה מסתובב ברחובות, ואת רוב הזמן הוא בילה בבית. במטרה להרגיע את הרוחות, האימאם של מסגד ג'ואריש ברמלה, השייח אחמד עביד, התייחס לרצח בנאומו בתפילת יום השישי - ונאם במשך דקה אחת בלבד, בניגוד לדרשה הארוכה שהוא נושא מדי שבוע.
תושב העיר סיפר על "הבורר", שהיה מתעסק בפתרון סכסוכים. "לא תמיד הוא היה מצליח, אבל את חלק מהסכסוכים הוא הצליח להביא לפתרון. דיברנו הרבה", הוא סיפר, "ותמיד חשבתי שהוא איש מאוים בגלל כל הסכסוכים שנגע בהם, אבל הוא היה משדר עסקים כרגיל. לא היינו רואים ממנו פחד".
ניידות ושוטרים נפרסו ברחבי השכונה כדי להפגין נוכחות ולשמור על הסדר לאחר החיסול. הם הקימו מחסום באמצעות בטונדות. במקביל נמשכים החיפושים אחר מבצעי החיסול: אנשי מז"פ סרקו את זירת הרצח, והחקירה מתמקדת לפי שעה במישור המודיעיני. בשלב זה כל הכיוונים נבדקים, וחוקרי ימ"ר מרכז הוציאו צו איסור פרסום על כל פרטי החקירה.

במשטרה חוששים אמנם מאפשרות שהחיסול יוביל לנקמה, אך גורמים שהכירו את ג'רושי מדגישים כי חרף הפרופיל הגבוה שלו, בשנים האחרונות הוא כמעט שלא היה מעורב בעולם הפשע. למעשה, הוא זוהה כ"בורר" בעיקר על סמך עברו, שסביבו הוא בנה לעצמו גם פרופיל תקשורתי. בנו, שמרצה עונש מאסר עד שנת 2024, הגיש עתירה בבקשה לצאת להלווייתו של אביו, אך זו נדחתה על ידי בית המשפט המחוזי מרכז בלוד.
העתירה הוגשה על ידי עו"ד חן מאירי, אך השב"ס ונציג המשטרה התנגדו ליציאתו של הבן להלוויה, מחשש שהגעתו תלהיט את הרוחות. השופטת עירית וינברג נוטוביץ' הסבירה את החלטתה והורתה לשב"ס לאפשר תוך 30 ימים לבן לצאת מהכלא בליווי סוהרים כדי שיעלה לקבר אביו. הסנגורית מאירי בירכה על כך: "בית המשפט שמע באריכות את טיעונינו וקבע כי עודיי ייצא לקבר אביו בתוך 30 ימים. מדובר בהחלטה מצוינת שלוקחת בחשבון את הצורך ההומניטרי של כל אדם, גם אם הוא אסיר, להתייחד עם אביו בפעם האחרונה".
3 צפייה בגלריה
  זירת הרצח
  זירת הרצח
עלי ג'רושי הוא אחיינו. זייד ג'רושי, שנרצח ביוני 2022
(צילום: יריב כץ)
מדובר כאמור בסכסוך שלא נולד אתמול בבוקר. ביוני 2022 נרצח ראש ארגון הפשיעה זייד ג'רושי (30), שנורה למוות גם כן בצמוד למסגד ברמלה. לפי החשד הראשוני במשטרה, הרצח אירע על רקע סכסוכים פנימיים - שבמסגרת נרצח גם אחיו חאתם ג'רושי (42) כשנה קודם לכן. עלי ג'רושי שחוסל אתמול הוא אחיינו של זייד, אך במשטרה לא פוסלים שהיו לו גם סכסוכים אחרים.
בדצמבר 2021 נרצחה סהאם אבו עשבה מפיצוץ מטען ברכבה בשכונה ברמלה. ברכב ישבו באותה העת גם בתה, בשנות ה-20 לחייה, ונכדתה בת החודשיים, אולם הן נפצעו באורח קל בלבד. הפיצוץ אירע ככל הנראה אחרי שהניעה את המכונית, ובזמן שבתה יושבת במושב האחורי והנכדה חגורה לכיסא בטיחות.
ביוני באותה שנה נורו למוות יוסף ג'רושי (58) ורעייתו נואל (46), יחד עם בתם בת ה-16 בזמן נסיעה ליד עילבון, צפונית למחלף גולני שבגליל. ילדה בת 9 אותרה לבדה מחוץ לרכב, לאחר שגם היא נפגעה מהירי - אך היא נפצעה באורח בינוני בלבד. השלושה עברו להתגורר בדיר חנא, זמן קצר לאחר רצח חאתם ג'רושי, מחשש לנקמה בתוך המשפחה.
חודש קודם לכן נרצח חאתם, שהיה בסכסוך עם אחיו זייד, שכאמור נרצח ביוני 2022. הוא נדקר למוות בזמן שהיה במסגד אל-אקצא. אנשים החשיבו אותו לאחד העבריינים הבכירים ביותר, לו קשרים רבים וטובים עם ארגוני פשיעה.
פורסם לראשונה: 18:52, 13.01.23