4 צפייה בגלריה
הנחיות פיקוד העורף
הנחיות פיקוד העורף
"הוריתי לשחרר את כולם - אבל אנשיי הבינו בטעות שהתכוונתי להכניס את כולם לממ"דים". התרעת פיקוד העורף
בצל הקריאה של פיקוד העורף אמש (רביעי) לתושבים בכל הארץ להיכנס למרחבים מוגנים, וההודאה בהמשך שמדובר ב"טעות אנוש", מפקד פיקוד העורף אלוף רפי מילוא הסביר את מה שאירע: "בשל זיהוי שגוי של גלשונים חודרים מלבנון, החלטתי להכניס את כל ישובי ה-40 ק"מ מהגבול לממ"דים. בחלוף חצי שעה הבנו שזה היה זיהוי שגוי, והוריתי לשחרר את כולם - אבל אנשים שלי הבינו בטעות שהתכוונתי להכניס את כולם לממ"דים".
לדברי מילוא, "הוצאנו את ההתרעה רק באפליקציות שלנו, ותוך דקה פרסמנו שזו טעות". עם זאת, לא מדובר בטעות היחידה שקרתה אמש. אזעקות הופעלו בעשרות יישובים מחיפה ועד גבול לבנון בעקבות חשש לחדירת כלי טיס, שבהמשך התברר כשווא, בזמן שהתושבים הסתגרו בבתיהם במשך כשעתיים.
4 צפייה בגלריה
צבע אדום בצפון
צבע אדום בצפון
היישובים שבהם היו התרעות אמש בצפון

על כך אמר מילוא: "התרענו בישובים של 15-0 ק"מ מהגבול על הגלשונים החודרים, ואז מיד אזרחים רבים בצפת ובבית שאן ובמקומות נוספים דיווחו שראו זאת - ובדיעבד זה לא היה נכון. לכן החלטתי להכניס את כל ישובי ה-40 ק"מ לממ"דים".
מילוא לא התעלם גם מהודעת פיקוד העורף מיום שני בנוגע להצטיידות לשהות במקלטים ל-72 שעות שהטריפה את הישראלים - עד שהפיקוד חזר בו. ההודעה הזניקה ישראלים לרשתות השיווק להצטייד והובילה למדפים ריקים באגף השימורים והמים. במדפי הפסטה נותרו רק פסטה מקמח מלא או דפי לזניה. "לא היה מעולם כדבר הזה", אמרו ברשתות בשיווק.

4 צפייה בגלריה
הסתערות על סופרים
הסתערות על סופרים
הודעת פיקוד העורף הזניקה את הישראלים לרשתות השיווק. מדפים ריקים בסופר
"הייתה לנו טעות אנוש גם בתחילת הלחימה עם סרטון ההצטיידות ל-72 שעות", הודה מילוא. "זה סרטון שקיים תמיד באתר שלנו וקצינה החליטה לפרסמו בצורה הזו. אנחנו לוקחים אחריות על הטעות הזו"
מפקד פיקוד העורף התייחס גם להערכות בנוגע להמשך המלחמה, ואמר כי "אנחנו מזהים שחמאס נכנס לפחות לחודש מלחמה, ולכן מנהל את האש בקצב אחר". לדברי מילוא, "אחרי מכת הפתיחה, חמאס ירד ל-250 שיגורים ביום, ואז לכמה עשרות ביום כדי לשמור להמשך. אולם, הוא בכל יום שומר מטח למרכז הארץ".
4 צפייה בגלריה
ירי רקטות מעזה
ירי רקטות מעזה
"חמאס שומר בכל יום מטח למרכז הארץ". ירי רקטות מרצועת עזה
(צילום: Mahmud HAMS / AFP)
עוד אמר מילוא כי "אנחנו הולכים ללחימה ארוכה ופועלים לרציפות תפקודית במשק ולחוסן לאומי. זה הולך להיות ארוך ויהיו עליות ומורדות. ברור לי שאנו הולכים למלחמה שבסופה אין חמאס". לגבי המתיחות בגבול הצפון, אמר: "אנחנו ממוקדים בדרום אבל מסתכלים צפונה כל העת ומוכנים לפתיחת חזית שם. מחצית מתושבי קו העימות בצפון התפנו עצמאית, ואם תתקבל החלטת ממשלה על פינוי מלא נעשה זאת תוך דקות".
מפקד פיקוד העורף גם סיפר על המאמצים של הפיקוד מאז יום שבת: "מהרגע הראשון הבנו שאנחנו במלחמה ומיד גייסנו עשרות גדודי חילוץ והצלה וכוחות שלנו להגנה על הצירים. פינינו עד כה עשרות אלפי תושבים מ-24 ישובים בעוטף לבתי מלון ברחבי הארץ, ונעטוף ונטפל בהם. אנחנו מסייעים בפינוי החללים ומשלימים את המשימה הזו - בעיקר של אלו שנהרגו בקרבת הגבול".
מילוא הוסיף כי "מה שקרה בעוטף עזה גרם לאובדן תחושת הביטחון לרבים במדינה. אנחנו מודעים לזה ומפזרים את כוחותינו מפיקוד העורף ביישובים ובערים, כשהם עם נשק ופועלים לחיזוק תחושת הביטחון. אנחנו גם מנהלים את מאמץ ההלוויות ואיפה שאפשר אנחנו מגדילים את כמות המשתתפים בהן".