תחקיר שפרסמה היום (ד') סוכנות הידיעות רויטרס מעלה חשד כבד כי איראן שבה ושולחת את גרורותיה לעוד מדינה הניצבת במיקום אסטרטגי באזור המזרח התיכון, וכי גם הפעם – כמו בלבנון, בתימן ובמלחמה באוקראינה – היא עושה זאת באמצעות הכטב"מים שלה. לפי מקורות רבים ששוחחו עם סוכנות הידיעות, בארבעת החודשים האחרונים העבירה טהרן לצבא סודן מספר רב של כלי טיס בלתי-מאוישים וכלי נשק נוספים מתוצרתה, ואלה אפשרו לו לשנות את המומנטום במלחמת האזרחים ולהחזיר לידיו שטחים שאיבד סביב הבירה חרטום.
9 צפייה בגלריה
איראן מספקת כטב"מים ל סודן אל בורהאן נשיא איראן איברהים ראיסי
איראן מספקת כטב"מים ל סודן אל בורהאן נשיא איראן איברהים ראיסי
מפקד צבא סודן אל-בורהאן (מימין), נשיא איראן ראיסי והכטב"מים של טהרן. הסודנים מכחישים: "לא קנינו מהם ישירות"
(צילום: EPA, AP, AFP)
9 צפייה בגלריה
סודן חרטום עשן מ נמל ה תעופה הבינלאומי 20 אפריל קרבות בין ה צבא ל RSF
סודן חרטום עשן מ נמל ה תעופה הבינלאומי 20 אפריל קרבות בין ה צבא ל RSF
אש בנמל התעופה הבינלאומי בחרטום, אחרי פרוץ מלחמת האזרחים. הכטב"מים ממריאים מצפון לבירה
(צילום: AFP)
מלחמת האזרחים בסודן, נזכיר, פרצה באפריל של השנה שעברה, והצדדים הלוחמים בה הם צבא סודן, בראשות הגנרל עבד אל-פתאח אל-בורהאן, ומיליציות "כוח הסיוע המהיר" (RSF), בראשות הגנרל מוחמד חמדאן דגאלו. המלחמה גרמה למיליונים להידרדר למצב של רעב קיצוני, יצרה את משבר העקורים הגדול בעולם, והובילה להמוני מקרים של הוצאה להורג ותקיפות מיניות בחבל דרפור שבמערב סודן. בראשית המלחמה רשמו מיליציות ה-RSF הישגים גדולים והשתלטו על שטחים אסטרטגיים בבירה חרטום, אבל בחודשים האחרונים נראה כי הצבא מצליח להדוף אותם.
סודן ואיראן כבר קיימו בעבר שיתוף פעולה הדוק, ובמשך שנים סיפקה טהרן נשק לחרטום וסייעה לה לייצר נשק משלה. לפני כעשור וחצי נחשבה סודן גם לנתיב מרכזי שדרכו מבריחה איראן נשק לרצועת עזה, ומקורות זרים דיווחו לא פעם על הפצצות ישראליות נגד שיירות נשק שם. בשלהי שלטונו בן 30 השנים החליט הרודן הסודני עומאר אל-באשיר לזנוח את שיתוף הפעולה עם טהרן, ובמקום זאת התקרב למדינות המפרץ הערביות, הנחשבות ליריבותיה, בתמורה לסיוע כלכלי. אחרי הפלתו של אל-באשיר וחתימת הסכמי אברהם התקרבה סודן גם לישראל. כעת מתרבים הרמזים לכך ששיתוף הפעולה שלה עם איראן מתחדש, והם מעלים את התהייה איזו תמורה תקבל טהרן.
מקור מזרח תיכוני בעל קשרים לשלטון באיראן אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי מאז שלהי השנה שעברה העבירו מטוסי תובלה איראניים לסודן כמה פעמים כטב"מים איראניים מסוג "מוהג'יר" ו"אבאביל". נתוני טיסות שהועברו לרויטרס על-ידי חוקרים העלו כי בדצמבר 2023 ובינואר 2024 ערכו שני מטוסי בואינג 747-200 של חברת תעופה איראנית שש טיסות מאיראן לפורט סודן. המידע הזה הוצלב עם תמונות שסיפקה חברת צילומי הלוויין Planet Labs, ושבהן נראה מטוס בואינג 747 עם מוטת כנפיים התואמת את דגם ה-747-200 בנמל תעופה בפורט סודן ב-7 בדצמבר, התאריך הראשון שבו זוהתה טיסה כזו. בתמונת לוויין אחרת, מ-9 בינואר, נראה כטב"ם מסוג מוהג'יר-6 על מסלול ההמראה בבסיס וואדי סיידנה הסודני.
9 צפייה בגלריה
המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי נאום ברכה ל נורוז
המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי נאום ברכה ל נורוז
המנהיג העליון של איראן חמינאי. השגריר היוצא של ארה"ב: "הדיווחים מטרידים מאוד"
(צילום: AFP / HO / KHAMENEI.IR)
9 צפייה בגלריה
כתב"מים של צבא איראן
כתב"מים של צבא איראן
שיגור כטב"ם בניסוי של צבא איראן. נשק איראני משני צדי הים האדום?
(AFP / IRANIAN ARMY)
9 צפייה בגלריה
הכטב"ם של ארגן הטרור חיזבאללה
הכטב"ם של ארגן הטרור חיזבאללה
כטב"ם איראני בשירות חיזבאללה. ה"מוהג'יר" וה"אבאביל" הגיעו לסודן
דיווחים על כך שצבא סודן מתחמש בכטב"מים איראניים כבר פורסמו לאחרונה על-ידי סוכנות הידיעות בלומברג ועל-ידי כלי תקשורת בסודן, אבל עד כה לא דווח על טיסות חימוש בהיקף גדול שכזה. אנשי ה-RSF, יריביו של צבא סודן, טוענים כי לפי המידע שברשותם, הצבא מקבל מדי שבוע שנֵי משלוחים של כטב"מים איראניים וכלי נשק אחרים. עם זאת, הם לא גיבו את דבריהם בראיות.

שר החוץ ביקר בטהרן: "שום נשק מאיראן"

מקור בכיר בצבא סודן אישר לסוכנות רויטרס כי הצבא השיג בחודשים האחרונים כטב"מים איראניים שסייעו לו לצבור מומנטום בשדה הקרב, אבל הכחיש כי הם הגיעו ישירות מאיראן. הוא סירב לומר כיצד השיג הצבא את הכטב"מים וכמה מהם קיבל בסך הכול. לטענתו, אף ששיתוף הפעולה הדיפלומטי בין סודן לאיראן חודש בשנה שעברה, שיתוף הפעולה הצבאי הרשמי טרם חודש. גם שר החוץ של סודן, עלי סאדק, שנחשב מקורב לצבא וביקר אשתקד בטהרן, טען בשיחה עם רויטרס כי "סודן לא קיבלה שום נשק מאיראן".
9 צפייה בגלריה
"מוהג'יר 6", אחד מסוגי הכטב"מים שלפי הדיווחים הועברו לסודן
"מוהג'יר 6", אחד מסוגי הכטב"מים שלפי הדיווחים הועברו לסודן
"מוהג'יר 6", אחד מסוגי הכטב"מים שלפי הדיווחים הועברו לסודן
בשטחי הלחימה בסודן מדווחים עדי ראייה כי הם מבחינים בכטב"מים האיראניים, במעקבים שלהם נגד אנשי ה-RSF ובתקיפות המדויקות שהם מבצעים נגדם. מוחמד עותמאן בן ה-59, תושב העיר אומדורמן, סיפר כי "בשבועות האחרונים החל הצבא להשתמש בכטב"מים מדויקים, והם אילצו את לוחמי ה-RSF לברוח מאזורים רבים ואפשרו לצבא להתפרס בשטח". מיליציות ה-RSF עצמן הודו לאחרונה כי ספגו מפלות באומדורמן, על רקע הגעת הכטב"מים האיראניים.
צבא סודן השתמש בכטב"מים גם בראשית המלחמה, אך אלה היו כטב"מים ישנים יותר, והוא התקשה לסלק בעזרת כוח האש שלו את לוחמי ה-RSF שנטמעו בשכונות צפופות אוכלוסין בחרטום ובערים אחרות. הכטב"מים האיראניים שאותם הוא מפעיל כעת מבסיס מצפון לחרטום מביאים כנראה לשינוי, ואחרי ההצלחה שרשם באומדורמן יצא בפברואר הצבא להתקפות עם כטב"מים, ארטילריה וחילות רגלים בבחרי, מצפון לחרטום, כדי להשתלט מחדש על מתקן הנפט החשוב אל-ג'עילי. לדברי הצבא, ההישגים האחרונים שרשם סייעו לו גם לגייס אלפי חיילים מתנדבים בשטחים שבשליטתו.
9 צפייה בגלריה
פליטים סודן
פליטים סודן
ארגון "רופאים ללא גבולות" מטפל בפעוט סודני במחנה פליטים. משבר העקורים הגדול בעולם
(צילום: EPA / STRINGER)
9 צפייה בגלריה
פליטים סודן
פליטים סודן
פליטים סודנים מחכים לסיוע. מיליונים סובלים מרעב קיצוני
(צילום: EPA / STRINGER)
דיפלומט מערבי שביקש להישאר בעילום שם אמר שהשאלה הגדולה היא כמובן מה מקבלת איראן בתמורה לכטב"מים שהיא שולחת לכאורה לסודן. סודן שוכנת במיקום אסטרטגי במזרח אפריקה, לחופי הים האדום, שמצדו השני, בתימן, שולטים החות'ים, בעלי בריתה הקרובים של איראן. מדובר באזור שהמעצמות הבינלאומיות מתחרות על השפעה בו, ואיראן הוכיחה לאחרונה עד כמה מסוכנת דריסת הרגל שלה בו, כששלחה את החות'ים לירות בשמה טילים וכטב"מים נגד כלי שיט עד שתיעצר המלחמה בעזה.
אם יתברר כי צבא סודן אכן מייבא נשק מאיראן, הדבר עלול לסבך את היחסים בינו לבין ארה"ב, המובילה את המאמצים להגיע להסכם פיוס בין הצדדים במלחמת האזרחים. שגריר ארה"ב לשעבר בסודן ג'ון גודפרי אמר לכתבים בחודש שעבר, מעט לפני שסיים את תפקידו, כי הדיווחים על כך שנשק איראני מוזרם לצבא סודן "מטרידים ביותר וגורמים לנו דאגה רבה".