חודש יוני היה מדמם במיוחד, חודש יולי נפתח עם שני נרצחים - וכעת כבר ברור שמגמת הירידה במקרי הרצח בחברה הערבית נעצרה, עם 17 מתים בתוך חודש אחד בלבד. המשטרה לא מצליחה לפענח את רוב התיקים, אך ראש מחלקת סיכול פשיעה באגף סיף, ניצב-משנה יגאל עזרא, אמר הבוקר (יום ראשון) באולפן ynet כי "משטרת ישראל בנתה תוכנית רב-שנתית - זה לא זבנג וגמרנו".
לדברי עזרא, שעובד באגף הייעודי של המשטרה לסיכול פשיעה בחברה הערבית, "לפנות בוקר כוחות גדולים פשטו על כפר כנא במסגרת סכסוך דמים שמתנהל שם, עצרו 36 בני אדם ותפסו כלי נשק. אנחנו ממשיכים לעבוד ולתת מאמץ עילאי. היעד מספר 1 של המשטרה הוא האלימות בחברה הערבית. מתחילת השנה נתפסו 1,500 כלי נשק, ויש עלייה של 36% בכתבי האישום".
בשנה שעברה פענחתם שליש ממקרי הרצח - 43 תיקים מתוך 130. "השנה אנחנו עם 13 פענוחים בסך הכול. תיק רצח לא נמדד מול החודש הקודם, אלא בשנה-שנתיים, וראינו פענוח תיקי רצח גם אחרי שלוש, ארבע וחמש שנים. התיקים האלה לא יושבים על המדפים, אנחנו ממשיכים לעבוד עליהם. יש עצורים בתיקים, יש יחידות שלמות שמטפלות בהם. בואו נדבר בסוף השנה, אני מאמין שנגיע למספרים של השנה הקודמת ואפילו נעבור אותם".
2 צפייה בגלריה
תיעוד מהירי בבית ג'אן
תיעוד מהירי בבית ג'אן
"מקרי הרצח החודש - יותר משאנחנו מסוגלים לתפוס כחברה". תיעוד הרצח בבית ג'אן
2 צפייה בגלריה
זירת הירי
זירת הירי
"ירידה באירועי הירי". זירת הרצח בבענה
"כל המערכים של המשטרה ורוב התקציבים מופנים לפשיעה ברחוב הערבי", טען עזרא. "יש ארבעה כוחות משימה כלכליים שהוקמו לצורך הזה. במבצע הנוכחי יש יותר מ-250 עבריינים שנמצאים מאחורי סורג ובריח שמתמודדים עם כתבי אישום. תפסנו רכבי יוקרה, עשרות מיליוני שקלים ומאות כלי נשק שהוברחו מגבול לבנון וירדן. עבריינים בכירים מארגוני הפשיעה נמצאים מאחורי סורג ובריח. אנחנו יודעים להילחם בפשיעה, אבל אל תמדדו אותנו כל יום ביומו אלא רק לאורך זמן. אנחנו משפיעים על כמות אירועי הירי, שנמצאים בירידה".
עזרא התייחס למספר הנרצחים הגבוה בחודש האחרון ואמר: "מדובר ב-17 אירועים מצערים, יותר ממה שאנחנו יכולים לספוג כחברה. כל סכסוך בחברה הערבית מקבל מעטפת מלאה של חקירות, מודיעין ויכולת בילוש, ובשלושה החודשים האחרונים היו 50 סיכולים. רעולי פנים נתפסו עם כלי נשק בזמן אמת, רגע לפני ביצוע רצח. אנחנו לא יכולים לסכל הכול, זה נכון, אבל המשטרה יודעת לבנות תוכנית עבודה, להגדיר את כוחות המשימה ולשים עבריינים מאחורי סורג ובריח. את התוצאות של תפיסות כלי הנשק בשטחים, סיכול ההברחות, פענוח תיקי רצח וכתבי האישום נראה בהמשך".

הנתונים המלאים: מקרי הרצח בחברה הערבית

הרציחות בחודש האחרון אירעו בשפרעם (אישה נרצחה ממטען שהתפוצץ ברכבה), נחף (גבר נורה למוות), ג'דיידה-מכר (גבר נורה למוות כשישב במרפסת ביתו), ערערה (גבר נורה בכניסה לביתו), ואדי ערה (שני גברים נרצחו), נצרת, חיפה (אישה נדקרה על ידי הגרוש), ג'סר א-זרקא (גבר נורה למוות), בקה אל-גרבייה וג'ת (שני גברים נורו למוות), בענה (שני גברים נורו למוות), שהם (תושב כפר ברא נורה למוות) ובית ג'אן - שם נרצח ביום שישי בסאם קבלאן, אחיו של ראש המועצה לשעבר שאח אחר שלו נרצח לפני 6 שנים. שעות לאחר מכן נרצח בבענה עלי חסארמה.

בששת החודשים הראשונים של 2022 נרצחו במחוז חוף של המשטרה 15 אזרחים ערבים - 13 נורו למוות ושניים נדקרו. בשנה שעברה עד אותו יום נרצחו 19 איש במחוז. בכל השנה שעברה נרצחו בתחומי המחוז 42 בני אדם, בהם 35 שנורו למוות. היתר נרצחו בדקירות (שניים), בדריסה (אחד), בתאונה מכוונת (אחד), בהצתה (אחד), בהנחת מטען (אחד) ובחניקה (אישה אחת).
במחוז צפון מספר הנרצחים כמעט זהה לאשתקד עד אותו יום - 12 נרצחים השנה, 11 בשנה שעברה. השנה 10 נורו למוות, ואישה נרצחה ממטען. בסך הכול נרצחו אשתקד 26 אזרחים ערבים במחוז צפון - 25 נורו למוות, אחד נדקר.
במחוז מרכז (ללא מרחב שרון) מספר הנרצחים עלה - מארבעה בתקופה המקבילה אשתקד לשישה ב-2022. ארבעה נורו למוות, שניים נרצחו מהנחת מטען. בכל 2021 נרצחו במחוז תשעה אזרחים ערבים - שבעה מירי, שניים ממטענים. במרחב שרון השייך למחוז מרכז מספר הנרצחים ירד מ-10 לשישה. חמישה נורו למוות, אחד נרצח ממטען. בכל השנה שעברה נרצחו במרחב 21 ערבים - 16 נורו למוות, שניים נרצחו בדקירות, שניים בתקיפות ואחד בהנחת מטען.
במחוז תל אביב נרצחו שלושה בני אדם השנה - שניים נורו למוות, אחד הוצת. עד אותו יום אשתקד נרצחו שניים במחוז, ובכל השנה שעברה נרצחו בו ארבעה - כולם תושבי יפו, וכולם מירי. במחוז דרום נורו שניים למוות בחצי השנה הראשונה, לעומת חמישה שנרצחו עד אותו יום אשתקד, ובסך הכול 10 בכל השנה שעברה. גם במחוז ירושלים חלה ירידה במספר הנרצחים - מתשעה בחצי השנה הראשונה של 2021 לשניים השנה - אחד מהם נדקר למוות, השני נורה. אשתקד נמנו במחוז ירושלים 17 נרצחים - 13 מירי, 3 מדקירות ואישה אחת נחנקה למוות. בנוסף, השנה נדקר למוות תושב קלנסווה באשדוד, ותושב נצרת נרצח בשטחים.