ח"כ מיכאל ביטון (המחנה הממלכתי) וח"כ עמית הלוי (הליכוד) התעמתו היום (רביעי) בריאיון ל-ynet Live, סביב הצעת הפשרה של נשיא המדינה יצחק הרצוג בנוגע למהפכה המשפטית. העימות הגיע על רקע קריאתו אמש של ראש הממשלה בנימין נתניהו להידבר ולהגיע להסכמות, וסירובו של יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ, שטען כי אינו סומך על נתניהו.
"היה במתווה הזה בסיס להידברות - אך עוד לא יבשה הדיו - ואתה שומע הכחשה של ראש הממשלה, לוין ובן גביר", טען ח"כ ביטון. "נתניהו לא שולט בממשלה שלו ומכחיש את המכתב שהוא עצמו העביר - הוא פוחד מאנשים בתוך הקואליציה שלו, זו בדיחה". מנגד, ח"כ הלוי טען כי "זה שגנץ לא מוכן להיכנס לחדר ולדבר - אני רואה בזה אות קלון. גנץ מוכן לדבר עם אבו מאזן ולא איתנו".
1 צפייה בגלריה
עמית הלוי
עמית הלוי
עמית הלוי ומיכאל ביטון
(צילום: יואב דודקביץ, נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
הלוי תמך בקריאתו של נתניהו להידברות, וטען: "אנחנו קוראים להסכמה רחבה. אין מנעול בדלת של נתניהו, גנץ יכול להיכנס". בניגוד לדברי גנץ אתמול, שהאשים את נתניהו בכך שמתווה הפשרה לא הבשיל, הלוי טען כי "גנץ הוא המסכל הראשי. ראינו אתמול אדם קיצוני משתלח ואומר דברים מופרכים, כמו זה שנתניהו דואג לעצמו ולא למדינה".
לדברי ביטון, "האירוע התחיל ביום ראשון, אז קיבלנו מתווה כתוב בברכת הנשיא ובהסכמת הליכוד, ואז תוך יום שומעים את ההכחשות, כולל זה שהמתווה לא על דעת ראש הממשלה, למרות שזה מה שנאמר לנו. אנחנו בעד הסכמות, אנחנו רוצים לפתור את המשבר החוקתי". הוא הוסיף: "עוד לא ראינו את המעשה המנהיגותי של ראש הממשלה. אתה רואה את העם שלך קרוע, אנחנו ערב ראש השנה. תקבל החלטה מנהיגותית, תגיד 'אני עוצר את החקיקה והיא תהיה בהסכמות'". כמו כן, ביטון סיפר כי המגעים בין הצדדים נמשכים "כל הזמן".
הלוי התייחס גם לכך שח"כים רבים מהקואליציה דחו את מתווה הפשרה ברגע שפורסם, ואמר: "אני לא הייתי מעורב בזה. לכל אדם פוליטי יש עמדה ביחס לתוכן של המסמך, גם אני חושב שהוא מאוד פשרני, אבל אף אחד לא אמר 'בני גנץ אל תיכנס לחדר'". לדבריו, "גם ההצעה של יריב לוין וגם ההצעות לאורך כל החודשים האחרונים הן הצעות מאוד פשרניות ביחס למה שקורה בישראל 30 שנה. צריך לומר ולהזכיר שאנחנו נמצאים בדיקטטורה שיפוטית".


גם ח"כ אפרת רייטן (העבודה) התייחסה להסכם שהציע הנשיא הרצוג, ואמרה בריאיון ל-ynet Live כי "לנתניהו יש עבר מפוקפק בקיום הסכמים". לדבריה, "הצעת הפשרה הזו היא כותרת בלבד וקשה מאוד להתייחס אליה". מנגד ח"כ אביחי בוארון (הליכוד) האשים כי "גנץ לא באמת רוצה להיכנס למשא ומתן אמיתי, ומשחק משחק דואלי". לדבריו, "אנחנו בעד פשרה אמיתית שכולם יוכלו לחיות איתה, אך כרגע יש את הנצחת המצב הקיים. כשהימין בשלטון אין לו 'סיי' בוועדה לבחירת שופטים".
ח"כ אוהד טל מהציונות הדתית היה נחרץ יותר, והבהיר את דעתו על המתווה בריאיון ל-ynet Live: "המתווה כפי שפורסם לא טוב, הוא מתווה כניעה של הימין ואין בו פשרה". לדבריו, "אנחנו מחכים לגנץ כדי שנגיע להבנות. הציבור החרדי מבין שלא כדאי לו ממשלה אחרת".