יו"ר ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, ח"כ יולי אדלשטיין (הליכוד), התייחס לשיחות ההידברות בבית הנשיא סביב המהפכה המשפטית, ואמר היום (שני) בריאיון ל-ynet radio כי "הצד שיכשיל במכוון את המו"מ ואת ההצעות הסבירות שיוצעו - לא ימצא אותי איתו". אדלשטיין הגיב גם לביקורת שהופנתה כלפיו מתוך הליכוד לאחר שקרא להגיע להסכמות רחבות: "אחרי ששישה-שבעה שבועות הייתי 'בוגד' ואחד שצריך לעזוב את הליכוד ולעבור לשמאל, פתאום שמעתי את הדברים שאמרתי מכל הנהגת הליכוד - כולל מנתניהו".
3 צפייה בגלריה
"נתניהו מבין שנקלענו לסיטואציה לא נעימה". אדלשטיין
"נתניהו מבין שנקלענו לסיטואציה לא נעימה". אדלשטיין
"נתניהו מבין שנקלענו לסיטואציה לא נעימה". אדלשטיין
(צילום: יואב דודקביץ', AFP)
הכנסת חזרה אתמול לאחר פגרה של חודש לכנס הקיץ, כששיחות ההידברות בבית הנשיא בין נציגי הקואליציה לאופוזיציה במוקד. חקיקת המהפכה אמנם הוקפאה כדי לאפשר את השיחות, אבל מנגד שרי הממשלה שנאמו בהפגנת התמיכה במהפכה המשפטית בחמישי האחרון בירושלים, ובהם שר המשפטים יריב לוין, השמיעו אמירות לוחמניות במיוחד נגד בג"ץ והאופוזיציה - ונראה שישנו לחץ בקואליציה כלפי נתניהו שלא "למסמס" את החקיקה. על רקע זה, יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ אמר מוקדם יותר בישיבת סיעתו כי לפי שעה "השיחות בבית הנשיא לא באמת מתקדמות".
לגבי השיחות שמתנהלות בבית הנשיא, היית מהראשונים שקרא לעצור את החקיקה ולהידבר. התחושה מבחוץ היא שאין אנרגיה של פיוס משני הצדדים. "אני בין אלה שחושבים שאסור לצאת מן האירוע הזה עם אפס תוצאות. צריכה להיות רפורמה, כפי שאמרתי, בהסכמה כמה שיותר רחבה. נכון שיש לא מעט קולות שמנסים בכל הכוח - קולות, ארגונים, מארגנים, שמנסים בכל הכוח לטרפד כל ניסיון להסכמה. מספיק להכיר שליד ביתו של גנץ, וממש הזדעזעתי מזה, התקיימה הפגנה תחת הסיסמה 'אין לך מנדט לפשרה'".
מהצד השני, שמחה רוטמן, יו"ר ועדת חוקה, חוק ומשפט של הכנסת, אמר אתמול באולפן ynet ש"הרפורמה הכרחית לשלמות הקואליציה". מה זה אומר? שאם לא תהיה רפורמה - לא תהיה קואליציה? "הרפורמה הכרחית לא לשלמות הקואליציה, היא הכרחית למדינת ישראל ולהמשך המשטר הדמוקרטי במדינת ישראל. השאלה היא איזו רפורמה ובאיזו הסכמה. אילו סעיפים כן ואילו סעיפים לא. לכן, על הדברים האלה צריכים לדון ואפשר להגיע לפשרות".
אם רוטמן ולוין ישפיעו על נתניהו כך שהשיחות ייכשלו, האם תצביע נגד בכנסת? "אני רוצה לומר לך חד משמעית שלא, זה לא משהו שאני גם מסתיר. גם בימים אלה אני לא יושב בבית במטבח ומחכה שמשהו יתפתח, אני מדבר עם אנשים ומקבל מידע על מה שקורה. נכון, אני לא נמצא בתוך המו"מ, אבל אולי זה דווקא טוב. אני שומע את כל הצדדים ואני רוצה לאמר לך באופן חד משמעי, הצד שבמכוון יכשיל את המו"מ, ואני אשתכנע שיש צד אחד שהכשיל אותו והכשיל את הפשרות הסבירות שהוצעו, הוא לא ימצא אותי איתו".
3 צפייה בגלריה
הפגנה מול ביתו של יולי אדלשטיין בהרצליה
הפגנה מול ביתו של יולי אדלשטיין בהרצליה
"הצד שאליו אני מתחנף מפגין לי ליד הבית חודשים". הפגנה נגד המהפכה המשפטית מול ביתו של אדלשטיין
(צילום: יובל חן)
זה אומר שאם הקואליציה מכשילה את המו"מ, אתה תצביע נגד? "אני אמרתי מה שאמרתי, הדברים מאוד ברורים, אני רק מאוד מקווה שאף פעם לא נצטרך לבדוק אותי במבחן המציאות. לדעתי יגיעו לפשרות, יגיעו להבנות, והעסק יירגע, ועם ישראל יחזור למסלול".
אם חס וחלילה ייכשלו השיחות, יהיה פה קרב האשמות. איך נדע למי להאמין? "אני יודע מה קורה, ואני גם יודע שיש ניואנסים בין אנשים שונים שנמצאים במשא ומתן. כמו שאמרתי, אני מאוד מקווה שבסופו של דבר יבינו מה שלפחות ברמת הסיסמה כולנו מבינים: שהמדינה שלנו יקרה לכולנו, והיא קצת יותר יקרה מאיזשהו רגע של ניצחון פוליטי".
נכון להיום, מתנהלות בבית הנשיא שיחות כנות עם מגעים רציניים להגיע להסכמות? או שמתנהל שם קרב פוליטי? "כמו שאמרתי, יש ניואנסים בין הדמויות השונות בשיחות האלה, אבל אני כן מתרשם שיש אפשרות להגיע כבר להסכמות. אפילו אם היו אומרים שהיום מפסיקים את השיחות, אז יש אפשרות להגיע להסכמה על כמה סעיפים. אולי לא ה-מרכזיים, שבסלע המחלוקת, אבל יש אפשרות להגיע להסכמה על כמה סעיפים. אני מקווה מאוד שגם על שאר הדברים יגיעו לאיזשהי פשרה".
3 צפייה בגלריה
הפגנה בעד המהפכה המשפטית בירושלים
הפגנה בעד המהפכה המשפטית בירושלים
שר המשפטים לוין בהפגנת התמיכה במהפכה המשפטית בירושלים ביום חמישי
(צילום: EPA )
אתה מכיר היטב את נתניהו, והוא אומר שאפשר להשיג רפורמה בהסכמות. נתניהו מבין היום את מה שאתה הבנת קודם והצבעת עליו? את זה שהוא צריך לקחת את המושכות בעניין הזה ולהגיע לפשרה? או שזה למראית עין? "לא, אני לא חושב שזה למראית עין. אפשר לומר על נתניהו הרבה דברים, אבל אי אפשר לומר שהוא לא מבין את העניין הכלכלי והביטחוני – הוא מבין את זה מצוין. הוא מבין שאנחנו נקלענו לסיטואציה לא נעימה בתחום הזה".
נתניהו הצטרף למחנה אדלשטיין וביטן בליכוד? "אני אף פעם לא עשיתי שום דבר לצורך הקמת מחנה".
ברוח האידיאולוגית? "ברוח האידיאולוגית אני מניח שכולם הצטרפו (למחנה). אחרי ששישה-שבעה שבועות הייתי 'בוגד', ואחד שצריך לעזוב את הליכוד ולעבור לשמאל, פתאום את כל הדברים שאני אמרתי שמעתי מכל הנהגת הליכוד, כולל מנתניהו בישיבת הסיעה. וזה בסדר גמור, אני לא מצטער ולא אומר 'אמרתי לכם'. אני פשוט ראיתי את הדברים כנראה קצת יותר מוקדם מאחרים, וטוב מאוד שאחרים, גם אם באיחור מסוים, הבינו אותם. ולכן אין פה מחנות, יש פה הבנה די כללית עם ניואנסים כאלה ואחרים בתוך סיעת הליכוד".
עדיין מאשימים אותך ליכודניקים, גם חלק מהמצביעים, בהתחנפות לצד השני. באיזה ניסיון להגיע לפשרה בכל מחיר, שיפגע ביכולת שלכם להגיע להישגים בתוך המשא ומתן. "כמו שאמרתי, אני מנוסה מספיק. מצד אחד אני 'מתחנף' לצד השני (המתנגד למהפכה המשפטית), ומצד שני, אותו צד מפגין לי ליד הבית כבר כמה חודשים. אז בסדר, כנראה שאני במקום נכון, מקום טוב למדינת ישראל, משני הצדדים. אלה שמוכנים לשרוף את המועדון רק כדי לא להגיע לפשרות לא אוהבים אותי, אז כנראה שאני במקום טוב".