הרשויות בדרום קוריאה הודיעו אמש (שני) כי הן סבורות שהאדם שערק לצפון קוריאה בסוף השבוע – במקרה נדיר למדי של בריחה מהדרום הדמוקרטי לצפון הדיקטטורי – הוא אותו גבר צפון קוריאני שברח לדרום בנובמבר 2020. העריקה ההיא זכתה לפרסום ברחבי העולם, אחרי שהאיש הזדהה כמתעמל לשעבר וטען כי את הבריחה שלו עשה באמצעות קפיצה מעל לגדר התיל הגבוהה בגבול.
4 צפייה בגלריה
ארכיון חיילים מ דרום קוריאה עמדת שמירה האזור המפורז גבול צפון קוריאה
ארכיון חיילים מ דרום קוריאה עמדת שמירה האזור המפורז גבול צפון קוריאה
חיילים מדרום קוריאה עם רובים שלופים בעמדה באזור הגבול עם הצפון. רצוף מצלמות, ומוקשים
(צילום: AFP)
אלא שקצת יותר משנה לאחר מכן, נראה שהאיש החליט לחזור בחזרה למולדתו: לפי הצבא בדרום קוריאה, ביום שישי בערב הוא תועד בחלק המזרחי של האזור המפורז המפריד בין שתי המדינות האויבות. החיילים הדרום קוריאנים דלקו בעקבותיו, אך לא הצליחו לתפוס אותו – והוא חצה את הגבול.
"הצילומים הראו שיש לו מראה ולבוש זהים לאדם שערק מהצפון ב-2020", אמר לרשת BBC גורם במשרד ההגנה בסיאול. גורם ביטחוני בכיר שם ציין בפני הרשת כי נראה שהאיש, גבר בשנות ה-30 לחייו ששמו טרם פורסם, חזר לצפון קוריאה במסלול דומה לזה שבאמצעותו ברח מהצפון לדרום.
בדיווחים מדרום קוריאה נאמר כי לא ברור לפי שעה מדוע האיש עשה את הדרך חזרה לצפון, אך בסוכנות הידיעות הממלכתית "יונהאפ" דווח מפי גורם ממשלתי כי אין ראיות לכך שמדובר במרגל. לפי הדיווח ב"יונהאפ", הוא עבד בדרום קוריאה כמנקה, וכמו עריקים רבים מהצפון לדרום, סבל ממצוקה כלכלית. "אפשר להגדיר אותו כמי שהשתייך למעמד הנמוך, הוא בקושי הצליח להתפרנס", אמר גורם דרום קוריאני לסוכנות הידיעות רויטרס.
4 צפייה בגלריה
האזור המפורז גבול דרום ו צפון קוריאה
האזור המפורז גבול דרום ו צפון קוריאה
האזור המפורז בין הקוריאות. 30,000 ברחו מהעוני ומהדיכוי בצפון, רק מעטים עשו את הדרך ההפוכה
(צילום: AFP)
ב"יונהאפ" צוין עוד כי העריק לא תקשר עם שכניו, ויום לפי שברח חזרה לצפון הוא השליך חלק מרכושו לאשפה. "הוא לקח את המזרן והסדינים לפח באותו בוקר, וזה היה מוזר בגלל שהם היו כולם חדשים", צוטט בדיווח אחד השכנים. "חשבתי לבקש ממנו לתת לי אותם, אבל בסוף לא עשיתי את זה בגלל שמעולם לא אמרנו שלום אחד לשני".
העריקה בסוף השבוע הייתה כאמור נדירה למדי: בעשרות השנים שחלפו מאז מלחמת קוריאה בשנות ה-50 יותר מ-30,000 בני אדם ברחו מהדיכוי ומהרעב שבצפון אל הדרום, אך מעטים עשו את הדרך ההפוכה והסתננו למדינה שנחשבת למבודדת ביותר בעולם. לפי רויטרס, מאז 2020 ידוע על 30 מקרי עריקה חזרה לצפון, אך פעילים למען רווחת העריקים בדרום קוריאה אומרים כי ייתכן שהמספר גדול יותר ושעריקים נוספים שהתקשו למצוא את מקומם בדרום חזרו לצפון.

המדיניות של הרודן: לירות כדי להרוג

לפי נתוני הממשלה בסיאול, 56% מהעריקים הצפון קוריאנים מוגדרים כבעלי הכנסה נמוכה, ו-25% מהם זקוקים לסיוע ממשלתי על מנת להתפרנס – פי שישה מהשיעור של הנזקקים באוכלוסייה הכללית. בסקר שהתפרסם בחודש שעבר בדרום קוריאה, 18% מ-407 עריקים השיבו כי הם מוכנים לחזור לצפון, כשרובם הסבירו כי הם חשים געגוע ונוסטלגיה למולדתם או למשפחותיהם בצפון.
4 צפייה בגלריה
עריק עריקים מ צפון קוריאה בבית ספר ב סיאול ב דרום
עריק עריקים מ צפון קוריאה בבית ספר ב סיאול ב דרום
בית ספר בסיאול עבור עריקים מהצפון. רובם סובלים מהכנסה כלכלית נמוכה, ומתקשים להסתגל
(צילום: AFP)
גורלו של המסתנן לצפון בסוף השבוע עדיין לא ברור, ודרום קוריאה מסרה כי אינה יודעת אם הוא בחיים. היא שלחה שתי הודעות לצבא הצפון קוריאני וביקשה להגן עליו. לפי סיאול, פיונגיאנג אישרה שקיבלה את ההודעות, אך לא הגיבה להן. החשש לחייו גדול: בעקבות מגפת הקורונה מיישם הצבא הצפון קוריאני מדיניות של "לירות כדי להרוג", על מנת להגן על המדינה המבודדת מפני מסתננים שנדבקו בנגיף.
בצפון קוריאה חלות הגבלות קורונה מחמירות במיוחד. המדינה סגרה את גבולותיה בתחילת 2020, וטענה שהמגפה כלל לא הגיעה אליה. סגירת הגבולות – וההגבלות – הובילו לכך שמספר העריקים שהסתננו מהצפון לדרום ירד לשפל של כל הזמנים. ב-2020 רק 12 צפון קוריאנים ערקו לדרום בין החודשים אפריל ליוני, לעומת 320 עריקים בתקופה המקבילה שנה קודם לכן.
בספטמבר 2020 צבא צפון קוריאה ירה למוות בדרום קוריאני שעבד במשרד הדיג של ארצו. הוא הוגדר כנעדר, ולפי דיווחים ניסה לערוק לצפון. הוא נמצא על-ידי חיילים צפון קוריאנים בים ליד האי יאונפיאונג, בגבול המדינות. החיילים ירו בו למוות ולאחר מכן שפכו דלק על גופתו והציתו אותה – בגלל החשש מהקורונה. זו הייתה הפעם הראשונה זה עשור שחיילים מהצפון הרגו אזרח מהדרום.
4 צפייה בגלריה
ה
ה
בגלל הקורונה: צפון קוריאה מיישמת מדיניות "לירות כדי להרוג" בגבול. הרודן קים ג'ונג און
(צילום: AP)
התקרית החריגה עוררה אז זעם ציבורי גדול בדרום קוריאה. אחרי הירי דיווחה לשכת הנשיאות בסיאול ששליט צפון קוריאה, קים ג'ונג און, התנצל ואמר שמדובר ב"מקרה מחפיר" שלא היה צריך לקרות. התנצלויות של צפון קוריאה, במיוחד כאלה המיוחסות ישירות לקים, הן יוצאות דופן.
העריקה הנוכחית מעוררת כעת ביקורת בדרום על מה שנראה כמחדל שאפשר אותה. הגבול בין הדרום לצפון הוא אחד האזורים המאובטחים בעולם, ורצוף מוקשים ומצלמות אבטחה. בעבר כבר הבטיחה סיאול כי תערוך שינויים במערך ההגנה שלה בגבול, על מנת לסתום פרצות שונות בו, וכעת הודיעו שם הרשויות כי פתחו בחקירה על מנת לברר כיצד התאפשרה העריקה בסוף השבוע.