ארגון הטליבאן ממשיך במסע הכיבושים שלו באפגניסטן, בצל השלמת הנסיגה של צבא ארה"ב. מיום שישי שולט הארגון לראשונה על ערי בירה מחוזיות, כתוצאה מסדרת מתקפות מהירות שהיממה את כוחות הממשלה. ארה"ב, שמאז הסכם השלום עם הטליבאן ממעטת לבצע תקיפות אוויריות, הגבירה בימים האחרונים משמעותית את קצב התקיפות כדי לסייע לצבא האפגני ולבלום את הטליבאן.

5 צפייה בגלריה
 כוחות אפגניים בקונדוז בשנה שעברה. כעת העיר בידי הטליבאן
 כוחות אפגניים בקונדוז בשנה שעברה. כעת העיר בידי הטליבאן
כוחות אפגניים בקונדוז בשנה שעברה. כעת העיר בידי הטליבאן
(צילום: AFP)
בחודש מאי, כשארה"ב החלה בהשלמת הנסיגה, פתח הטליבאן במתקפה נרחבת נגד הצבא האפגני. רוב המדינה נמצאת כעת בשליטת הטליבאן, אך עד שישי האחרון לא היו בידיו ערי בירה מחוזיות. בשישי כבשו אנשי הטליבאן את העיר זרנג', בירת מחוז נימרוז בדרום-מערב אפגניסטן, בקרבת הגבול עם איראן. למחרת נפלה לידיו גם העיר שברגאן, בירת מחוז ג'וזג'אן בצפון אפגניסטן.
ביממה האחרונה, בהפרשים של כמה שעות, כבש הטליבאן עוד שתי בירות מחוזיות בצפון אפגניסטן: הערים קונדוז וסאר-אי-פול נמצאות כעת בידי הטליבאן. "אחרי לחימה עזה המוג'הידין, בעזרת אללה, כבש את הבירה קונדוז", אמר הטליבאן בהודעתו על כיבוש העיר קונדוז. "המוג'הידין גם כבש את העיר סאר-אי-פול, את בנייני הממשלה ואת כל המתקנים שם".
5 צפייה בגלריה
הרס בעיר לשקאר גאה קרבות בין ה טליבאן לצבא ב אפגניסטן
הרס בעיר לשקאר גאה קרבות בין ה טליבאן לצבא ב אפגניסטן
הרס בעיר לשקאר גאה, שבה נלחמים החיילים האפגנים במחבלים מהטליבאן
(צילום: AP)
כיבוש קונדוז, מהערים הגדולות באפגניסטן, הוא ההישג הגדול ביותר של הטליבאן מתחילת המתקפה הנוכחית. קונדוז הייתה יעד מרכזי של הטליבאן, שפלש לעיר לזמן קצר ב-2015 וב-2016, אך לא הצליח להחזיק בה לאורך זמן. תושב קונדוז תיאר את מה שמתחולל כעת בעיר כ"כאוס מוחלט". משרד ההגנה האפגני אמר שכוחות הממשלה נלחמים לכבוש בחזרה מתקנים מרכזיים בעיר.
עבור הממשלה האפגנית ההתפתחויות בצפון אפגניסטן מדאיגות במיוחד: השליטה של כוחות הביטחון באזור קריטית במערכה מול הטליבאן. צפון אפגניסטן נחשבת כבר שנים למעוז ההתנגדות לארגון הטרור, עוד משנות התשעים - כשהטליבאן שלט באפגניסטן. הממשלה לא התייחסה בהרחבה לנפילתן של הבירות המחוזיות לידי הטליבאן, ורק ציינה שהן יחזרו לידי הממשלה.
5 צפייה בגלריה
חייל בצבא אפגניסטן אזור הקרבות נגד ה טליבאן בעיר הראט
חייל בצבא אפגניסטן אזור הקרבות נגד ה טליבאן בעיר הראט
חייל בצבא אפגניסטן באזור הקרבות בעיר הראט
(צילום: EPA)
בנוסף דווח על קרבות עזים בעיר הראט במערב אפגניסטן, ובערים לשקאר גאה וקנדהאר בדרום אפגניסטן. בתגובה להישגים של הטליבאן בשטח ביצעה ארה"ב סדרת תקיפות אוויריות נגד מטרות של הטליבאן. אתמול הפציצו מטוסי קרב אמריקניים מטרות של הטליבאן בעיר שברגאן. גורם במשרד ההגנה האפגני טען כי יותר מ-200 אנשי טליבאן נהרגו בהפצצות בשברגאן.