בלגיה שחררה היום (יום ו') את קצין המודיעין האיראני אסדוללה אסדי, שריצה בשטחה עונש מאסר של 20 שנה על תוכנית לפוצץ כינוס של גולים איראנים ליד פריז לפני כחמש שנים – בתמורה לשחרורו של עובד הסיוע הבלגי אוליביה ונדקסטל מהכלא האיראני. עסקת חילופי האסירים נידונה כבר חודשים ארוכים בין בריסל לטהרן, ויציאתה כעת לפועל מעידה על הצלחת מדיניות "דיפלומטיית החטופים" של איראן, שבמסגרתה היא נוהגת לעצור אזרחים זרים כדי לסחוט מדינות במערב.
4 צפייה בגלריה
 איראן קצין מודיעין איראני אסדוללה אסדי 20 שנות מאסר ב בלגיה תכנן פיגוע ב צרפת
 איראן קצין מודיעין איראני אסדוללה אסדי 20 שנות מאסר ב בלגיה תכנן פיגוע ב צרפת
אסדוללה אסדי. הבריח חומרי נפץ במטוס, והעביר אותם למפגעים במסעדת "פיצה האט"
על עסקת חילופי השבויים הודיעה בצהריים עומאן – נסיכות מפרצית שמשמשת לעתים קרובות כגורם מתווך בין איראן למערב – ומשרד החוץ במוסקט מסר כי שני "עצירים", שאת זהותם הוא לא פירט, הועברו היום לבירה העומאנית לקראת החזרתם לארצותיהם. "הסולטנות של עומאן מעריכה את הרוח החיובית שבה נוהלו השיחות עם הצדדים באיראן ובבלגיה, ואת להיטותן ליישב את הסוגיה ההומניטרית הזו", מסר המשרד.
עומאן אמנם לא חשפה את זהויות האסירים שהוחלפו, אבל התקשורת הממלכתית באיראן אישרה בהמשך כי אסדי שוחרר תמורת עובד הסיוע הבלגי. איראן מתעקשת שאסדי פעל בבלגיה כדיפלומט ותו לא, אף שלפי המודיעין הבלגי הוא היה למעשה קצין מודיעין איראני שאסף מידע על גולים איראנים באירופה. "אסדוללה אסדי, הדיפלומט החף מפשע שלנו שהיה עצור באופן לא חוקי במשך יותר משנתיים, תוך הפרה של החוק הבינלאומי, עושה את דרכו חזרה לארצו", מסר בצהריים שר החוץ האיראני חוסיין עמיר עבדוללהיאן, שהודה גם לעומאן על הסיוע בשחרורו.
אסדי, נזכיר, נשלח לפני שנתיים ל-20 שנה בכלא בבלגיה אחרי שהורשע בכוונה לפוצץ מטען חבלה בעצרת של ארגון אופוזיציה איראני גולה ליד פריז בשנת 2018. אותה מזימה נחשפה בעזרת המוסד הישראלי, והרשעתו של אסדי הייתה הפעם הראשונה מאז המהפכה האיסלאמית באיראן ב-1979 שנציג איראני רשמי מורשע בטרור בבית משפט אירופי. איראן דוחה כאמור את הטענות נגדה, וטוענת שארגון הגולים עצמו ביים ניסיון למתקפת טרור עליו כדי להשחיר את שמה.
4 צפייה בגלריה
אוליביה ונדקסטל עובד סיוע בלגי שנעצר ב איראן ונשלח לכלא בגין ריגול לכאורה
אוליביה ונדקסטל עובד סיוע בלגי שנעצר ב איראן ונשלח לכלא בגין ריגול לכאורה
אוליביה ונדקסטל, עובד הסיוע הבלגי ששוחרר כעת. ישב 455 יום בכלא האיראני
(צילום: מחשבון הלינקדאין של ונדקסטל)
המבצע לסיכול הפיגוע התרחש ביום הכינוס של ארגון האופוזיציה "מועצת ההתנגדות הלאומית של איראן". הכינוס נערך בעיירה ווילפאן שליד פריז ב-30 ביוני 2018. על סמך המודיעין שקיבלה, עצרה אז משטרת בלגיה זוג שנסע במכונית מרצדס, ובתא המטען שלה מצאה 550 גרם של חומר נפץ ומרעום. מומחים בלגים למטעני חבלה קובעים כי מדובר היה במטען מקצועי ובאיכות גבוהה, והוא יכול היה לגרום לנזק משמעותי מאוד. בכינוס הגולים האיראנים היו אמורים להשתתף כ-25 אלף בני אדם, בהם אישים בכירים ממדינות בעולם כגון ראש העיר ניו יורק לשעבר רודי ג'וליאני, יו"ר בית הנבחרים האמריקני לשעבר ניוט גינגריץ' והמועמדת לשעבר לנשיאות קולומביה אינגריד בטנקור.
אסדי נעצר בגרמניה ביום שאחרי תפיסתו של הזוג, והועבר לבלגיה. בית המשפט נימק את החלטתו שלא לקבל את בקשתו לחסינות דיפלומטית בכך שבזמן מעצרו הוא שהה בחופשה, ולפיכך זכות החסינות לא עמדה לו. לפי מסמכים של המודיעין הבלגי, אסדי היה כאמור קצין מודיעין איראני – שהשתייך למחלקה 312 של משרד המודיעין והביטחון בטהרן, מחלקה שהאיחוד האירופי מחשיב לארגון טרור.
4 צפייה בגלריה
אסדוללה אסדי תכנן פיגוע צרפת תמונת ארכיון של כינוס ארגון אופוזיציה איראני גולה ב 2014 באותו מקום
אסדוללה אסדי תכנן פיגוע צרפת תמונת ארכיון של כינוס ארגון אופוזיציה איראני גולה ב 2014 באותו מקום
כינוס של ארגון האופוזיציה האיראנית ליד פריז, כמה שנים לפני התקרית ב-2018
(צילום: AP)
התובעים במשפט שבו הורשע קבעו כי אסדי שימש כמפקד המבצעי של המתקפה המתוכננת, תוך שהוא פועל מווינה בכסות של דיפלומט. לדבריהם את הזוג שנשא ברכבו את הפצצה – אמיר סעדוני ונסימה נעמי – הוא גייס בעצמו שנים לפני ההתקפה, ואז עשה זאת כדי לאסוף מודיעין על פעילי האופוזיציה האיראנית באירופה. החוקרים קבעו כי אסדי הוא שהביא את חומרי הנפץ לאוסטריה בטיסה מסחרית מאיראן, ואחר כך מסר את מטען החבלה לזוג כשנפגש איתו בסניף של "פיצה האט" בלוקסמבורג.
תמורת אסדי שוחרר היום כאמור אוליביה ונדקסטל, עובד סיוע בלגי שחי באיראן מאז 2015, ונעצר לפתע בפברואר אשתקד באשמת ריגול. בינואר השנה איראן גזרה עליו עונש מאסר כבד של 40 שנה, לצד עונש אכזרי של 74 מלקות. משפחתו של ונדסקטל טענה כי הוא הורשע במשפט ראווה וכי לא קיבל גישה לעורך דין במהלך מעצרו, ובמערב ובבלגיה טענו שמדובר בניסיון ברור מצד איראן לסחוט מבריסל את שחרורו של אסדי.
הרפובליקה האיסלאמית, נזכיר, נוהגת כדבר שבשגרה לעצור ללא סיבה אזרחים זרים, בעיקר אירופים ואמריקנים, ואז להאשים אותם בריגול – התנהלות שבמערב מכנים כאמור "דיפלומטיית חטופים": באירופה ובארה"ב טוענים כי זו דרכה של טהרן לסחוט אותן, ולגרום להן לשחרר אסירים איראנים המוחזקים בבתי הכלא שלהן בגין פעולות טרור.
4 צפייה בגלריה
כלא אווין ב טהרן איראן אגף נשים 2006
כלא אווין ב טהרן איראן אגף נשים 2006
בתוך כלא "אווין" הידוע לשמצה בטהרן, ארכיון. איראן מנהלת "דיפלומטיית חטופים"
(צילום: AFP)
למרות ביקורת על המהלך מבית, בשנה שעברה חתמה בריסל על אמנה שמאפשרת החלפת אסירים בינה לבין טהרן. האמנה נכנסה לתוקף רק בחודש שעבר, אחרי מאבק משפטי שניהלו נגדה מתנגדי עסקת השבויים בבלגיה – שהביעו חשש כי היא תעודד עוד יותר את "דיפלומטיית החטופים" האיראנית.
ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו מסר בצהריים כי ונדקסטל הובא לעומאן מאיראן במהלך הלילה, ושם נפגשו עמו חיילים ודיפלומטים בלגים. הבוקר הוא עבר בדיקות רפואיות, ואז עלה טיסה לבלגיה. "אוליבייה שהה 455 ימים בכלא בטהרן. בתנאים בלתי נסבלים. הוא היה חף מפשע", הוסיף דה-קרו. "חזרתו של אוליביה ונדקסטל לבלגיה מביאה מזור למשפחתו, לחבריו ולעמיתיו".