המודיעין המצרי, שבראשו עומד החל מ-2018 הגנרל עבאס כמאל, מקורבו ואיש סודותיו של הנשיא א-סיסי, נתפס בקלקלתו. וויליאם ברנס, ראש ה-CIA האמריקני, יצא משלוותו המפורסמת כדי להודיע ש"הוליכו אותנו שולל" - כשהאשמה מופנית אל בכיר המודיעין המצרי, האלוף אחמד עבד אל-חאלק שמכר לאמריקנים ולישראלים גירסה אחת של פתרון הבעיה בעזה, ולבכירי ולהנהגת חמאס בעזה ובחו"ל, גירסה שונה, רכה יותר.
בישראל נמנעים בכוונה מתגובה ישירה. לא מוציאים את מה שחושבים כבר חודשים ארוכים. ראש הממשלה נתניהו, בריאיון לא מקרי ל-CNN שחשף את הפרשה, נמנע מלהיכנס לתגובה ולא חשף מה הוא יודע על התנהלות המודיעין המצרי. אחרי הכל, ראש המודיעין בקהיר, עבאס כאמל, נהנה ממוניטין. לישראל הרבה יותר קל ונוח שהמו"מ על עסקת החטופים יתנהל בקהיר ולא בדוחא. במודיעין המצרי חושבים על חמאס באותם מושגים כמו שחושבים עליו במנגנוני המודיעין הישראלי. ניירות ההערכה שמונחים על שולחנותיהם של א-סיסי ונתניהו יכולים להיראות כמו העתק משוכפל.
אחד מאנשי סודו של נתניהו היה מוכן אתמול (שלישי), בשיחה עם "ידיעות אחרונות" ו-ynet לטעון, כשהוא ניסמך על נסיונו הארוך מול מצרים, ש"מה שחשף ה-CNN מציג, בראש ובראשונה, התנהלות מזרח תיכונית, שהאמריקנים לא מסוגלים להבין". לפי ההסבר של הבכיר הישראלי, "מוכרים גרסה אחת לישראל, גרסה רכה יותר לחמאס, מעבירים לאמריקנים את הגרסה הראשונה, ומתפללים לאללה שיצליח".
3 צפייה בגלריה
מחאה למען שחרור חטופים תל אביב
מחאה למען שחרור חטופים תל אביב
מחאה למען שחרור חטופים תל אביב
(צילום: REUTERS/Shannon Stapleton)
הגנרל, (אלוף) אחמד עבד אל-חאלק, מוכר אצלנו עוד מימי גלעד שליט, כשהיה בתפקיד זוטר יותר, והיה שותף להשגת עיסקת החילופים. תמונתו נחשפה אז לראשונה, כששליט מובל בידי הצוות הישראלי אל ההליקופטר שהביא אותו לישראל.
3 צפייה בגלריה
נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי בפגישה בקהיר עם נשיא צרפת עמנואל מקרון
נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי בפגישה בקהיר עם נשיא צרפת עמנואל מקרון
נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי
(צילום: Christophe Ena / POOL / AFP)
3 צפייה בגלריה
עבאס כמאל
עבאס כמאל
עבאס כמאל
מאז כיהן במחלקה הפלשתינית במודיעין המצרי, וב-2018, כשהגנרל עבאס כאמל התמנה בידי הנשיא א-סיסי לראש מנגנון המודיעין המצרי, הוא סילק את הבכיר הקודם בתפקיד ראש המחלקה הפלשתינית, סאמח נביל, שנכשל אחרי מאמץ לא עקשני, בהשגת אפיוס בין פתח לחמאס.

רק הראש נחשף

הקוד של המודיעין המצרי קובע כי רק ה"ראש", עבאס כאמל ייחשף לתקשורת, לעתים נדירות. אבל שיחות רקע לעיתונאים בכירים במצרים, ארצות הברית, הן עניין מקובל. מזמינים את עורך העיתון המצרי או הפרשן האמריקני הבכיר לשיחה במטה המודיעין, והוא זוכה לתדרוך מהבוס, כאמל, או מסגנו, עבד אל-חאלק. השניים, נרמז , לא אוהבים את התקשורת אבל למדו לנצל אותה לצרכי המודיעין המצרי שמחזיק 2 עיתונים יומיים בקהיר שזוכים, לעתים קרובות, לידיעות בלעדיות.
לא אומרים כל מה שחושבים, ולא נפלו מהכיסאות מגודל ההפתעה. "זה חלק מהמשחק" מסביר בכיר ישראלי עתיר ניסיון מול המודיעין המצרי
התדהמה שתפסה את ביל ברנס ובכירים במנגנונים בוושינגטון הרבה יותר גדולה מההפתעה מהתנהלותו של עבד אלחאלק אצלנו, בישראל. לא אומרים כל מה שחושבים, ולא נפלו מהכיסאות מגודל ההפתעה. "זה חלק מהמשחק" מסביר הבכיר הישראלי עתיר הניסיון מול המודיעין המצרי.
חשוב לשים לב ששמו של ה"בוס", עבאס כמאל לא ניכרך בפרשה. כל הצדדים מעונינים לשמור על קשר הדוק, מקצועי ואישי, עם כמאל. לא בודקים אם היה בתמונה, אם היה שותף לתרמית. כאמל יישאר, וימשיך, ולא רוצים , לא האמריקנים ולא ישראל, להסתכסך עוד יותר עם הנשיא א-סיסי.
חשוב לשים לב, שקטאר, המתחרה במצרים על תפקיד המתווכת, ועד כה זכתה לקריאות בוז מהצד הישראלי, הגיבה ברשעות על הפרסום. שייח תמים, השליט, רוצה להחזיר אליו את ניהול המשא ומתן, אף כי קטר איימה לאחרונה לעזוב , בגלל ההשתלחות של נתניהו בנציג הקטרי ובמדיניות של דוחא כלפי ישראל.
תומריקו
בינתיים, מקור רשמי רם דרג מסר הודעה לכלי התקשורת במצרים, לפיה "מצרים מתפלאת מהניסיונות של חלק מהצדדים למשא ומתן לפגוע לרעה במאמצי מצרים שאותם הקדישה משך חודשים ארוכים להגיע להפסקת אש בעזה ולעצור את הקזת הדם ברצועה".
המקור הוסיף עוד בפני ערוץ החדשות המצרי כי "חלק מהצדדים המעורבים במשא ומתן משחקים במשק שבו משליכים האשמות על המתווכים ומאשימים אותם בנטייה לצד מסוים. היו פעמים שהאשימו את נסיכות קטר ולפעמים מחליטים להאשים את מצרים כדי לברוח מנקיטת ההחלטות הדרושות להפסקת האש". עוד הוסיף המקור הבכיר המצרי: "מצרים ממלאת תפקיד של מתווכת להפסקת האש ולהחזרת בני הערובה (הישראלים) המוחזקים בעזה. מצרים התבקשה למלא את התפקיד בגלל ניסיונה ויכולותיה לנהל משא ומתן קשה מעין זה".
המקור הבהיר עוד כי "מוזר שחלק מהאמצעי התקשורת נסמכים על מקורות לא ברורים. "מצרים מציבה אתגר", הוסיף, "האם ניתן לייחס את מה שהתפרסם למקורות אמריקנים או ישראלים רשמיים, מסוימים מאוד?".