אחרי יומיים של חיוכים, עיטורים והצדעות בישראל, יחל היום (יום ו') השלב המאתגר ביותר במסעו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן במזרח התיכון. את הבוקר יעביר ביידן ברשות הפלסטינית, שם גדול הזעם עליו ועל ממשלו בעקבות תחקיר הירי בשירין אבו עאקלה, ובצהריים יגיע המוקש הראשי: ביקור הנשיא בסעודיה. ביידן יגיע לממלכה אחרי דברים חריפים שאמר עליה בעבר בשל רצח ג'מאל חשוקג'י, וכשברקע לחץ משתי המפלגות בארה"ב שיימנע משיתוף פעולה עם יורש העצר מוחמד בן סלמאן, השליט בפועל של סעודיה. ביידן ובן סלמאן ישתתפו שניהם בוועידה בג'דה, והם אמורים לפגוש זה את זה היום. הכול ממתינים לראות אם יצטלמו יחדיו, ואם ילחצו ידיים.

11 צפייה בגלריה
ארה"ב סעודיה ג'ו ביידן מוחמד בן סלמאן
ארה"ב סעודיה ג'ו ביידן מוחמד בן סלמאן
ביידן ובן סלמאן. המודיעין האמריקני קבע: הנסיך הורה לרצוח את חשוקג'י
(צילום: AP, רויטרס)
11 צפייה בגלריה
טקס פתיחת אירועי המכביה
טקס פתיחת אירועי המכביה
נשיא ארה"ב עם רה"מ לפיד והנשיא הרצוג בטקס פתיחת המכבייה
(צילום: לע"מ)
בן סלמאן, נזכיר, הוא בנו בן ה-36 של מלך סעודיה סלמאן. ביוני 2017 מונה ליורש העצר, ובצל בריאותו הרופפת של אביו הוא נחשב מאז למי שמושך בפועל בחוטי המשטר. עם מינויו לתפקיד הנהיג שורה של רפורמות כלכליות וחברתיות עמוקות, בהן פרויקטים תיירותיים אדירים, מתן היתר לנשים לנהוג ופתיחת סעודיה לתרבות מערבית, בדמות מופעים של אומנים כמו ג'סטין ביבר ובקסטריט בויז או מרוצי פורמולה 1. הנסיך אותת אז כי ארצו מבקשת להתנער מהאיסלאם הקיצוני שדבק בה, ורמז לא פעם על נכונות לקיים קשרים עם ישראל, גם אם מאחורי הקלעים.
אלא שהאהדה העולמית לבן סלמאן התחלפה בביקורת אדירה בעקבות רצח ג'מאל חשוקג'י בקונסוליה הסעודית באיסטנבול. חשוקג'י הוא עיתונאי סעודי שהיה מקורב בעבר לבית המלוכה, אבל אז מאס בו, יצא לגלות בארה"ב ומשם כתב דברים חריפים נגד המשטר. בסוף שנת 2018 הגיע לקונסוליה בטורקיה כדי להסדיר מסמכים רשמיים לקראת נישואיו, אך הוא מעולם לא יצא ממנה. סעודיה טענה תחילה כי היא אינה יודעת מה קרה לו, אך לבסוף נאלצה להודות כי אנשי המודיעין הסעודי רצחו אותו בתוך הקונסוליה כנקמה על ביקורתו, ואז ביתרו את הגופה והעלימו אותה. היא לא נמצאה עד היום. המודיעין האמריקני קבע כי בן סלמאן עצמו נתן את ההוראה לחסל את חשוקג'י, וארה"ב ומדינות אחרות במערב מיהרו להתרחק ממנו ולאיים בסנקציות על ריאד.
11 צפייה בגלריה
העיתונאי הסעודי חשוקג'י שנרצח באיסטנבול. הגופה מעולם לא נמצאה
העיתונאי הסעודי חשוקג'י שנרצח באיסטנבול. הגופה מעולם לא נמצאה
העיתונאי הסעודי חשוקג'י שנרצח באיסטנבול. הגופה מעולם לא נמצאה
(צילום: EPA)
11 צפייה בגלריה
ג'מאל חשוקג'י
ג'מאל חשוקג'י
חשוקג'י מתועד עושה את דרכו לתוך הקונסוליה הסעודית באיסטנבול. לא יצא משם
(צילום: רויטרס)
11 צפייה בגלריה
טורקיה סעודיה ג'מאל חשוקג'י
טורקיה סעודיה ג'מאל חשוקג'י
החשיפה בטורקיה: אלה הסעודים שרצחו את העיתונאי
ביידן עצמו האשים בעבר את בן סלמאן במתן ההוראה לרצוח את חשוקג'י ותקף את סעודיה גם בשל המלחמה שהיא מנהלת בתימן, ושבה נהרגו בהפצצות או מתו ברעב כבר עשרות אלפי בני אדם. כשהיה מועמד לנשיאות הצהיר ביידן שכנשיא הוא ידאג שסעודיה תשלם את המחיר על רצח חשוקג'י ותהפוך ל"מנודה", אבל כעת הוא זקוק לה מאוד, בין השאר בשל רצונו שתגביר את תפוקת הנפט. מחירי הנפט נמצאים בעלייה עקבית בחודשים האחרונים, והיא ניכרת ביתר שאת מאז תחילת המלחמה אוקראינה. ביידן מחפש פתרונות לכך גם לנוכח המצב הפוליטי של מפלגתו הדמוקרטית: מחירי האנרגיה, האינפלציה והמצב הכלכלי בכללו מטרידים מאוד את הבוחרים האמריקנים לקראת בחירות אמצע הכהונה שייערכו בנובמבר, ושבהן עשויה המפלגה הרפובליקנית לחולל מהפך ולהשתלט על שני בתי הקונגרס.

התקווה בממשל: הנסיך יקבל אחריות, כלשהי

בנסיבות האלה, המשימה שמצפה לנשיא ביידן בג'דה אינה פשוטה: יהיה עליו לנצל את הביקור לשיפור היחסים עם סעודיה מחד, אבל להיראות כמי שאינו מאמץ לחיקו את יורש העצר הסעודי מאידך. אמש, במסיבת עיתונאים בירושלים אחרי פגישתו עם ראש הממשלה יאיר לפיד, נשאל ביידן אם בכוונתו להזכיר את רצח חשוקג'י כשיפגוש את הנסיך בן סלמאן, והתחמק מלהתחייב לכך מפורשות: "מעולם לא שתקתי כשמדובר בזכויות אדם, אבל הסיבה שאני נוסע לסעודיה רחבה יותר מזה – והיא הרצון לקדם את האינטרסים של ארה"ב", אמר.

11 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג נפגש עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בבית הנשיא ירושלים
נשיא המדינה יצחק הרצוג נפגש עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בבית הנשיא ירושלים
ביידן בירושלים. התחמק מלענות מפורשות אם יעלה את נושא חשוקג'י בג'דה
(צילום: יונתן זינדל)
11 צפייה בגלריה
שומר אישי של מלך סעודיה נורה למוות עבד אל-עזיז אל-פרם ג'דה
שומר אישי של מלך סעודיה נורה למוות עבד אל-עזיז אל-פרם ג'דה
המלך סלמאן. רשמית, ביידן בא בהזמנתו
(צילום: AFP)
11 צפייה בגלריה
מוחמד בן סלמאן
מוחמד בן סלמאן
יורש העצר בן סלמאן. יהיה אחד ה"יועצים", משם זה עשוי להמשיך לפגישה אישית
(צילום: EPA)
"אני תמיד מעלה ענייני זכויות אדם, אבל עמדתי בעניין חשוקג'י הייתה ברורה כל כך. אם מישהו בסעודיה או בכל מקום אחר לא מבין אותה, הוא כנראה לא היה בסביבה לאחרונה", הצהיר ביידן, מבלי לציין מפורשות את העמדה. במקום זאת הדגיש את הצורך לקדם יציבות באזור: "יש הרבה עניינים על הפרק, ואני רוצה להבהיר שאנחנו יכולים להמשיך להנהיג את האזור ולא ליצור ואקום, ואקום שאותו ימלאו סין ו/או רוסיה".
באופן רשמי לביקור בסעודיה מגיע ביידן בהזמנת המלך סלמאן, ולא בהזמנת יורש העצר, והוא ישתתף שם בוועידה של מנהיגי מדינות המפרץ ושלוש מדינות ערביות נוספות – מצרים, ירדן ועיראק. עם זאת, ביידן צפוי לפגוש את הנסיך בן סלמאן במסגרת פגישה סגורה שיערוך הנשיא עם המלך סלמאן ויועציו הקרובים: יורש העצר הוא אחד היועצים האלה. גורמים אמריקניים רשמיים אמרו ל-CNN כי הם מקווים שלביידן תהיה הזדמנות לשוחח עם בן סלמאן גם בארבע עיניים, אך הם אינם יכולים להבטיח שכך יהיה. גורמים בממשל ששוחחו בעילום שם עם עיתונאים אמרו לקראת הביקור שביידן יעלה את סוגיית רצח חשוקג'י בביקורו בסעודיה, וכי הם מקווים שהנסיך יקבל על עצמו לפחות אחריות חלקית לרצח.

הארוסה לביידן: ברר איפה שרידי הגופה

גם אם ייפגש עם בן סלמאן, ביידן לא ירצה להיראות כמי שמפגין כלפיו חמימות רבה, והוא צפוי לשמור על ריחוק פיזי ממנו. גורמים בבית הלבן אמרו במהלך ביקורו בישראל כי ביידן ישתדל במהלך סיורו במזרח התיכון להפחית מגע ישיר עם בני שיחו, בכלל זה לחיצות ידיים, ובארה"ב יש הרואים בזה שינוי מדיניות שנועד לאפשר לו להימנע מלהצטלם לוחץ ידיים עם הנסיך. במהלך ביקורו בארץ אמנם נראה ביידן משיק אגרופים עם רבים מבני שיחו, אבל במקרים אחרים הוא גם נראה לוחץ ידיים ומשוחח מקרוב עם אנשים שפגש.
11 צפייה בגלריה
טורקיה הטיצ'ה צ'נגיז ארוסתו של ג'מאל חשוקג'י
טורקיה הטיצ'ה צ'נגיז ארוסתו של ג'מאל חשוקג'י
הטיצ'ה צ'נגיז, ארוסתו של ג'מאל חשוקג'י. "ביידן מאמץ אליו דיקטטורים"
(צילום: רויטרס)
11 צפייה בגלריה
טורקיה סעודיה אחד ה מחסלים ב בגדי ג'מאל חשוקג'י מתוך CNN
טורקיה סעודיה אחד ה מחסלים ב בגדי ג'מאל חשוקג'י מתוך CNN
אחד המחסלים יוצא לכאורה מהקונסוליה באיסטנבול לבוש בבגדי חשוקג'י
(צילום: CNN)
אתמול תקפה את ביידן ארוסתו הטורקית של חשוקג'י, הטיצ'ה צ'נגיז, מי שהמתינה לעיתונאי הסעודי מחוץ לקונסוליה באיסטנבול בזמן שנרצח ומאז מנהלת מאבק למיצוי הדין עם מחסליו. בריאיון לסוכנות הידיעות AP אמרה צ'נגיז כי החלטת ביידן לבקר בסעודיה "שוברת לב ומאכזבת", והאשימה אותו כי הוא נסוג למעשה מהבטחתו לתת עדיפות בראש ובראשונה לזכויות אדם: "ביידן יאבד את הסמכות המוסרית שלו בכך שייתן עדיפות לנפט על פני עקרונות וערכים", אמרה.
"אחת ההבטחות של ביידן הייתה שהוא יהיה שונה, וקיוויתי מאוד שהוא יעשה משהו עבורי ועבור ג'מאל", הצהירה צ'נגיז, "אבל במקום להיות שונה הוא עושה את אותו הדבר ומאמץ אליו דיקטטורים באזור. זה מאכזב מאוד עבורי". היא דרשה מהנשיא האמריקני ללחוץ על סעודיה לספק תשובות על מה שעשו הרוצחים בשרידי גופתו של חשוקג'י, שכאמור לא נמצאו מעולם.

טהרן: כל עוד עליונות ישראל היא המטרה, לא תהיה יציבות

את ביקורו בסעודיה ינסה ביידן לנצל גם לקידום היחסים בין ריאד לירושלים, בצל הדיווחים על מגעים שמתקיימים ביניהן מאחורי הקלעים לאורך כל השנים האחרונות. מהוועידה בריאד לא צפויה לצאת הכרזה על צעדי נורמליזציה גדולים בין סעודיה לישראל, אבל בבית הלבן ציינו כי עצם העובדה שביידן הוא הנשיא האמריקני הראשון שטס מישראל ישירות לסעודיה היא צעד סמלי קטן המעיד על התחממות היחסים.
אתמול אמר גורם אמריקני, בהמשך לדיווחים הרבים שפורסמו לאחרונה בנושא, כי סעודיה אכן צפויה לאשר לחברות תעופה ישראליות לטוס מעליה – וכי מוסלמים ישראלים יוכלו להגיע בטיסה ישירה מישראל לחג' במכה.
11 צפייה בגלריה
טקס קבלת פנים לנשיא ארה"ב בנתב"ג
טקס קבלת פנים לנשיא ארה"ב בנתב"ג
מטוסו של נשיא ארה"ב. ימריא ישירות מישראל סעודיה, ב"צעד סמלי"
(צילום: EPA)
אמש הזהירה איראן, יריבתה השיעית של סעודיה הסונית, כי כל עוד מטרתה הראשית של ארה"ב היא לשמר את "ביטחונה של מדינת ישראל המזויפת" לא יושגו יציבות ושלום במזרח התיכון. דובר משרד החוץ האיראני, נאסר קאאני, אמר: "כל עוד מדינת ישראל המזויפת היא התחנה הראשונה של נשיאים אמריקנים בביקוריהם באזור, וכל עוד המטרה הראשונה שלהם היא לשמר את ביטחונה ועליונותה, מדינות האזור לא ישיגו שלום ויציבות".
פורסם לראשונה: 23:51, 14.07.22