האכזבה הקשה בארה"ב מהחלטתה של סעודיה להצטרף לרוסיה ולתמוך בקיצוצים נרחבים בהזרמת הנפט לשוק העולמי, באופן שעלול להביא לזינוק נוסף במחירי הדלק, מיתרגם בימים האחרונים לזעם רב בקונגרס בוושינגטון כלפי ריאד, ויותר ויותר בכירים דמוקרטים קוראים כעת לנשיא ג'ו ביידן להעניש את ריאד על מה שנתפס מבחינתם כבגידה בברית בין המדינות – והתגייסות סעודית לטובת מוסקבה במלחמתה באוקראינה. לקריאות הללו הצטרף אמש (יום ב') גם יו"ר ועדת יחסי החוץ בסנאט, הסנאטור הדמוקרטי בוב מננדז שמחזיק בכוח רב בכל הנוגע לאישור עסקאות ביטחוניות, והוא קרא "להקפיא מיידית" את שיתוף הפעולה עם סעודיה.
5 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בסעודיה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בסעודיה
"כִּיף האגרופים" בין ביידן לבן סלמאן בביקורו של הנשיא בריאד ביולי. "הפך לסטירת לחי", טענו הפרשנים
(צילום: רויטרס)
5 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בסעודיה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בסעודיה
ביידן ויורש העצר הסעודי. הנשיא האמריקני קיווה שיזרים עוד נפט, אבל הוא החליט לעשות את ההפך הגמור
(צילום: רויטרס)
בהובלתן של סעודיה ורוסיה, נזכיר, קרטל המדינות המייצאות נפט (+OPEC) הודיע ביום רביעי בשבוע שעבר על קיצוץ ייצור הנפט הגדול ביותר בשנתיים האחרונות – כשני מיליון חביות נפט מדי יום, המהוות כ-2% מסך ההיצע העולמי. הקיצוץ הזה מגיע בשעה שמחירי הנפט גבוהים ממילא בעקבות משבר האנרגיה שחוללה המלחמה באוקראינה, והוא עלול להביא כאמור לזינוק נוסף. מחירה של חבית אחת כבר זינק ביום שישי לשיא בן חמישה שבועות, אבל אתמול ירד ל-96.19 דולר.
המהלך נתפס בארה"ב כהשפלה עבור ביידן, שבחודשים האחרונים קיווה לשפר את יחסיה של וושינגטון עם ריאד על מנת שזו תגביר את ייצור הנפט. לשם כך הוא זנח את הביקורת הקשה שהטיח בסעודיה ובשליטה בפועל, יורש העצר מוחמד בן סלמאן – מי שהמודיעין האמריקני קבע כי עמד מאחורי רצח העיתונאי ג'מאל חשוקג'י. כמועמד בבחירות לנשיאות, ביידן אף קרא להפוך את סעודיה ל"מדינה מנודה", אבל בצל המלחמה באוקראינה והצורך הנואש של ארה"ב בנפט הוא נאלץ להגיע בעצמו לריאד ביולי האחרון ולהיפגש שם עם בן סלמאן. בהתייחסות לתמונה המפורסמת של "כִּיף האגרופים" בין השניים, פרשנים אמריקנים טענו כי הכיף הזה הפך ל"סטירת לחי" מצד בן סלמאן.
5 צפייה בגלריה
הסנאטור הדמוקרטי בוב מננדז. "להקפיא מיד את שיתוף הפעולה עם סעודיה"
הסנאטור הדמוקרטי בוב מננדז. "להקפיא מיד את שיתוף הפעולה עם סעודיה"
הסנאטור הדמוקרטי בוב מננדז. "להקפיא מיד את שיתוף הפעולה עם סעודיה"
(צילום: רויטרס)
בימים שקדמו להחלטה על צמצום הנפט הפעילה ארה"ב לחץ על הסעודים, אבל לא הצליחה להניא אותם מהמהלך. בממשל ביידן חוששים כי עלייה נוספת במחירי הנפט תחריף את האינפלציה שמשתוללת ברחבי העולם, כשבמקרה של ארה"ב יש לכך השלכות פוליטיות מיידיות: המצב הכלכלי הוא הסוגיה הבוערת ביותר בבחירות האמצע שייערכו בעוד פחות מחודש, ב-8 בנובמבר, ועלייה ביוקר המחיה תפגע בסיכוייהם הנמוכים ממילא של הדמוקרטים לשמור על הרוב הזעום שלהם בבית הנבחרים ובסנאט. מעבר לכך, צמצום הנפט מועיל מאוד למוסקבה: עלייה במחירו תכניס כסף רב יותר לקופתה, ותסייע לה במימון המלחמה באוקראינה.
בבית הלבן אמנם הביעו אכזבה קשה מצמצום ייצור הנפט, אבל לא הרחיקו לכת לכדי איומים של ממש כלפי סעודיה. כעת גובר הלחץ על ביידן מצד חברי מפלגתו להעניש את ריאד, ובתקשורת האמריקנית מדגישים כי להצטרפותו של הסנאטור בוב מננדז ללחץ הזה יש חשיבות גדולה בשל כוחו הרב בכל הנוגע לאישור עסקאות ביטחוניות. מנדדז קרא כאמור להקפיא באופן מיידי "כל היבט בשיתוף הפעולה עם סעודיה", אך הדגיש כי ימשיך לתמוך בעסקאות ביטחוניות שלדבריו "חיוניות בהחלט" לשמירה על ביטחונם של אמריקנים או להגנה על אינטרסים אמריקניים.
5 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
פוטין. הדמוקרטים האשימו: "סעודיה בחרה לתמוך בו"
(צילום: AP)
"לא אתן אור ירוק לאף שיתוף פעולה עם ריאד, עד אשר הממלכה תבחן מחדש את עמדתה בנוגע לאוקראינה. אין שום מקום לפסיחה על שני הסעיפים בסכסוך הזה: או שאתם תומכים בשאר העולם החופשי בניסיון לשים סוף למלחמה הפושעת שמטרתה למחוק מדינה שלמה מהמפה, או שאתם תומכים בו", אמר מננדז – בהתייחסות לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין. "הממלכה הסעודית בחרה באפשרות השנייה בהחלטה הנוראית שנובעת ממניעים כלכליים-אינטרסנטיים".
מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט, צ'אק שומר, הביע גם הוא זעם על מה שכינה "החלטה מגונה וצינית" מצד סעודיה – ומסר כי המחוקקים הדמוקרטים בוחנים דרכים להגיב לה. כמה מהם כבר העלו הצעות חוק להפסקת שיתוף הפעולה הביטחוני עם סעודיה ואפילו להסגת החיילים האמריקנים ממנה ומאיחוד האמירויות – שהייתה שותפה אף היא להחלטה ונשיאה מוחמד בן זאיד אף ייפגש היום עם פוטין במוסקבה – אבל לא ברור לפי שעה אם ההצעות הדרמטיות הללו יקודמו, במיוחד ללא תמיכה מצד הבית הלבן.
5 צפייה בגלריה
מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט צ'אק שומר. "בוחנים דרכים להגיב"
מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט צ'אק שומר. "בוחנים דרכים להגיב"
מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט צ'אק שומר. "בוחנים דרכים להגיב"
(צילום: AFP)
הדמוקרטים רואים במהלך הסעודי בגידה בברית בת יותר מ-70 שנה בין המדינות: במסגרתה ארה"ב מספקת סיוע ביטחוני לריאד, שיתוף פעולה שכולל גם הצבת חיילים אמריקנים בבסיסים בממלכה, ובתמורה זו אחראית לספק לעולם אספקה יציבה ואמינה של נפט. ראוי לציין כי עוד לפני המהלך הסעודי בשבוע שעבר, לא מעט דמוקרטים קראו לשקול מחדש את היחסים עם סעודיה ולבטל את עסקאות הנשק עמה – בעקבות רצח חשוקג'י, דיכוי מתנגדי משטר והמלחמה שהיא מנהלת בתימן, ושבה נהרגו בהפצצות או מתו ברעב כבר עשרות אלפי בני אדם.
באתר החדשות האמריקני "אקסיוס" דיווחו בסוף השבוע האחרון כי בשיחות פרטיות חושדים חלק מהדמוקרטים כי החלטתה של סעודיה לצמצם את ייצור הנפט נעשתה על מנת לפגוע בהם בבחירות הקרובות. פרשן אחד שעמו שוחח האתר טען זאת מפורשות: "הקיצוץ חסר התקדים הזה הוא לא יותר ממתקפה ברורה נגד הדמוקרטיה והתערבות בבחירות, במטרה לפגוע בביידן ובדמוקרטים", טען חאלד אל-ג'בארי, מתנגד משטר סעודי שאביו הינו בכיר לשעבר במודיעין הסעודי שגלה מארצו.

בעקבות התבטאותו של מננדז, אמר אל-ג'בארי בשיחה עם ה"גרדיאן" כי לא ברור לחלוטין אם הזעם הרב שמבטאים הדמוקרטים בקונגרס מייצג באמת גישה חריפה יותר מזו של הבית הלבן – או שמדובר במהלך מתואם עמו, כחלק מטקטיקת "שוטר רע, שוטר טוב" – בניסיון להשפיע על המדיניות הסעודית. "כך או כך, הם ניסו את דרך הפיוס וכיף האגרופים, וזה לא עבד. בן סלמאן מבין רק את שפת הכוח. הגיע הזמן שממשל ביידן יתנהג כמו השותפה הבכירה ביחסים הללו", אמר אל-ג'בארי.
בצל הלחץ שמפעילים כעת בכירי הדמוקרטים בקונגרס, הודיע אחר הצהריים הבית הלבן כי ביידן "בוחן מחדש" את יחסיה של ארה"ב עם סעודיה. "ביידן מוכן לעבוד עם הקונגרס על עתיד היחסים עם הסעודים", אמר דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ון קירבי. בסעודיה, מנגד, דיווחה התקשורת הממלכתית כי הממשלה בריאד הבהירה כי היא ממשיכה לתמוך בארגון +OPEC ומסרה כי יש לו "תפקיד חיוני" בשמירה על היציבות בשוק הנפט העולמי.
גם הרפובליקנים, יש לציין, מתחו ביקורת על החלטתה של סעודיה – אבל תקפו כצפוי את ביידן כאחראי לה. "ג'ו ביידן גרם למשבר הזה במדיניות ההרסנית שלו בתחומי האנרגיה והחוץ. אני מאוכזב מאוד מההחלטה של הסעודים ומקווה שהם יתנהגו יותר כמו בעלי ברית במצב הנוכחי, אבל זוהי אשמתו של ג'ו ביידן", אמר הסנאטור טד קרוז.