4 צפייה בגלריה
תעודת הזהות של חיים איטקס
תעודת הזהות של חיים איטקס
תעודת הזהות של חיים איטקיס, ששני בניו נהרגו במהלך שירותם הצבאי
ועדת חוק, חוקה ומשפט של הכנסת אישרה הבוקר (יום ג') את הצעתה של שרת הפנים איילת שקד לעדכון ספח תעודת הזהות גם עבור הורים לילדים שנהרגו בפעולות האיבה, וכעת הם יוכלו לרשום בתעודה ליד שם ילדם המנוח - "חלל פעולות איבה", במקום המילה "נפטר", כפי שהיה נהוג במשך עשרות שנים.
כבר לפני כשנה אושר העדכון עבור תקנות מרשם האוכלוסין, שאיפשר להורים שכולים לרשום את הנופלים בספח תעודת הזהות שלהם כ"חלל מערכות ישראל", לאלה שנהרגו במהלך שירותם הצבאי, או כ"נספה בפעולות איבה", לאלה שנהרגו בהיותם אזרחים. אולם ארגונים המלווים את נפגעי פעולות האיבה מחו על כך, כי לטענתם כי השוני בניסוח ההגדרות "חלל" ביחס למי שנהרג במערכות ישראל, לעומת "נספה" למי שנהרג בפעולות איבה - פוגע ברגשות המשפחות השכולות.
4 צפייה בגלריה
אייבי מוזס
אייבי מוזס
"הם לא נספו - הם נרצחו, 100% חללים". אייבי מוזס
(צילום: יוסי בכר)
"אנחנו 4,500 משפחות שאיבדו את יקיריהם, 16,000 נכים ו-104 יתומים משני הורים, אין את זה בשום מקום", אמר אייבי מוזס, יו"ר ארגון נפגעי פעולות האיבה שאיבד את אישתו ובנו בפיגוע, בוועדת החוקה שכאמור אישרה היום את התיקון. "הם לא נספו - הם נרצחו. 100% חללים".
שרת הפנים איילת שקד אישרה את השינוי עם כניסתה לתפקיד ורשות האוכלוסין וההגירה, בראשות תומר מוסקוביץ, הובילה את המהלך. כבר לפני שלוש שנים התקבלה החלטה עקרונית על יד שר הפנים לשעבר אריה דרעי כי יש לבצע את השינוי, אולם המהלך התעכב בגלל פיזורי הכנסת הרבים, מערכות הבחירות התכופות, התאמות שנדרשו במערכת המחשוב של המשרד וסיבות נוספות.
4 צפייה בגלריה
איילת שקד
איילת שקד
אישרה את התיקון. שקד
(צילום: אבי מועלם)
"מתגלגלת לידנו זכות לסייע בהכרה הציבורית החשובה", אמר יו"ר ועדת החוקה, ח"כ גלעד קריב ממפלגת העבודה. "אנחנו מבטאים פה לא רק הכרה ברגשות המשפחה, אלא גם אמירה של הציבור הישראלי על הקריעה במרקם החיים הישראלי, גם כתוצאה מפעולות טרור ופעולות איבה. אני בטוח שבפעם הבאה שנידרש בסוגיות האלה, מלכתחילה המחשבה תהיה מחשבה שכוללת את שני הסוגים של משפחת השכול".
בפניית השרה איילת שקד לוועדה, לצורך אישור התקנות, נכתב: "תקנות מרשם האוכלוסין תוקנו בהתאם לאישור ועדת החוקה בנובמבר 2020, כך שלפיהם הורים שכולים, שילדם נפל במערכות ישראל או בפעולות איבה וניתן לכך אישור מאת הגורם הרלוונטי - יכולים לבקש כי בספח תעודת הזהות שבידם יירשם לצד שמו של הילד שנפטר- 'חלל מערכות ישראל' או 'נספה בפעולות איבה', בהתאמה.
4 צפייה בגלריה
ועדת החוקה חוק ומשפט
ועדת החוקה חוק ומשפט
"בפעם הבאה המחשבה תכלול את שני הסוגים של משפחת השכול". קריב
(צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)
"לאחר התיקון התקבלו פניות מארגונים המלווים את נפגעי פעולות האיבה שבהן נטען כי השוני בניסוח ההגדרות בין 'חלל', ביחס למי שנפל במערכות ישראל, לעומת 'נספה', ביחס למי שנפל בפעולות איבה - פוגע ברגשותיהן של המשפחות השכולות. מאחר שמטרת התיקון הייתה להיטיב עם המשפחות השכולות ולהקל עליהן ככל האפשר, בקשתי היא לתקן את התקנות שוב כך שההגדרות תהיינה זהות וייעשה שימוש במונח 'חלל' ביחס למי שנהרג במערכות ישראל וביחס למי שנהרג בפעולות איבה".
עו"ד רותי פרמינגר, יו"ר ועדת חקיקה בארגון נפגעי פעולות איבה אמרה: "זה תהליך שהארגון עובר בצורה מאוד קשה וכואבת. תקלה יצאה בנושא הזה בתיקון הראשון, אבל אני שמחה שאנחנו מתקנים את זה. חשוב להביא את המיית הלב של המשפחות השכולות, שבסופו של יום יש אנשים שלא מבינים למה זה בכלל חשוב, וזה הדבר היחיד שנשאר לצד הזיכרון. פעולת איבה היא רצח של אנשים באשר הם, יהודים, ישראלים. ולכן הדבר הזה מאוד חשוב ואני מקווה שזה באמת יחלחל".