לראשונה מאז מבצע "בית וגן", לפני כחודשיים, פעל היום (שני) בצהריים כוח צה"ל במחנה הפליטים בג'נין, ועצר שלושה מבוקשים פעילי חמאס, בהם אחד בכיר. במהלך הפעילות המשותפת של לוחמי יחידת דובדבן, סיירת גולני ומג"ב זוהו חמושים שברחו ממבנה, הלוחמים ירו לעברם וזוהו פגיעות. החמושים ירו ויידו אבנים לעבר הכוחות שהשיבו באש. לא היו נפגעים בקרב הכוחות.

במהלך הפעילות נעשה שימוש ברחפן תוקף מסוג "מעוז", לעבר קבוצת חמושים שירו על הכוחות ופגע בהם. צה"ל כבר עשה שימוש ראשון ברחפן המתאבד ביהודה ושומרון במעוזים הקטנים במהלך מבצע "בית וגן", אך הפעם גם נרשמה פגיעה בחמושים באמצעות הרחפן החדש יחסית של כוחות היבשה. בית החולים הממשלתי בג'נין דיווח כי חמישה פלסטינים נפצעו מירי, בהם אחד במצב קשה.
הכוחות פעלו בחלק הדרומי של מחנה הפליטים ובנוסף לשני המבוקשים שהוגדרו מראש כיעדים נתפס גם מבוקש שלישי - עבדאללה סובח, בכיר חמאס מבורקין, שאותו צה"ל מנסה לתפוס כבר במשך תקופה ארוכה, אך עד כה הוא הצליח לחמוק שוב ושוב.
לפי צה"ל, סובח, שנחשב לפעיל טרור בולט שמתכנן ומייצר פעולות טרור בכל אזור ג'נין וצפון השומרון, אחראי בחודשים האחרונים גם על ניסיונות הירי הרקטי לעבר יישובי הגלבוע, להפעלת מכונית תופת ליד מבוא דותן ולהעברות כספים לפעילי טרור אחרים במחנה. "הוא התנהל כמבוקש על רקע חלקו בשורה של פיגועי ירי, פיגועי מטען, מכוניות תופת וכוונות ירי תלול מסלול", נמסר בהודעת צה"ל.
5 צפייה בגלריה
עבדאללה חסן מוחמד צובח ורד אשרין מועתצם ג׳עאיצה
עבדאללה חסן מוחמד צובח ורד אשרין מועתצם ג׳עאיצה
שלושת פעילי חמאס שנעצרו בג'נין. סובח, שרים וג'עאיסה
5 צפייה בגלריה
 נשק ה M-16 שהוחרם
 נשק ה M-16 שהוחרם
M-16 נתפס והוחרם בפעילות
(צילום: לדובר צה״ל דוברות שב״כ, מג״ב)
פעיל נוסף שנעצר הוא וורד שרים מג'נין, שהיה מעורב בפיגועי ירי ופעילות טרור נוספת עם צובח ומחבלים נוספים, והשלישי שנעצר הוא מועתסם ג'עאיסה. אחד המבוקשים זרק את נשקו ונתפס בתום מרדף קצר, פעיל נוסף שניסה לברוח נתפס על ידי כלב של יחידת עוקץ ופעיל שלישי שירה ונפצע מירי הלוחמים פונה במסוק לבית החולים לטובת המשך חקירתו.
השלושה היו מעורבים בתקופה האחרונה בפעילות טרור נרחבת ועסקו בפיגועי ירי, מטענים וקידום פיגועים נוספים. הלוחמים החרימו נשק מסוג M-16 ששייך לאחד המבוקשים והפעילים הועברו להמשך חקירת שב"כ.
בצה"ל ציינו כי פעילי הטרור במחנה הופתעו והגיבו באיחור לכניסת הכוחות. רק אחרי שהלוחמים כיתרו מבנים והחלו במעצרים הופעלה אזעקה וחמושים פתחו בירי – כרבע שעה מתחילת הפעילות הגלויה. לפי צה"ל, בפעילות לא נפגעו פלסטינים בלתי מעורבים וגם לא חיילים בגלל הפעולה המדויקת של הלוחמים.
5 צפייה בגלריה
תיעוד: כוחות הביטחון פועלים כעת במחנה הפליטים ג'נין
תיעוד: כוחות הביטחון פועלים כעת במחנה הפליטים ג'נין
תיעוד כוחות הביטחון במחנה הפליטים ג'נין
חאזם קאסם, דובר חמאס, התייחס לפעילות צה"ל, ואמר כי הוא "מצדיע ללוחמי סיעות ההתנגדות, בראשות גדודי קסאם, המעורבים בעימותים עזים עם חיילי צבא האויב במחנה ג'נין, לאחר שלוחמי הקסאם גילו חדירת כוח ציוני מיוחד. מחנה ג'נין יישאר מבצר של התנגדות, והכיבוש לא יצליח לשבור את רצונו, אלא המהפכה בכל הגדה המערבית היא שתשבור את רצון הכובש".
לפני כחודש נודע ל-ynet כי גורמים במערכת הביטחון זיהו שהחמושים הפלסטינים במחנה הפליטים מנסים לשקם את ההריסות ממבצע "בית וגן", בדגש על תשתיות, ייצור מטענים רבי עוצמה והטמנתם ואיסוף אמל"ח מחודש.
5 צפייה בגלריה
ג'נין
ג'נין
ההריסות בג'נין לאחר מבצע "בית וגן"
(צילום: Zain JAAFAR / AFP)
ישראל פתחה במבצע "בית וגן" למיגור קיני הטרור במחנה הפליטים ב-3 ביולי והוא הסתיים רשמית בלילה שבין 4 ל-5 ביולי, אז יצאו כלל כוחות הביטחון מהעיר ג'נין.
חודשיים עברו מאז המבצע והרשות הפלסטינית עדיין מנסה להשליט סדר באזור מוכה הטרור שבו איבדה משילות. אחרי שיצאו כוחות הביטחון הישראליים ממחנה הפליטים ביולי, התמודדו המנגנונים הפלסטיניים עם ירי חי ומטענים שהופנו לבנייני הרשות. הסיבה לכך הייתה זעם על שיתוף הפעולה הביטחוני של הרשות עם ישראל, ועל כך שלא מנעה את כניסת צה"ל לג'נין. "האירועים הנוראיים של אותו לילה הזכירו לנו את מה שקדם להפיכת חמאס בעזה", אמר לפני כשבועיים מפקד המשטרה בג'נין, עזאם ג'בארה, לקצינים שהגנו על תחנת המשטרה מפני הפורעים.