4 צפייה בגלריה
קבינט הדיור
קבינט הדיור
נתניהו וגולדקנופף. "צריך להתחבר למציאות הישראלית"
(צילום: : קובי גדעון, לע"מ)
אחרי המסרים סביב ההתנערות מקידום המהפכה המשפטית, החרדים שוב במרכז המחלוקת בתוך הקואליציה: בכירים בליכוד העבירו בימים האחרונים מסר לשרים ולח"כים במפלגות החרדיות, לפיו לא יהיה מנוס מפשרה משמעותית בחוק הפטור מגיוס. במפלגה הבהירו לחרדים שלא יהיה רוב להעביר את החוק בכנסת כפי שהם דורשים. "לא יהיה חוק גיוס ללא פשרה", אמרו הבכירים.
לדברי הבכירים בליכוד, חוק הפטור מגיוס בנוסח שבו מבקשים החרדים להעביר אותו, לא מעורר התנגדות ומחלוקת רק באופוזיציה – אלא גם בקרב בוחרי הליכוד. "גולדקנופף צריך להתחבר למציאות הישראלית", אמר בכיר במפלגה. "הרי אנחנו יוצאים נגד הסרבנות כי היא מסוכנת לביטחון המדינה. אז בליכוד ניתן יד להשתמטות המונית? זה לא יהיה".
לדברי הבכיר, "חוק הגיוס מערער את הקואליציה יותר מהרפורמה המשפטית, וכדאי שנציגי הציבור החרדי יבינו את זה. אין להם שום ברירה". אחד משרי הליכוד אמר: "לצערי החרדים לא מושיטים יד לציבור החילוני. רוב גדול של בוחרי הליכוד לא מוכן לקבל או לתמוך בחוק הגיוס הזה. זה לא רק השמאל, אלא מצביעי הליכוד".
גורמים בליכוד ציינו כי גם בשל המהפכה המשפטית והמחאה נגדה לא ניתן יהיה להעביר את חוק הפטור מגיוס כפי שדורשים החרדים. גם שר הביטחון יואב גלנט מתנגד לחוק במתווה שדורשות המפלגות החרדיות, והוא אף סירב להתחייב כי יתמוך בחוק.
4 צפייה בגלריה
יואב גלנט נואם בפני מתגייסים חדשים לחטיבות כפיר ונח"ל, בתל השומר
יואב גלנט נואם בפני מתגייסים חדשים לחטיבות כפיר ונח"ל, בתל השומר
גלנט עם מתגייסים בבקו"ם, בשבוע שעבר. סירב להתחייב שיתמוך בחוק פטור מגיוס
(צילום: יריב כץ)
4 צפייה בגלריה
בני גנץ  עם החרדים בישיבה בבני ברק
בני גנץ  עם החרדים בישיבה בבני ברק
גנץ בישיבת כולל הרשב"י בבני ברק. מחזר אחרי החרדים?
(צילום: שוקי לרר)

למרות המסרים מהליכוד, החרדים ממשיכים לעמוד על שלהם לפי שעה. עם כניסתו לישיבת הממשלה היום, אמר יו"ר יהדות התורה, השר יצחק גולדקנופף, כי "הממשלה תעשה את מה שאמרה שתעשה" בהקשר לחוק הגיוס. לדבריו, "יש לנו הסכמים קואליציוניים, וכמו שאנחנו עמדנו בהתחייבויות שלנו - אנחנו מקווים שהם גם יעמדו בהתחייבויות שלהם".
בתוך כך, לישיבת כולל הרשב"י בני ברק הגיע היום יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ, שפגש את ראש הישיבה הרב צבי מאיר ברגמן. "שמחתי לפגוש היום את תלמידי ישיבת הרשב"י בבני ברק ולהפגש עם כבוד הרב מאיר צבי ברגמן ממנהיגי הציבור החרדי, עם החזרה ל'זמן אלול'", אמר גנץ. "ללימוד התורה חשיבות עצומה בשימורה של היהדות לאורך אלפי שנים. לצד זאת, עלינו להמשיך ולהיאבק ולשמור גם על ביטחונה ואחדותה של ישראל".
סוגיית חוק הפטור מגיוס היא דרישה מהותית של המפלגות החרדיות בקואליציה. המפלגות קראו השבוע לקדם את החוק, וגורמים ביהדות התורה אף דרשו מראש הממשלה בנימין נתניהו לקדם עם סיום הפגרה בכנסת קודם כל את החוק הזה - ורק לאחר מכן את המשך חקיקת המהפכה המשפטית.
דרישת המפלגות היא להסדיר את מעמדם של תלמידי הישיבות הפטורים מגיוס לצה"ל, לנוכח פסיקת בג"ץ משנת 2017 שפסלה את ההסדר שנקבע לצורך כך. לפני כחודש וחצי תמו ההארכות החוזרות ונשנות שהעניק בית המשפט העליון לממשלה לחקיקה בסוגיה, ומאז חובת הגיוס לא נאכפת על תלמידי הישיבות.

המהפכה המשפטית במוקד

החרדים, מצידם, ממשיכים בניסיון להטיל את האחריות על המחאות שמתרחשות בימים אלה על הליכוד - ועל נתניהו, לוין ורוטמן. במאמר שפורסם בעיתון "יתד נאמן", המזוהה עם דגל התורה של ח"כ משה גפני, נטען כי הליכוד השאיר את החרדים לבד במערכה.
"האמת הזאת חייבת להיאמר: ממשלת הימין טיפסה על עץ גבוה מאוד, נתניהו מיהר לרדת ממנו אבל את שותפיו החרדים הוא הותיר למעלה, חשופים ובודדים בצריח", נכתב בביטאון החרדי. "כל הטירוף והכאוס ששררו במדינה בחודשים האחרונים, הולכים להתנקז לכיוון שלנו וזה קורה אך ורק בגלל שנתניהו, לוין ורוטמן לקחו את כולנו כבני ערובה להרפתקה מיותרת, מסוכנת ובעיקר כושלת שכלום לא יצא ממנה מלבד מחיר אישי כבד וכואב שישלמו החרדים בריבית דריבית".
4 צפייה בגלריה
ועדת הכספים
ועדת הכספים
גפני. הביטאון המזוהה עם הפלג שלו מאשים ב"מחיר אישי כבד שישלמו החרדים בריבית דריבית"
(צילום: עמית שאבי)
גורמים בכירים בקואליציה תקפו מוקדם יותר את המפלגות החרדיות ואמרו שטענותיהן, כאילו המהפכה המשפטית נכפתה עליהם, שקריות. לדברי הגורמים, יו"ר ש"ס אריה דרעי "עמד טרם הקמת הממשלה על כך שיריב לוין יקבל את משרד המשפטים, כדי לבצע את הרפורמה שהציג". עוד אמרו הגורמים כי "הטענה שדרעי הופתע מתוכניתו של לוין היא שקר מוחלט. טרם הקמת הממשלה הבהיר גם גפני כי בלי פסקת התגברות אין ממשלה".
לדברי הבכירים, החרדים דרשו שלוין יהיה זה שיקבל את משרד משפטים, דרשו רפורמה מיידית במערכת המשפט וחתמו לפי דרישתם על הסכם קואליציוני שהסמיך את לוין להוביל חקיקה משפטית והתחייבו לתמוך בה ללא סייג. "הניסיון שלהם להתחמק מהאחריות לכישלון האישי שלהם בהעברת חוק הגיוס, הוא לא רציני ואפילו מגוחך", הם אמרו.