ארגון הטליבאן האפגני הודה היום (ה') כי אנשיו הם שרצחו את הקומיקאי הפופולרי נזאר מוחמד. בימים האחרונים נפוץ ברשת סרטון שבו נראים שני גברים סוטרים למוחמד ומתעללים בו, ובהמשך הוא הוצא להורג ביריות וגופתו נתלתה על עץ. מעשה הרצח החריד אפגנים רבים, והוא מגביר את החשש שגורמים בטליבאן ינצלו את נסיגת ארה"ב ונאט"ו מאפגניסטן, הנשלמת בימים אלה, כדי לצאת למסע נקמה נגד מתנגדי הארגון האיסלאמיסטי, שצידדו לאורך השנים בכוחות הזרים.

6 צפייה בגלריה
הקומיקאי חאשה זוואן. "סטירה בפני האומה"
הקומיקאי חאשה זוואן. "סטירה בפני האומה"
הקומיקאי חאשה זוואן. "סטירה בפני האומה"
הקומיקאי מוחמד, שנודע יותר בכינויו "חאשה זוואן", נחטף על-ידי חמושים מביתו בקנדהאר לפני ימים אחדים, ובסרטון שהופץ ברשת הוא נראה מוחזק על-ידיהם במכונית. במהלך הסרטון הוא נשמע מתלוצץ, ובתגובה מתרגז אחד מהם – וסוטר לו שוב ושוב. בהמשך הוא מורה לחסלו.
בצל הזעם על הרצח הכחיש תחילה הטליבאן כי הוא אחראי למעשים, אבל היום הודה דובר הארגון, זביהוללה מוג'היד, כי שני הרוצחים הם אנשי טליבאן. הוא הודיע כי הם נעצרו, מתח ביקורת על מעשיהם ואמר כי במקום להוציאו להורג היה עליהם להביאו למשפט בבית דין של הארגון – אבל באותה נשימה טען כי המעשים בוצעו לא משום שמוחמד היה קומיקאי, אלא משום ששירת במשטרת אפגניסטן, אחד ממנגנוני הביטחון של הממשלה האפגנית הנלחמת נגד הטליבאן. לטענתו, מוחמד בעצמו היה שותף להתעללות בעצורים מהטליבאן.
6 צפייה בגלריה
נזאר מוחמד עם החמושים במכונית. מימין: סופג סטירות מאנשי הטליבאן
נזאר מוחמד עם החמושים במכונית. מימין: סופג סטירות מאנשי הטליבאן
נזאר מוחמד עם החמושים במכונית. מימין: סופג סטירות מאנשי הטליבאן
פעילים אפגנים רבים פרסמו ביומיים האחרונים ציוצים ופוסטים לזכרו של הקומיקאי. "הסטירה בפניך, חאשה, היא סטירה בפניו של העם", כתב יועץ בכיר של נשיא אפגניסטן אשרף ראני. שגריר אפגניסטן בסרי לנקה, אשרף חיידירי, אמר: "הוצאתו להורג של חאשה זוואן על-ידי הטליבאן שברה את לב האומה. היא לעולם-לעולם לא תסלח לטליבאן".

43 שנות נקמה: אנשי טליבאן נחנקו בשמש

הרצח האכזרי באפגניסטן מגביר את החשש מתוכניותיו של הטליבאן לעתיד: אחרי שחתם בשנה שעברה עם ארה"ב בראשותו של דונלד טראמפ על הסכם לסיום המלחמה בין הצדדים אחרי 20 שנה, הבטיח הארגון שלא לפגוע במי שבמהלך שני העשורים האחרונים סייעו לאמריקנים במלחמתם נגדו; אלא שבשבועות האחרונים, כשהנסיגה האמריקנית הולכת ונשלמת (הוא צפויה להסתיים עד סוף אוגוסט), מגיעים מאפגניסטן עוד ועוד דיווחים על צעדי הדיכוי שנוקט הארגון נגד תושבי אזורים שאותם הוא כובש.
לפי דיווחים, כבר כעת הוא מחזיק בשבי מאות בני אדם באזורים אלה, ויש דיווחים גם על בתי ספר שנשרפו ועל נשים שעליהן הוטלו הגבלות המזכירות את החוקים האיסלאמיסטיים האכזריים שהטליבאן אכף באפגניסטן בשנים שבהן שלט במדינה, 2001-1996. באותן שנים אילץ את הנשים האפגניות לכסות את גופן מכף רגל ועד ראש ואסר עליהן לצאת ללמוד או לעבוד. מי שהואשמו בניאוף נסקלו למוות.
6 צפייה בגלריה
אפגניסטן תומכי טליבאן מניפים את דגל הארגון ב צ'מאן שם כבש הטליבאן את מעבר הגבול
אפגניסטן תומכי טליבאן מניפים את דגל הארגון ב צ'מאן שם כבש הטליבאן את מעבר הגבול
אנשי הטליבאן כובשים מעבר גבול ליד פקיסטן. הבטיחו לא לנקום בסייענים
(צילום: AP)
מעשי נקם הם תופעה שליוותה את אפגניסטן לאורך כל המלחמות שעברו עליה ב-43 השנים האחרונות, וגם כוחות הממשלה האפגנית, בעלי בריתו של המערב, היו אחראיים למעשים כאלה. כך למשל בשנת 2001, כשהקואליציה האמריקנית הפילה את משטר הטליבאן ורבים מאנשי הארגון נכנעו, מאות מחברי הטליבאן הוכנסו על-ידי חיילים אפגנים למכולות, ועשרות מהם הושארו להיחנק למוות בחום השמש. אנשי טליבאן אחרים, שחזרו הביתה אחרי תבוסת הארגון שלהם, נפלו קורבן לסחיטות מצד פקידי ממשל. עוד דווח על מקרים שבהם בעלי בריתה של ארה"ב באפגניסטן הזמינו הפצצות אמריקניות נגד יעדים המשתייכים לכאורה לטליבאן ולאל-קאעידה – אבל בפועל התברר כי היה זה ניסיון שלהם לפגוע באנשים שונים ממניע של נקמה אישית, ולא בקיצונים כלשהם שיש הצדקה להפצצה נגדם.
בצל החשש ממעשי נקם של הטליבאן הגישו בחודשים האחרונים כ-18 אלף מתרגמים אפגנים שסייעו ב-20 השנים האחרונות לצבאות ארה"ב ונאט"ו בקשה מיוחדת לוויזה אמריקנית כדי לעזוב את המדינה ולעבור לגור להתגורר בארה"ב. בוושינגטון ובמדינות נאט"ו יש דרישה הולכת וגוברת לפנות את אותם אפגנים שפעלו בשירות הכוחות הזרים. ממשלו של ג'ו ביידן הבטיח כי ארה"ב תקדם במהירות את בקשות הוויזה הללו. לפי הערכות, מספרם של האפגנים הזכאים להגיש בקשה לוויזה מיוחדת שכזו מגיע לכ-100 אלף.
6 צפייה בגלריה
אפגניסטן חיילים אפגנים נכנעים ומוסרים לכאורה נשק ל טליבאן בצל נסיגת ארה"ב
אפגניסטן חיילים אפגנים נכנעים ומוסרים לכאורה נשק ל טליבאן בצל נסיגת ארה"ב
באפגניסטן מדווחים: זה תיעוד של חיילים אפגנים נכנעים ומוסרים את נשקם לטליבאן לפני שבועות אחדים
יושב ראש ועדת המודיעין של הסנאט האמריקני מארק וורנר וסגנו מרקו רוביו קראו החודש לממשל להחיש את אישור האשרות לאותם סייענים אפגנים ולתת להם עדיפות במסגרת התוכניות לקליטת פליטים. "במשך שני עשורים עשרות אפגנים סיכנו את חייהם בכך שעבדו עם אנשי מודיעין מארה"ב וממדינות אחרות החברות בנאט"ו כדי להילחם באל-קאעידה, בדאעש ובארגוני טרור אחרים", כתבו השניים במכתב לביידן. "מאמציהם תרמו לריסוק כוחו של אל-קאעידה ויכולתו לתקוף בשטח ארה"ב. נטישתם תעביר מסר הרסני לבעלי בריתנו ולשותפינו הפוטנציאליים בנוגע לאמינותה של ארה"ב וליכולת לסמוך עליה. יהיה זה כתם על מצפוננו הלאומי".

ארה"ב עוזבת, האפגנים יילחמו ביניהם

ארה"ב, נזכיר, פלשה לאפגניסטן אחרי מתקפת הטרור של 11 בספטמבר 2001, ואז היא הפילה את משטר הטליבאן האיסלאמיסטי ששלט בה ופתחה במצוד אחרי מנהיגי אל-קאעידה שהיו אחראים למתקפה, ובהם אוסמה בן לאדן. בימים אלה היא משלימה את הנסיגה שלה ושל כוחות נאט"ו מהמדינה אחרי 20 שנה, בתום מלחמה שהפכה לארוכה ביותר בהיסטוריה האמריקנית. אף שאחרי פלישת ארה"ב לאפגניסטן הופל משטר הטליבאן במהרה, ואף שבשיא המלחמה חוסל בן לאדן, הטליבאן שב והתחזק מאז, ובחודשים האחרונים הוא כובש עוד ועוד שטחים, עד שכעת הוא שולט כבר בשליש מאזורי-המשנה שמהם מורכבים מחוזות אפגניסטן.
6 צפייה בגלריה
ביידן וחיילי ארה"ב באפגניסטן. הטענות: "עזבו בלי להודיע"
ביידן וחיילי ארה"ב באפגניסטן. הטענות: "עזבו בלי להודיע"
ביידן וחיילי ארה"ב באפגניסטן. הטענות: "עזבו בלי להודיע"
(צילום: AFP, AP)
הנסיגה האמריקנית מתבצעת בעקבות ההסכם לסיום הלחימה שעליו חתם אשתקד ממשלו של דונלד טראמפ עם הטליבאן, אך היא נעשית בלי שהושג הסכם מקביל בין הטליבאן לממשלת אפגניסטן. ממשלו של ג'ו ביידן עיכב מעט את הנסיגה כדי להשלים את ההיערכות הלוגיסטית, אבל הודיע שהנסיגה תושלם עד 31 באוגוסט. לפני כחודש עזבו אחרוני החיילים האמריקנים את בסיס חיל האוויר בגראם, הבסיס הראשי ששימש אותם ב-20 שנות המלחמה, ושבשיא שהו בו כ-100 אלף חיילים אמריקנים. גורמים אפגנים התלוננו מיד אחר כך כי צבא ארה"ב עזב את הבסיס באישון ליל בלי להודיע על כך לעמיתיו האפגנים, ובכך הותיר אותם חשופים למתקפה של הטליבאן.
בשבועות האחרונים, על רקע הנסיגה האמריקנית, נפלו בצפון אפגניסטן עוד ועוד אזורים לידי הטליבאן, וקרוב ל-1,000 חיילים אפגנים להימלט אל מעבר לגבול, לשטח טג'יקיסטן, משום שחששו מהעימות עם לוחמי הארגון האיסלאמיסטי. בעקבות כיבושי הטליבאן גובר באזור החשש מקריסתם של כוחות הממשלה האפגנית, ושכנותיה של אפגניסטן מודאגות מהאפשרות שהמוני פליטים הבורחים מארגון הטרור יציפו אותן. כמה מדינות סגרו בשבועות האחרונים את הקונסוליות שלהן בצפון אפגניסטן, וטג'יקיסטן השכנה גייסה 20 אלף חיילי מילואים כדי לבצר את גבולה הדרומי.