2 צפייה בגלריה
חיים ביבס
חיים ביבס
חיים ביבס
(צילום: יריב כץ)
יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס הודיע היום (חמישי) כי דירקטוריון מפעל הפיס, בהובלת השלטון המקומי, יעביר סיוע מיידי בסך מיליון שקל עבור תקצוב הפעילות במסגרת "שבת ישראלית" - על מנת להמשיך את פעילותה במשך החודש הקרוב.
לדבריו, "בהמשך לפניית מרכז השלטון לראש הממשלה בנימין נתניהו, קיבלנו החלטה לתמוך בתוכנית ולגשר בזמן העברתה למשרד מורשת, מתוך החשיבות הרבה שאנו רואים בהמשך הפעלתה. תוכנית 'שבת ישראלית' מנגישה כמאה אתרי מורשת המצויים בעיקר בפריפריה לכל תושבי מדינת ישראל".
הוא הוסיף: "אנו קוראים לממשלה לבצע עוד החודש את ההעברה והתקציב להמשך פעילות התוכנית למשרד האמון עליה. אין שום סיבה לפגוע ברוב הגדול של תושבי המדינה שנהנה מפעילויות תרבות גם בסוף השבוע".

ב-1 בפברואר הועברה האחריות על התמיכה במוסדות למשרד מורשת, כפי שמחייבים ההסכמים הקואליציוניים, והעומד בראשו, השר עמיחי אליהו מעוצמה יהודית, טרם גיבש את עמדתו בסוגיה.
בשבוע שעבר התחייב נתניהו כי מיזם "שבת ישראלית" ימשיך לפעול במימון המדינה למרות כוונת שר התרבות והספורט מיקי זוהר לבטל את הפעלתו כיוזמת המשרד, אבל במוסדות התרבות התקשו להביא את הממשלה למימוש ההבטחה - והודיעו כי הם נאלצים להפסיק את הפרויקט.
2 צפייה בגלריה
צריף בן גוריון בשדה בוקר
צריף בן גוריון בשדה בוקר
צריף בן גוריון בשדה בוקר, חלק מ"שבת ישראלית"
(צילום: חנן אפשטיין)
בהודעה שפרסמה המועצה לשימור אתרי המורשת לציבור נכתב כי המיזם ייפסק ב-31 בינואר, יום שלישי האחרון, וכי מתאריך זה הכניסה למוסדות תהיה בתשלום בכל ימות השבוע "בהתאם למחירון הקבוע". במועצה הסבירו את העניין בצורך ב"התארגנות והיערכות לשנת 2023", ואולם ל-ynet נודע כי מאחורי ההחלטה, שכאמור מנוגדת להתחייבות מפורשת מצד נתניהו, עומד הקושי של המפעילים להביא לחידוש התמיכה הממשלתית בפרויקט, וזאת על רקע הטענה כי הוא מחלל שבת ומפלה לרעה את הציבור הדתי.
שר התרבות זוהר, שמיהר להודיע על הפסקת מימון ביוזמת המשרד, נאלץ להבהיר את עצמו ולמעשה לחזור בו כעבור פחות מיממה, לאחר שיחה עם ראש הממשלה, ואתמול בריאיון לאולפן ynet: "אמרתי בצורה ברורה שאני לא מעוניין ליזום את הפעילות, אבל אין לי בעיה שהיא תמומן על ידי המשרד. העיקרון שמשרד ממשלתי לא יוזם פעילות בשבת כי זה נוגד את השוויון והסטטוס קוו - זה עיקרון שאני מכבד. הפעילות לא תופסק. מי שנהנה מ'שבת ישראלית' במתכונת ההיא - ימשיך ליהנות. אני לא רוצה להיות היוזם".