סוכנות הידיעות רויטרס מדווחת כי לפחות שבעה טייסים בחיל האוויר האפגני נרצחו בחודשים האחרונים בהתנקשויות מחוץ לבסיסיהם – עוד התפתחות המגבירה את החשש מהצפוי לאפגניסטן במאבקה נגד הטליבאן כאשר וושינגטון תשלים רשמית את נסיגתה מהמדינה בסוף החודש, אחרי 20 שנות מלחמה. בינתיים מדווחים כלי תקשורת כי ביממה האחרונה מתמודדים כוחות הביטחון האפגניים עם מתקפה של ארגון הטרור האיסלאמיסטי על שורה של ערים שאותן הוא מנסה לכבוש.
7 צפייה בגלריה
אפגניסטן כוחות הביטחון ה אפגניים ב הראת טליבאן
אפגניסטן כוחות הביטחון ה אפגניים ב הראת טליבאן
כוחות הביטחון האפגניים בהראת. המחסל של הטליבאן התחזה לקונה
(צילום: EPA)
7 צפייה בגלריה
אפגניסטן הכוחות המיוחדים האפגניים נגד טליבאן
אפגניסטן הכוחות המיוחדים האפגניים נגד טליבאן
הכוחות המיוחדים האפגניים. חיילים ברחו אל מעבר לגבול
(צילום: AP)
התחקיר הראשוני של רויטרס על ההתנקשויות בטייסים האפגנים פורסם כבר בחודש שעבר, אבל בסוף השבוע זכה לעיסוק מחודש בעקבות הדו"ח הרבעוני שהגיש לקונגרס האמריקני ארגון SIGAR, העוקב אחר שיקום אפגניסטן. בדו"ח נכתב כי הדיווח על ההתנקשויות בטייסים, שנעשו לכאורה במסגרת מבצע מתוכנן היטב של הטליבאן למעקב אחר טייסי חיל האוויר וחיסולם, הוא "התפתחות מדאיגה". בדו"ח קובע הארגון כי חיל האוויר האפגני – מעמודי התווך של כוחות הממשלה במאבקם נגד ארגון הטרור – מוצא עצמו לאחרונה תחת לחץ הולך וגובר בשל התקדמות הטליבאן בשדה הקרב, וכי יכולתו להילחם במחבלים פוחתת. בין השאר, צוותי האוויר מתמודדים עם עומס משימות גדול מזה שהם מסוגלים לשאת.
דובר הטליבאן, זביהוללה מוג'היד, אישר בחודש שעבר לסוכנות רויטרס כי אנשי ארגונו מנהלים מבצע ל"פגיעה בטייסי חיל האוויר וחיסולם", וטען כי הסיבה לכך היא שהטייסים האלה מבצעים הפצצות נגד בני עמם. הארגון אישר כי בין הטייסים שנרצחו גם דסטגיר זמראיי בן ה-41, שנורה למוות לעיני בנו בן ה-14 בשעה שביקר איתו בסוכנות נדל"ן והתעניין במכירת ביתו. הוא קיווה למכור את הבית כדי לעבור לאזור בטוח יותר בבירה האפגנית קאבול, על רקע מבצע ההתנקשויות המסתמן של הטליבאן נגד אנשי כוחות הביטחון בעיר. כש"הקונה המיועד" נכנס לסוכנות הוא התקדם לעברו בלי לומר מילה – וירה בפיו. זמראיי, אב לשבעה, עוד הספיק לפני הירי להושיט יד לעבר נשקו, אך לא נותר לו די זמן לשלוף אותו. בנו לא נפגע, אך לדברי משפחתו הוא בקושי מדבר מאז. גם ששת הטייסים האחרים שנורו למוות נרצחו בשעה שלא היו בתפקיד.
7 צפייה בגלריה
אפגניסטן כוחות הביטחון ה אפגניים ב הראת טליבאן
אפגניסטן כוחות הביטחון ה אפגניים ב הראת טליבאן
הנשיא ביידן: "גאים לקלוט את מי שעזרו לנו". חיילים אפגנים
(צילום: EPA)
ההתנקשויות בטייסים באות בשעה שבאפגניסטן גובר החשש ממסע נקמה של הטליבאן נגד מבקריו ונגד מי שסייעו לארה"ב ב-20 שנות המלחמה שלה נגד הארגון במדינה. בחודשים האחרונים, לקראת השלמת הנסיגה האמריקנית, הגישו כ-20 אלף סייענים אפגנים, רובם מתרגמים, בקשה לוויזה לארה"ב, ובסוף השבוע נחתה בווירג'יניה טיסה ראשונה של סייענים אפגנים כאלה ושל בני משפחתם. בסך הכול הגיעו בה 221 פליטים, עשרות מהם ילדים. נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הצהיר כי ארה"ב גאה לקלוט אותם, ואמר כי הטיסה הראשונה הזו היא "ציון דרך חשוב בעודנו ממשיכים למלא את המחויבות שלנו כלפי אלפי האזרחים האפגנים ששירתו כתף אל כתף עם חיילים ודיפלומטים אמריקנים ב-20 השנים האחרונות באפגניסטן".

החשש: שלטון הדמים יחזור

ארה"ב, נזכיר, פלשה לאפגניסטן אחרי מתקפת הטרור של 11 בספטמבר 2001, ואז היא הפילה את משטר הטליבאן האיסלאמיסטי ששלט בה ופתחה במצוד אחרי מנהיגי אל-קאעידה שהיו אחראים למתקפה, ובהם אוסמה בן לאדן. בימים אלה היא משלימה את הנסיגה שלה ושל כוחות נאט"ו מהמדינה אחרי 20 שנה, בתום מלחמה שהפכה לארוכה ביותר בהיסטוריה האמריקנית. אף שאחרי פלישת ארה"ב לאפגניסטן הופל משטר הטליבאן במהרה, ואף שבשיא המלחמה חוסל בן לאדן, הטליבאן שב והתחזק מאז, ובחודשים האחרונים הוא כובש עוד ועוד שטחים, עד שכעת הוא שולט כבר בשליש מאזורי-המשנה שמהם מורכבים מחוזות אפגניסטן.
7 צפייה בגלריה
אפגניסטן נסיגת כוחות ארה"ב טליבאן
אפגניסטן נסיגת כוחות ארה"ב טליבאן
האפגנים טענו: "ארה"ב עזבה את הבסיס בלי להודיע". חיילים אמריקנים מקפלים את הדגל
(צילום: AP)
הנסיגה האמריקנית מתבצעת בעקבות ההסכם לסיום הלחימה שעליו חתם אשתקד ממשלו של דונלד טראמפ עם הטליבאן, אך היא נעשית בלי שהושג הסכם מקביל בין הטליבאן לממשלת אפגניסטן. ממשלו של ג'ו ביידן עיכב מעט את הנסיגה כדי להשלים את ההיערכות הלוגיסטית, אבל הודיע שהנסיגה תושלם עד 31 באוגוסט. לפני כחודש עזבו אחרוני החיילים האמריקנים את בסיס חיל האוויר בגראם, הבסיס הראשי ששימש אותם ב-20 שנות המלחמה, ושבשיא שהו בו כ-100 אלף חיילים אמריקנים. גורמים אפגנים התלוננו מיד אחר כך כי צבא ארה"ב עזב את הבסיס באישון ליל בלי להודיע על כך לעמיתיו האפגנים, ובכך הותיר אותם חשופים למתקפה של הטליבאן.
בשבועות האחרונים, על רקע הנסיגה האמריקנית, נפלו בצפון אפגניסטן עוד ועוד אזורים לידי הטליבאן, וקרוב ל-1,000 חיילים אפגנים להימלט אל מעבר לגבול, לשטח טג'יקיסטן, משום שחששו מהעימות עם לוחמי הארגון האיסלאמיסטי. בעקבות כיבושי הטליבאן גובר באזור החשש מקריסתם של כוחות הממשלה האפגנית, ושכנותיה של אפגניסטן מודאגות מהאפשרות שהמוני פליטים הבורחים מארגון הטרור יציפו אותן. כמה מדינות סגרו בשבועות האחרונים את הקונסוליות שלהן בצפון אפגניסטן, וטג'יקיסטן השכנה גייסה 20 אלף חיילי מילואים כדי לבצר את גבולה הדרומי.
בקרב האוכלוסייה האזרחית באפגניסטן גובר עוד ועוד החשש מפני חידוש שלטונו האכזרי של הטליבאן, שבשנים 2001-1996 ניהל בה משטר דמים, שבמסגרתו מנע מנשים לצאת ללמוד, סקל באבנים את מתנגדיו ואת מי שהפרו לטעמו את כללי ההלכה האיסלאמית – והטיל מורא על תושבי המדינה כולה. אפגנים רבים רואים כעת באמריקנים כמי שבנסיגה מאפגניסטן מפקירים אותם לגורלם, ולמעשה מוסרים אותם בחזרה לידי השלטון האיסלאמיסטי שדיכא אותם במשך שנים.

רקטות על נמל התעופה: "לטליבאן אין רחמים עלינו"

באפגניסטן מדווחים הבוקר כי הטליבאן הגביר בסוף השבוע את התקפותיו על כמה ערים גדולות, וכי כוחות הממשלה עושים מאמצים כבירים בניסיון להדוף אותו. מאות חיילי קומנדו נשלחו אל העיר הראת שבמערב המדינה, וגם בעיר לשקאר גה שבדרום הזעיקו עוד כוחות כדי להדוף את המחבלים.
7 צפייה בגלריה
אפגניסטן קאבול אנשי מיליציות ש מצטרפים לסייע לכוחות האפגניים במלחמה נגד טליבאן
אפגניסטן קאבול אנשי מיליציות ש מצטרפים לסייע לכוחות האפגניים במלחמה נגד טליבאן
אנשי מיליציות אפגנים שהצטרפו לכוחות הממשלה במלחמתם בטליבאן. קאבול, השנה
(צילום: AP)
מאז תחילת השלב האחרון של הנסיגה האמריקנית מאפגניסטן, בחודש מאי, גברה מאוד הלחימה ברחבי המדינה, ואחרי שהטליבאן כבש בחודשים האחרונים שטחים גדולים בפריפריה האפגנית ומעברי גבול, כעת הוא מנסה לצור על ערי הבירה של כמה מחוזות. הבוקר למשל הופסקו הטיסות מקנדהאר, העיר השנייה בגודלה באפגניסטן, בעקבות ירי רקטות על נמל התעופה הבינלאומי שם. שתי רקטות פגעו במסלול ההמראה של נמל התעופה – עורק חיים לוגיסטי חשוב במלחמה נגד הטליבאן.
כוחות הביטחון האפגניים מוצאים עצמם נאלצים להסתמך יותר ויותר על הפצצות מהאוויר בניסיון להרחיק את הטליבאן מהערים המרכזיות, והם עושים זאת אף שהדבר מגביר מאוד את הסיכוי לפגוע באזרחים, שכן מדובר באזורים צפופי אוכלוסין. חלים כרימי, תושב לשקאר גה, עיר בת 200 אלף תושבים, סיפר: "מצבה של העיר גרוע מאי-פעם. אני לא יודע מה יהיה. לטליבאן אין רחמים עלינו והממשלה לא תפסיק את ההפצצות".