הסדרה הדוקומנטרית על סיפור התאונה שבה נהרגה עמית איטח שפורסמה ב-ynet בסוף השבוע, מולידה עוד גילויים חדשים סביב התיק. כעת מתברר שעל אף ניסיון מתוך הפרקליטות לבקש חילוט של כספי הביטוח, הנהג הנאשם בדריסה - בנו של "פייסל הגדול", איש עסקים מוכר בצפון - יקבל עם משפחתו את מלוא הסכום על הרכב שנהרס.

הסדרה "הנסיעה האחרונה של עמית" עוסקת בסיפור תאונת דרכים קטלנית בפברואר האחרון בגליל המערבי, שבה נהרגה איטח, קצינה בצה"ל שהייתה בחופשת סוף שבוע. בן הזוג שלה שחר קחילה, לוחם בצנחנים, נפצע אנושות ורגלו נקטעה. חבר נוסף שנהג ברכב נפצע קשה.
הנהג הפוגע לפי כתב האישום הוא עו"ד ראפע אסלאן (29), תושב נהריה, בנו של פייסל אסלאן, הבעלים של "שוק פייסל הגדול" בכניסה לעיר. ראפע יצא באותו לילה ממסיבה במושב גורן ונסע לכיוון נהריה. שש דקות לאחר מכן הוא סטה מהנתיב ופגע ברכב בו נסעו החיילים. ראפע אסלאן יצא מרכבו המרוסק כמעט ללא פגע, לא הזעיק את כוחות ההצלה, עזב את הזירה והסתתר (לכן גם לא עבר בדיקת אלכוהול). לפי המשטרה והפרקליטות, בני משפחתו שלחו את האח הצעיר, נאסר אסלאן, לקחת את האחריות לתאונה במקומו של ראפע.
רק לאחר חודש ראפע הסגיר עצמו והוגש נגדו כתב אישום בגין גרימת מוות ברשלנות, גרימת חבלה, הפקרה ושיבוש הליכי חקירה ומשפט. נגד אחיו נאסר שהתייצב בבית החולים וטען שהוא זה שנהג ברכב והיה מעורב בתאונה, הוגש כתב אישום בגין שיבוש חקירה.

ל-ynet נודע כי סמוך להגשת כתב האישום נגד ראפע אסלאן נשקלה בפרקליטות מחוז חיפה האפשרות להגיש, במסגרת האישום, בקשה לחילוט הכספים שמשפחת אסלאן תקבל מחברת הביטוח בגין הרכב שהיה מעורב בתאונה - ג'יפ מסוג קיה ספורטאג'. זאת בשל חומרת המקרה, הבריחה של ראפע והאופן הבוטה שבו ראפע ואחיו שיבשו הליכים על פי כתבי האישום שהוגשו נגדם.
סעיף 39 לפקודת סדר הדין הפלילי מאפשר לבית המשפט, בנוסף לכל עונש שיטיל, להורות על חילוט החפץ שבו בוצעה העבירה. מכיוון שהרכב שבו נסע ראפע אסלאן התרסק בתאונה והיה במצב "Total lost" שקלו בפרקליטות לבקש, בהליך חדש ותקדימי, את חילוט הכסף שמשפחת אסלאן תקבל מחברת הביטוח ובהמשך להחליט אם הכסף יועבר לקופת המדינה או למשפחות של קורבנות התאונה.
הרכב המדובר היה בבעלות העסק המשפחתי וכל בני המשפחה נהגו להשתמש בו. מסיבה זו חששו בפרקליטות כי בית המשפט ידחה את הבקשה, ולפיכך הוחלט בסופו של דבר בפרקליטות שלא לבקש את חילוט הכספים. לפיכך, משפחת אסלאן, בעלת ״שוק פייסל הגדול״, זכאית לקבל לידיה את כספי הביטוח בגין הרכב הפוגע.

עורך הדין: לא יודע אם הוא ניגש תוך שתי דקות. זה לא משנה

את אסלאן מייצג במשפט עו"ד משה גלעד, שופט בית המשפט המחוזי בחיפה בדימוס, ודרכו הוסגר ראפע למשטרה. "לפי טענתו הוא לא נהג ברכב בעת התאונה", הזכיר עו"ד גלעד אתמול בשיחה עם אודי סגל ודוריה למפל ב-ynet radio. "מי נהג, איך נהג... אנחנו לא מדברים על זה בתקשורת, זה יובא בפני בית המשפט. גם להגנה יש לנו מספר הפתעות, משטרה לא בדקה, וזה מותר לנו על פי החוק.
"אנחנו מלמדים סנגוריה על הנאשם, לא מלמדים כבוד, הטבות והדברים מהסוג הזה. אנחנו כואבים בדיוק כמו כל אחד ואחד מן הציבור את מותה הטרגי של הילדה ואת הפציעה. היום זה יכול להיות אני, מחר אתם, מחרתיים חס וחלילה ילדינו. אנחנו רק עושים את עבודתנו".

אתה לא מרגיש שמבחינה מוסרית וגם מבחינת הצדק והמשפט יש פה אדם שאתה מסייע לו לחמוק מאחריות על אירוע טרגי נוראי? "שאלה מצוינת. דמיאניוק הגיע לישראל בהסגרה וטענו רבים וטובים מבני עמנו שהוא היה רוצח בלתי רגיל, והוא זוכה. האם עורכי הדין שלו ובמיוחד הפרקליט שנסע לרוסיה והביא חומרים שסייעו לזיכויו, גם הם צריכים להרגיש רע מוסרית"?
הוא הורשע בגרמניה בדיוק בהאשמות שהאשימו אותו. "מה זה קשור? אצלנו הוא זוכה".
אני שואל אותך האם אתה לא מרגיש כעורך דין שאתה מסייע לאדם לחמוק מאחריות על מעשיו? "בשום פנים ואופן לא. בדיוק כמו שעורכי הדין של ראש הממשלה (לשעבר) לא מסייעים לאי עשיית צדק. תקרא בחוק לשכת עורכי הדין - נאמר בסעיפים הראשונים שעוה"ד יסייע לבית המשפט לעשות - מה אתה מצפה? לעשות מה? צדק? לא - כתוב לעשות משפט".
אז למה בעצם להוריד את סעיף ההפקרה? "התקשורת ואתם משסים נגד ראפע. אמרו שרואים אותו שותה. שכחת אדוני לשאול מה הוא שותה? אם הוא שותה מים זה אסור לו? אם הוא שותה מיץ חמוציות אסור לו? אז ובכן אני אענה, המדינה לא הצליחה להוכיח, אין שום ראיה מה הוא שותה. להיפך, אני בטוח ב-99 אחוז שהוא לא שותה אלכוהול. מדוע? הוא סובל ממחלת מעיים קשה, דבר שהורג אותו.
"הציבור צריך לדעת שהעבירה החמורה מבין העבירות אשר מיוחסות לראפע אסלאן היא עבירת ההפקרה, זו עבירה חמורה ובצדק, שבצידה מקסימום 14 שנות מאסר. גרימת המוות, חמורה ככל שתהיה, יכולה על פי דעת המחוקק הישראלי לצבור לא יותר משלוש שנים מאסר".
אבל הוא לא הפקיר? הוא הגיש עזרה? הוא בדק את מצב הפצועים? "כשאתה רואה שני רופאים שמטפלים בפצוע קשה, אתה תתנפל ותעיף את הרופא? אתה תהרוג את הפצוע. הוא היה שם ואני אגיד לך, כדי לסבר את אוזן הציבור, הוא היה שם אחרי שכל האמבולנסים, כל השמונה היו, טיפלו ונסעו ועוד נשאר שם".
אבל היה מרווח בין הפציעה לבין הגעת האמבולנס הראשון, מה קרה? "היו שתי דקות".
בשתי דקות האלה הוא ניגש? "אני לא יודע אם הוא ניגש, אני לא יודע אם הוא ראה, ואני חושב שאין טעם לדבר על שברירי השניות של אדם...".
הוא התקשר נניח למד"א? "אני לא חושב שבן אדם שכרגע היה מעורב בתאונה - לא אמרתי נהג, לא אמרתי נהג - תוך שנייה קופץ על הפצוע. דבר שני, כל בר בי רב שרואה שהפרמדיקים כבר מטפלים בתוך פחות משתי דקות... מה אתה היית עושה? קופץ על הרופאים?".
עו"ד גלעד הוסיף: "יש הבדל בין חשד להוכחת אשמת אדם מעבר לספק סביר. חשד לא מספיק כדי לקחת את החיים של בן אדם ולזרוק לבית סוהר. אם אתה חושב שפלוני חשוד ברצח, האם אתה חושב שהכנסת אלמוני למאסר עולם, כשאתה לא בטוח שהוא אשם, תסייע במידת מה? אני לא יודע. זכותך לחשוב מה שאתה חושב. אני לא מסכים איתך בעניין הזה".
משפחתו של אסלאן נמצאת באיזשהו סוג של קשר עם המשפחה של הפצוע או של עמית? "היה ניסיון מצד האבא וכמובן הוא רצה לבוא גם עם ראפע, הניסיון נתקל בשלילה. אנחנו מבינים את זה, עוד יבוא היום שנעשה את זה. אל תשכחי שאנחנו לא יכולים ללא אישור המדינה לדבר איתם. הם עדי תביעה ואנחנו לא יכולים. וגם לא נעשה את זה בלי אישורם".