הציוץ של השר לביטחון הפנים עמר בר-לב מעורר סערה בקרב ראשי המתנחלים, וכעבור שעות רבות מהסערה, התייחס גם ראש הממשלה בנט לנושא. בר-לב, שנפגש אתמול (יום ב') עם ויקטוריה נולנד, תת-מזכיר המדינה האמריקני, כתב שדן עמה ב"אלימות מתנחלים". אחרי המתקפה מצד שרת הפנים שקד ושר הדתות כהנא, כתב היום בר-לב: "אני מבין שקשה לחלקכם ששמים לכם מראה מול הפנים על כך שאלימות מתנחלים קיצונים חוצה את העולם. ממליץ למי שקשה לו – שישתה כוס מים. אמשיך להילחם בטרור הפלסטיני כאילו אין אלימות מתנחלים קיצונים - ובאלימות מתנחלים קיצונים כאילו אין טרור פלסטיני".
2 צפייה בגלריה
(צילום: אלכס קולומויסקי, ריבחי עודה, בצלם)
אתמול, בשעה שבר-לב נפגש עם הבכירה האמריקנית, נפצעו באורח קל ארבעה ישראלים, בהם ילדים בני 4 ו-5, אחרי שהותקפו באבנים ליד הכפר הפלסטיני לובן. הארבעה, בני משפחה מעלי שבבנימין, היו בדרכם מאריאל לביתם. "בנס גמור יצאנו משם", סיפר היום אב המשפחה יניב סימן טוב לאולפן ynet. "ברוך השם כולנו נפצענו קל. לאשתי היו הרבה רסיסים בעיניים אבל בבית החולים הוציאו לה כמעט הכול".
סימן טוב התייחס גם לדברי בר-לב, ואמר כי "זה מאוד עצוב וכואב שהוא מדבר על אלימות המתנחלים, שהיא מינורית ומזערית לעומת מה שאנחנו חוטפים פה. רואים פיגועים, זריקות אבנים על-בסיס יומי". בצהריים, שעות אחרי שראשי המתנחלים דרשו ממנו לגנות את בר-לב, כתב ראש הממשלה נפתלי בנט בחשבון הטוויטר שלו: "המתיישבים ביהודה ושומרון סובלים מאלימות ומטרור, יום יום, עשרות שנים. הם חומת המגן של כולנו ועלינו לחזק אותם ולתמוך בהם, במילים ובמעשים. תופעות שוליות יש בכל ציבור, צריך לטפל בהן בכל האמצעים, אבל אסור לנו להכליל ציבור שלם".

לפי נתוני הצבא, בממוצע יש כ-1,500 אירועי אלימות וטרור עממי פלסטיני ביהודה ושומרון - ממוצע של בין 3 ל-5 ביום. בגזרת בנימין התרחשו בחודש וחצי האחרונים כ-35 אירועי יידוי אבנים לעבר אוטובוסים. מנתוני מערכת הביטחון עולה כי ב-2019 התרחשו 363 אירועי אלימות של מתנחלים כלפי פלסטינים. בשנת 2020 התרחשו 507 אירועים כאלה וב-2021, נכון לחודש יוני, התרחשו 416 אירועים כאלה.
לשאלה אם הוא חושב שמערכת הביטחון עושה מספיק כדי למנוע את האלימות, גם של פלסטינים נגד יהודים וגם בכיוון ההפוך, השיב סימן טוב: "אני חושב שאין משילות של המדינה על האזור. הערבים עושים מה שהם רוצים שם. כל יום שנוסעים יש זריקות אבנים ולא מספיק עושים את המאמץ כדי לתפוס אותם. יש חשש ברור לנסוע בכבישים".

"חצי מיליון אזרחים הוכפשו"

ראש המועצה האזורית שומרון, יוסי דגן, קרא לראש הממשלה נפתלי בנט לגנות את דבריו של בר-לב לדרוש ממנו להתנצל. "זו חרפה. שר במדינת ישראל, בחוצפה ובהתנשאות, מכפיש חצי מיליון מאזרחי המדינה, ובכך למעשה מכפיש את תושבי מדינת ישראל כולה, ללא בושה", הוא קבע. "רק אתמול בזמן שבר לב נפגש עם תת-המזכירה האמריקנית, הותקפו בשומרון אזרחים יהודים באבנים ובבקבוקי תבערה - כלומר ניסו לרצוח אותם. על כך הוא לא טרח לדבר איתה. שתיקה של ראש הממשלה עלולה לחזק את ההכפשה".
גם ראש מועצת בנימין ישראל גנץ הגיב לדברי השר בר-לב: "הוא מסית ומתיר את דם המתיישבים וחיילי צה"ל. מדהים איך אל מול עשרות אירועי טרור של ערבים מדי יום, השר לביטחון הפנים בוחר להשתלח בדברים שקריים נגד מתיישבי יו"ש. אני דורש מראש הממשלה בנט להתנער מדברי הבלע של בר לב ולהוקיעם פומבית. יש גבול".
2 צפייה בגלריה
הרכב שנפגע מיידו האבנים
הרכב שנפגע מיידו האבנים
רכב המשפחה שנפגע אמש מיידוי אבנים. "בנט צריך להתנער"
אף שראשי המתנחלים גינו בתוקף את דבריו של בר-לב, שאכן לא הזכיר בציוצו הראשון את יידויי האבנים והפגיעה בחיי ישראלים מעבר לקו הירוק, גם הם לא הזכירו את העובדה שלא אחת תועדו מקרי תקיפת פלסטינים בידי מתנחלים, הגם שאלו אומתו בידי צה"ל והמנהל האזרחי. מנתוני ארגון "יש דין" עולה כי בתקופת מסיק הזיתים, שנמשכה חודש וחצי והסתיימה לפני כחודש, תועדו 42 אירועים של אלימות מצד מתנחלים.
בין היתר דיווחו ב"יש דין" על 13 מקרי אלימות שבהם ישראלים תקפו פיזית באלות, מוטות ברזל, מכות, אבנים וגז פלפל חקלאים פלסטינים בעודם מוסקים. בארגון טענו כי היו גם מקרים שבהם תועדו איומים בנשק חם. עוד תועדו 17 מקרים של גניבת זיתים מחקלאים פלסטינים, השחתה של 450 עצי זית וארבעה מקרים של מניעת גישה לחלקות או השתלטות על קרקע בבעלות פלסטינית פרטית.

"מדובר במציאות של תקיפות והטלת אימה שנועדו להשיג רווחים פוליטיים בשליחות המתנחלים", אמרו ב"יש דין". "מעבר לפורעים שפוגעים פיזית, האחריות מוטלת על הפרקליטות, המשטרה וממשלות ישראל. לאורך שנים מאפשרים ומעודדים אלימות נגד פלסטינים ורכושם".
בארגון שלום עכשיו תקפו את שרת הפנים שקד ואת שר הדתות כהנא שיצאו נגד בר-לב. "הספינים והמתקפות הם ניסיון שקוף לטשטש את העובדה ששנת 2021 היא שנת שיא של מקרי אלימות מתנחלים ושידידות ישראל מסרבות להשלים עם התופעה", אמרו בארגון. "לא מדובר בעשבים שוטים, אלא בחלק ממפעל ההתנחלויות שכנראה יעיל וחשוב במיוחד אם כך קופצים להגנתו. אנו מחזקים את השר בר-לב וקוראים לו לפעול יחד עם השר גנץ נגד מתנחלים אלימים ומנהיגיהם המסיתים".
במועצת יש"ע אמרו מנגד: "בחודשים האחרונים מתקיים קמפיין מתוזמן ושיקרי במימון ממשלות אירופיות שמטרתו להכפיש בעולם את מדינת ישראל, את תושביה ואת חיילי צה"ל. הנתונים שמציגים יש דין הם חלק מאותו הקמפיין. במקום להתמודד עם עשרות אירועי הטרור היום יומיים והאלימות הערבית הגואה ביהודה שומרון ובכל רחבי הארץ, בחר השר להפקיר את בטחון האזרחים ונתן יד לעלילות אנטישמיות".