4 צפייה בגלריה
העצורים האוסטרים-איראנים יורדים מהמטוס בבלגיה
העצורים האוסטרים-איראנים יורדים מהמטוס בבלגיה
שני העצורים האוסטרים ממוצא איראני יורדים מהמטוס בבלגיה, הלילה. אחד מהם ישב בכלא יותר מ-7 שנים
(צילום: AFP)
כשבוע לאחר שבלגיה ואיראן הגיעו להסכם חילופי שבויים בתיווך עומאן, במסגרתו שוחררו עובד הסיוע הבלגי אוליביה ונדקסטל וקצין המודיעין האיראני אסדוללה אסדי שהורשע במעשי טרור, נחתו הלילה (בין שישי לשבת) שלושה אזרחים אירופים שהיו עצורים בטהרן. השלושה, אזרח דני ושני אזרחים אוסטרים ממוצא איראני, שוחררו בתום משא ומתן מורכב והועברו לבלגיה דרך עומאן, כפי שהיה במקרה של ונדקסטל.
בשדה התעופה הצבאי מלסברואק, קיבלה את פני השלושה שרת החוץ הבלגית חדג'ה לחביב, שלוותה בדיפלומטים מאוסטריה ומדנמרק. לחביב אף ציינה בציוץ בעמוד הטוויטר שלה כי היא שוחחה עם מקבילה האיראני חוסיין אמיר עבודללהיאן וציינה בפניו את "שביעות הרצון של בלגיה מיישום ההסכם בין המדינות". המבצע להבאת שלושת העצורים, שהוכרז אתמול על ידי ראש הממשלה הבלגי אלכסנדר דה קרו, תוכנן במשך כמה ימים בחשאיות רבה. שר החוץ האוסטרי אלכסנדר שלנברג הגדיר את שחרור העצורים בתור "מרתון דיפלומטי שסוף סוף נשא פירות".
4 צפייה בגלריה
שרת החוץ של בלגיה ודיפלומטים אוסטרים ודנים עם שלושת העצורים האירופים, לאחר ירידתם מהמטוס
שרת החוץ של בלגיה ודיפלומטים אוסטרים ודנים עם שלושת העצורים האירופים, לאחר ירידתם מהמטוס
שרת החוץ של בלגיה עם שלושת העצורים, הלילה. הביעה בפני שר החוץ האיראני את "שביעות הרצון של בלגיה מיישום ההסכם בין המדינות"
(צילום: AFP)
שר החוץ הדני לארס לקה רסמוסן נמנע מלחשוף את זהותו של האזרח ממדינתו, שלפי בלגיה נעצר בנובמבר אשתקד "בשולי עצרת למען זכויות נשים" באיראן. לעומת זאת, באוסטריה דווקא פרסמו את זהות שני אזרחיה ששוחררו - קמראן חדרי ומסעוד מוסהב. חדרי הוא איש עסקים שנעצר בינואר 2016 והיה כלוא שבע שנים באיראן, ואילו מוסהב ישב בכלא כמעט ארבע שנים לפני ששוחרר בנובמבר האחרון מסיבות רפואיות. עם זאת, עד כה נאסר על מוסהב לעזוב את שטח איראן.
הגעת שלושת האזרחים האירופים לבריסל הוצגה על ידי גורמים בכירים בבלגיה כ"שלב השני" של חילופי השבויים שהתרחשו ב-26 במאי, במסגרתם כאמור שוחרר עובד הסיוע הבלגי אוליביה ונדקסטל שישב בכלא באיראן במשך כשנה ושלושה חודשים. הוא חי באיראן מאז 2015, ונעצר לפתע בפברואר אשתקד באשמת ריגול. בינואר השנה איראן גזרה עליו עונש מאסר כבד של 40 שנה, לצד עונש אכזרי של 74 מלקות. משפחתו של ונדסקטל טענה כי הוא הורשע במשפט ראווה וכי לא קיבל גישה לעורך דין במהלך מעצרו, ובמערב ובבלגיה טענו שמדובר בניסיון ברור מצד איראן לסחוט מבריסל את שחרורו של אסדי.
4 צפייה בגלריה
 איראן קצין מודיעין איראני אסדוללה אסדי 20 שנות מאסר ב בלגיה תכנן פיגוע ב צרפת
 איראן קצין מודיעין איראני אסדוללה אסדי 20 שנות מאסר ב בלגיה תכנן פיגוע ב צרפת
אסדוללה אסדי. קצין המודיעין האיראני שתכנן לפוצץ כנס של גולים איראנים ליד פריז
4 צפייה בגלריה
אוליביה ונדקסטל עובד סיוע בלגי שנעצר ב איראן ונשלח לכלא בגין ריגול לכאורה
אוליביה ונדקסטל עובד סיוע בלגי שנעצר ב איראן ונשלח לכלא בגין ריגול לכאורה
אוליביה ונדקסטל. עובד הסיוע הבלגי שקיבל עונש של 40 שנות מאסר ו-74 מלקות
(צילום: מחשבון הלינקדאין של ונדקסטל)
תמורתו שוחרר אסדי, שנעצר בגרמניה ב-2018 בגין תכנון מתקפת טרור על עצרת של ארגון הגולים האיראני המועצה הלאומית האיראנית להתנגדות (NCRI) שהתקיימה ליד פריז. גזר דינו בגין עבירות של "ניסיונות התנקשות טרורירסטיים" נגזר ב-2021 - ועמד על 20 שנים בכלא. בעוד ה-NCRI גינה את שחרורו של אסדי, וטען כי המהלך מפר את שלטון החוק, בירידתו מהמטוס בטהרן שני בכירים בממשלה האיראנית קיבלו את פניו, והעניקו לו מתנות ושרשרת מפרחים. לאחר ההודעה כי אסדי ישוחרר, מסר שר החוץ האיראני: "הדיפלומט החף מפשע שלנו שהיה עצור באופן לא חוקי במשך יותר משנתיים, תוך הפרה של החוק הבינלאומי, עושה את דרכו חזרה לארצו".
המבצע לשחרור העצורים האירופים כונה "בלקסטון", על שם משפטן אנגלי מהמאה ה-18, שהגה את התיאוריה המשפטית לפיה "עדיף שעשרה אשמים ישוחררו מאשר שאדם אחד חף מפשע יסבול". לפי הרשויות בבלגיה, 22 אזרחים של האיחוד האירופי עדיין כלואים על לא עוול בכפם באיראן. עסקת חילופי האסירים נידונה כבר חודשים ארוכים בין בריסל לטהרן, ויציאתה לפועל מעידה על הצלחת מדיניות "דיפלומטיית החטופים" של איראן, שבמסגרתה היא נוהגת לעצור אזרחים זרים כדי לסחוט מדינות במערב.
למרות ביקורת מבית על מבצע "בלקסטון", בשנה שעברה חתמה בריסל על אמנה שמאפשרת החלפת אסירים בינה לבין טהרן. האמנה נכנסה לתוקף רק באפריל, אחרי מאבק משפטי שניהלו נגדה מתנגדי עסקת השבויים בבלגיה – שהביעו חשש כי היא תעודד עוד יותר את "דיפלומטיית החטופים" האיראנית.