כיממה לאחר חשיפת ynet על מינויו של נשיא בית המשפט העליון בדימוס אהרן ברק לשופט מטעם מדינת ישראל בדיון בהאג, מרבית הגורמים בקואליציה שמרו על דממה מדומה. רוב השרים והח"כים פשוט נמנעו מלהגיב, אך היום (שני) כמה מהם כבר השמיעו את עמדתם על המינוי. בפתח ישיבת הסיעה של מפלגת הציונות הדתית אמר שר האוצר בצלאל סמוטריץ' כי "ראש הממשלה החליט על המינוי בלי להתייעץ איתנו".

1 צפייה בגלריה
שלישים בצלאל סמוטריץ' שר האוצר אהרן ברק האג שופט ונתניהו
שלישים בצלאל סמוטריץ' שר האוצר אהרן ברק האג שופט ונתניהו
(צילום: אלכס קולומויסקי, EPA)
"אני סבור שלהפקיד את המפתחות של הדין הבינלאומי בראייתה של מדינת ישראל בידי אהרן ברק, שהוא איש מכובד כשלעצמו, זו שגיאה", טען סמוטריץ', שהסביר כי לעניות דעתו עמדותיו של ברק "לא עלו בקנה אחד לא פעם ולא פעמיים עם עמדות המדינה והממשלות השונות בסוגיות של ביטחון ומאבק בטרור". הוא הדגיש כי ההחלטה כאמור התקבלה על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו, לדבריו "בלי שיח ובלי התייעצות איתנו".
הכעס על נתניהו בימין בנושא הזה נובע מכמה היבטים: ראשית, רבים בימין סבורים שלא צריך לשתף כלל פעולה עם ההליך מלכתחילה. לשיטתם היה צריך למרוח את הזמן, למסמס את ההליך ולא לקפוץ ראש לתוכו. רעיונות התעופפו לאוויר כמו שליחת "פרוקסי" תחילה - מיופה כוח שיחזור, ורק אחריו יגיע גורם רשמי - דבר שיעכב את ההליכים, ועוד הסתמכות על בירוקרטיות כאלה ואחרות לפני.
בשיחות שהתנהלו מאחורי הקלעים אמרו חברי כנסת כי שליחת הנשיא בדימוס ברק מרימה את האירוע ונותנת לו נופך רציני, כך שלאחר מכן לא ניתן יהיה לטעון שמתעלמים מהתוצאה הסופית והמגמתית.
מוקדם יותר התייחס לסוגיה שר המורשת עמיחי אליהו מעוצמה יהודית, ואמר ל-ynet Live כי "לא יכול להיות שמי שמנע מחיילי צה"ל לנצח הוא זה שייצג אותם בהאג". השר אליהו, שהאמירה שלו לגבי פצצת אטום על עזה הופיעה בתביעה הדרום-אפריקאית בהאג, סיפק עוד ציטוט מעורר מחלוקת בריאיון כשאמר: "אנחנו לא מדברים על טרנספר, אנחנו מדברים על הרצון לשפר דיור לעזתים".
לדברי השר, "בדצמבר 1992 הניסיון של ברק למנוע גירוש מחבלים ללבנון היה בעיניי תפיסת עולם שפגעה בהרתעה של צה"ל ופגעה בצבא. הוא אמר בעצמו את הביטוי 'אני חושב שנתתי לצה"ל יותר מדי לנצח'. זו מורכבות שצריך לתת עליה את הדעת. גם אם הוא ייתן לנו שקט לטווח הקצר, בטווח הארוך זה יסבך אותנו יותר. תפיסותיו סיבכו את מדינת ישראל".
"אני חושב שזה לא ראוי שנשקר במידה מסוימת על ידי זה שאנחנו מציגים אותו", אמר אליהו על ברק, שב-ynet נחשף כי ישמש כשופט מטעם ישראל בהאג. "הוא לא מייצג את תפיסות העולם של אזרחי ישראל, וראוי לפחות שנדון על זה בתוך הממשלה, אם לא בעוד מקומות אחרים".