1 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים אודות הווריאנט החדש
מסיבת עיתונאים אודות הווריאנט החדש
ראש הממשלה נפתלי בנט ושר הבריאות ניצן הורוביץ
(צילום: מוטי מילרוד)
ראש הממשלה נפתלי בנט, שבתו נדבקה באומיקרון, הפר שלשום (יום ב') בידוד ונסע לכנסת, לא לפני שהתלונן ‑ בצדק - שהתרגילים הפוליטיים של האופוזיציה מסכנים את בריאות הציבור. אתמול בבוקר, למרבה הפליאה, כל המחוסנים קיבלו פטור גורף מבידוד גם אחרי חשיפה לחולה אומיקרון, בתנאי שיעברו בדיקת PCR שלילית ויגלו אחריות אישית בכך שלא יסתובבו במקומות המוניים. אם להאמין לתדרוכים שמגיעים ממשרד הבריאות, בקנה ממתינות לנו הקלות נוספות בתחום הבידוד, כולל פטור לחוזרים ממדינות כתומות.
כל זה היה, אולי, הגיוני בנסיבות מסוימות, אלמלא פרט שולי אחד: זמן הדגירה של אומיקרון נמשך עד שמונה ימים, ועל כן לא מן הנמנע שחלק גדול מהבדיקות שיתבצעו בסמוך למועד החשיפה כלל לא יזהו אותו. בהסתמך על מספרי המאומתים החדשים בווריאנט המידבק ביותר הזה, יש להניח שמשמעות ההחלטה הזו היא עוד אלפי, אם לא עשרות אלפי, נדבקים שיסתובבו ויפיצו את הנגיף.
אם נדמה לכם שאין התאמה בין חומרת המצב שעליה מדברים המומחים בכל העולם לבין סדרת הצ'ופרים המשמחים שמחלקת לנו הממשלה בעת הזו - אתם לא טועים. ולא, זה לא משום שהמצב פחות מדאיג ממה שחשבנו, פשוט המדינה בחרה להרים ידיים ולהיכנע לנגיף ללא קרב.
בנט חוזר ומזהיר בימים האחרונים כי ההדבקה הצפויה בקורונה בשבועות הבאים "היא כזו שעוד לא נראתה בישראל". אתמול הוא אמר בראיון ל"כאן" רשת ב': "היא תקרה. אנחנו לא יכולים למנוע את זה". זה לא מדויק. גם אם בסופו של דבר ההדבקה הכוללת היא בלתי נמנעת, חיוני לעשות כל שביכולתנו כדי להאט את הקצב שלה, מכמה סיבות.
המדיניות הנוכחית של הממשלה, להניח לאש לכלות את היער, או מה שמכונה עכשיו בסלחנות בלתי מתקבלת על הדעת "מודל הדבקה המונית", היא לא סבירה, לא אחראית ולא מוסרית
הראשונה היא שגם אם לא נצליח לשטח את העקומה, כפי שקרה בגלים הקודמים, ויסות קצב החולים שיגיעו לבתי החולים הוא קריטי על מנת לאפשר להם ולשאר החולים הנזקקים לאשפוז לקבל את הטיפול הרפואי הנדרש. בארה"ב ובאנגליה נרשם בימים האחרונים זינוק דרמטי באשפוזים, במבוגרים ובילדים כאחד. כשהתפוסה במערכת האשפוז בישראל כבר מגיעה למאה אחוז רק בגלל תחלואה עונתית ואחרת, שעדיין אינה קורונה, חובה עלינו לבלום בהקדם את המשך העלייה הזו, שמשמעה מיטות במסדרון, במקרה הטוב, ופגיעה באיכות הטיפול עד כדי אי-ספיקה מוחלטת.
פרופ' דורון גזית מהאוניברסיטה העברית חישב אתמול ומצא שהאטה של זמן ההכפלה של אומיקרון משלושה ימים לארבעה משמעותה ירידה מ-175 אלף נדבקים בעשרת הימים הראשונים של 2022 ל-75 אלף. ההתמודדות עם אלפי מאומתים ביום "בלבד", במקום עשרות אלפים, תקל על כל המערכות, מבתי החולים וקופות החולים עד מערכת החינוך, ותאפשר להן להחזיק את הראש מעל המים בתקופה הקריטית שמצפה לנו. האטת קצב ההדבקה תאפשר גם למי שאיחר באופן לא אופנתי ולא התחסן עד כה לגשת לעשות זאת על מנת להגן על עצמו.
בכדי להשיג את המטרה הזו מן הראוי לפעול מהר ובנחישות, ובראש ובראשונה להגביל את היקף ההתקהלויות. המדינה חייבת לבטל כל אירוע שישמש להפצת הנגיף. לא יעלה על הדעת שמסיבות הסילבסטר ייערכו השנה כרגיל, כשאיום בריאותי חמור כל כך תלוי מנגד. גם הילולת הבאבא סאלי, הצפויה להתקיים בשבוע הבא בנתיבות בנוכחות 100 אלף חוגגים, לא פחות, צריכה להיות מבוטלת לאלתר, מבלי להיות תלויה, במחילה, בשיקול דעתו או ברצון הטוב של רב כזה או אחר.
שרית רוזנבלוםשרית רוזנבלוםדנה קופל
תמוה שלפני סערה נגיפית שכזו, שכבר רועמת בפתח, איש עוד לא טרח להעביר את המוסדות להשכלה גבוהה, שבהם מאות אלפי סטודנטים, ללימודים מרחוק. בניגוד לבתי הספר, שהתלמידים שלהם מתקשים לעמוד בשגרת הזום המפרכת מסיבות מובנות, צעירים בשנות ה-20 לחייהם יוכלו להסתגל לשינוי כזה, עד יעבור זעם. גם הנחיה ברורה וחד-משמעית להעברת עובדי המגזר הפרטי לעבודה מהבית, היכן שניתן, כפי שחברות חכמות כמו גוגל כבר יזמו, תצמצם את קצב ההדבקה תוך פגיעה מינימלית במשק, אם בכלל.
המדיניות הנוכחית של הממשלה, להניח לאש לכלות את היער, או מה שמכונה עכשיו בסלחנות בלתי מתקבלת על הדעת "מודל הדבקה המונית", שמשמעו, במילים פשוטות, לתת לתחלואה להשתולל ללא מעצורים, עד שכולם יידבקו, היא לא סבירה, לא אחראית ולא מוסרית. אם אכן זה המצב, יואיל נא ראש הממשלה לשקף לציבור ביושר את בחירתו - ולשאת באחריות האישית לתוצאותיה ההרסניות.
  • שרית רוזנבלום היא כתבת הבריאות של "ידיעות אחרונות"
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com