כתבי אישום בפרשת "גן הזוועות" ברמלה: פרקליטות מחוז מרכז הגישה הבוקר (יום ה') כתב אישום נגד ליטל ברסי (42), מנהלת גן "המשפחתון של טולי" ברמלה, ונגד שלוש סייעות בגין תקיפה של 11 פעוטות בהזדמנויות רבות ושונות במהלך עבודתן בגן, בין היתר על ידי מכות, משיכות, הטחות, השלכת חפצים לעברם והתנהגויות אלימות וכוחניות אחרות.
דבר ההחלטה להגיש כתב אישום נגד הגננת, לאחר שנערך לה שימוע, פורסם לראשונה ב-ynet. התיק נגד בן זוגה משה ברסי ייסגר. כתב האישום, שהוגש על ידי עו"ד יעל תרם, נגד ליטל ברסי כולל עבירות של תקיפה סתם, תקיפת קטין בידי מבוגר אחראי הגורמת חבלה של ממש, שידול לתקיפה והפרת חובת דיווח. הסייעות בטי זיתון (51), ענבר דוניו (31) וקלודין מאיר (28) מואשמות בעבירות של תקיפה סתם ותקיפת קטין על ידי אחראי הגורמת חבלה של ממש, כל אחת על פי חלקה.
גן "המשפחתון של טולי" היה מיועד לתינוקות ולפעוטות בין הגילאים שלושה חודשים עד שלוש שנים. ברסי שימשה בעלים ומנהלת הגן, ואף הייתה בעצמה גננת בגן. על פי כתב האישום, במהלך השנים 2020-2018, בהיותה מנהלת הגן, ברסי הייתה מודעת לאווירה האלימה, בין היתר, על ידי כך שעודכנה מספר רב של פעמים על ידי הורי הקטינים בדבר סימני חבלה על גופם. כמו כן הייתה עדה לאירועים שבהם סייעות נקטו אלימות ותקפו קטינים, ואף עודכנה על כך מצד סייעות אחרות. על אף זאת, נמנעה ברסי מדיווח על המעשים לגורמים הרלוונטיים, ואף נהגה בעצמה בצורה כוחנית כלפי הפעוטות.
2 צפייה בגלריה
ליטל ברסי
ליטל ברסי
ליטל ברסי
(צילום: עמית שעל)
כך למשל במספר הזדמנויות אחזה בפעוטות בחוזקה מהמותן או מהכתפיים והושיבה אותם בכח על הכיסא. במקרה אחר הנחתה את הסייעת ענבר דוניו לקשור פעוט לכיסא ללא יכולת לזוז.
הסייעת זיתון מואשמת כי נהגה להכות ולבעוט בפעוטות הגן. בשני מקרים בעטה בפעוטות עת שיחקו בחצר – בבטן ובחזה. במקרה נוסף היכתה פעוטה ששכבה על מיטה בגן בראשה באמצעות חבילת מגבונים. בנוסף, היא היכתה פעוטות באמצעות כפכפים, משכה אותם בחוזקה בידיהם ובאחד המקרים אף נשכבה על אחד הפעוטות.
הסייעת דוניו נאשמת שנהגה לאחוז בחוזקה בפעוטות ואף לגרור אותם ברחבי הגן. במקרה אחד קשרה לכיסא באמצעות חיתול בד את אחד הפעוטות על פי הנחייתה של מנהלת הגן ברסי. במועדים שונים היכתה שניים מן הפעוטות בראשם. במקרה נוסף הרימה דוניו סנדל מהרצפה והעיפה אותו לכיוונו של אחד הפעוטות שהיה בצדו השני של החדר. הסנדל פגע סמוך לראשו של הפעוט.
הסייעת קלודין מאיר מואשמת שנהגה לאחוז ולמשוך בכוח פעוטות וכן להטיחם בחוזקה.
בבקשה להארכת התנאים המגבילים נגד הנאשמות ציינה הפרקליטות: "מסוכנותן של המשיבות מקבלת משנה תוקף, בהתחשב בעובדה שפגעו בפעוטות רכים, חלקם ללא יכולת שפתית כלל, וחלקם בשלבים הראשוניים של ההתפתחות השפתית, שאין ביכולתם לספר ולפנות לסיוע מהוריהם. כל זאת שעה שהמשיבות אמונות על שמירת שלומם הפיזי והנפשי של הקטינים והן פוגעות בהם שוב ושוב.. וניצלו את אמון ההורים שהפקידו בידיהן".
2 צפייה בגלריה
עו"דאורי סקוזה ו עו"ד סוזי עוז סיני ארניה
עו"דאורי סקוזה ו עו"ד סוזי עוז סיני ארניה
עורכת הדין סוזי עוז סיני ארניה ועורך הדין אורי סקוזה
(צילום: חן רוטנברג, רונן חבסוב)
את הנאשמת ברסי מייצגת עורכת הדין סוזי עוז סיני ארניה, ואת משפחות ההורים מייצג עורך הדין אורי סקוזה. כתב אישום זה מתווסף לכתב אישום נוסף שכבר הוגש בפרשה נגד ארבע סייעות נוספות בגן בגין התעללות בפעוטות.
עו"ד עוז סיני ארניה אמרה לאחר הגשת כתבי האישום: "בעניינו של משה ברסי , אנו מברכים על החלטת הפרקליטות לסגור את התיק בעניינו וסבורים כי ההחלטה נכונה משפטית וראויה. בעניינה של ליטל, אנו סבורים כי החומר הראייתי אינו יכול לבסס את האישומים כנגדה. לליטל לא הייתה מעולם כל ידיעה שהיא אודות המעשים הבזויים של הסייעות ואנו סבורים כי אין לבסס אישומים על גרסתם של גורמים עברייניים. אנו נלמד את טענות הפרקליטות לעומקן ונפעל למען עשיית צדק גם בעניינה של ליטל".
לפני כשנה וחצי 28 משפחות מהגן תבעו את בעלת הגן, בן זוגה משה ברסי, והסייעות רוחמה סעד, ניריד שויד, חני צוצשווילי ואורלי שרגני, על סכום של 1.6 מיליון שקלים. בכתב התביעה, שהוגש לבית משפט השלום ברמלה, נטען אז כי "ההורים, שנתנו את אמונם בצוות המשפחתון ושלחו לשם את היקר להם מכול - את ילדיהם הקטנים מתוך כוונה שיקבלו את הטיפול הטוב ביותר, שיהיו מוגנים, ועטופים בחום ואהבה - גילו לתדהמתם שהילדים במשפחתון הותקפו באופן אכזרי ועברו לאורך זמן רב התעללות על-ידי הצוות תוך עצימת עין של חלק מאנשי הצוות. מהצפייה בצילומים מהמשפחתון עלו תמונות קשות של מעשים אלימים והתעללות בילדים חסרי ישע".