השבוע בכנסת ננעל בתום ישיבת מליאה שנמשכה כמעט יממה רצופה, ועבור הקואליציה הוא הסתיים בצורה מדאיגה למדי. אתמול בבוקר (חמישי) נחלה הקואליציה הפסד בחוק הדיינים שנועד לשנות את הרכב הוועדה הבוחרת, בשל טעות בהצבעה של יו"ר הכנסת מיקי לוי, שהצביע נגד החוק - במקום בעדו.
לאחר הפסד נוסף והתסכול הגובר, נשמעו טענות לפיהן הקואליציה עובדת באופן לא מאורגן מספיק וב"ימינה" מיהרו לגבות את יושבת הראש ממפלגתם ח"כ עידית סילמן וסגנה מ"יש עתיד" ח"כ בועז טופורובסקי. גורמים בקואליציה הדגישו כי "למרות הקשיים שהתעוררו השבוע, היחסים בין מרכיבי הקואליציה הם עדיין טובים מאוד וגם שיתוף הפעולה והנכונות לפתור בעיות שמתעוררות". לאורך היום התקיימו שיחות בין כל נציגי הקואליציה בניסיון ליישר קו.
4 צפייה בגלריה
המליאה לאחר ההצבעה
המליאה לאחר ההצבעה
יו"ר הכנסת מיקי לוי הצביע בטעות נגד, חוק הדיינים נפל. המהומה במליאה
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

4 צפייה בגלריה
הועדה המסדרת עידית סילמן
הועדה המסדרת עידית סילמן
ב"ימינה" מיהרו לגבות את יו"ר הקואליציה. סילמן
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת )
כזכור, בשבוע שעבר חוק האזרחות שנועד למנוע איחוד משפחות פלסטיניות נפל ותוקף הוראת השעה פג בשל התנגדותו של ח"כ עמיחי שיקלי מ"ימינה", שהצביע יחד עם האופוזיציה. נכון לרגע זה, שרת הפנים איילת שקד לא מתכוונת להעלות שוב את החוק להצבעה בשל הקושי לגייס לו רוב.
ישנם עוד שני חוקים נוספים שעדיין תקועים בהיעדר רוב, ומסבים כאב ראש גדול לקואליציה. אחד מהם הוא התיקון לחוק יסוד: הממשלה שנועד להוסיף למצבת השרים וסגני השרים היום סגן שר נוסף, וכן לקבוע שאם לא יעבור תקציב המדינה, יו"ר יש עתיד וראש הממשלה החליפי, יאיר לפיד, יתמנה לתפקיד ראש הממשלה באופן אוטומטי.
השבוע החלו ראשי המפלגות המרכיבות את הממשלה בשיחות ראשונות סביב גיבוש תקציב המדינה המהווה בעיני רבים את תחנת המבחן הקריטית ביותר עבור הקואליציה.
4 צפייה בגלריה
נפתלי בנט ויאיר לפיד
נפתלי בנט ויאיר לפיד
גם החוק שיבטיח את כניסת לפיד ללשכת רה"מ תקוע. בנט וראש הממשלה החליפי
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

4 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
רע"מ מתנגדת, אך לא פוסלת פשרה. השכל ועבאס
(צילום: עמית שאבי)
החוק השלישי נוגע להתחייבות קואליציונית שניתנה לסיעת "תקווה חדשה" במסגרתה תקודם הרפורמה בשוק הקנאביס בישראל. "חוק הקנאביס" של חברת הכנסת שרן השכל צפוי לעלות רק בעוד כשבועיים, ובקואליציה מקווים שעד אז יושגו הסכמות עם מפלגת רע"מ והעומד בראשה מנסור עבאס, שמתנגדים לחוק "מטעמי דת".
שלשום כשחוק הקנאביס היה על סדר היום הסביר עבאס לנציגי הקואליציה כי נציגיו מפעילים לחצים גדולים עליו שיתנגד לחוק. לדבריהם מדובר בעניין דתי שלא ניתן לבצע בו פשרות. יו"ר הקואליציה סילמן, שנדרשה לתמרן את ההצבעות, זעמה על עבאס בעקבות ההודעה שמסר ברגע האחרון. לבסוף יחד עם ח"כ בועז טופורובסקי והשר זאב אלקין נמצא הפתרון - עבאס נאם במליאה וביקש פומבית מהשכל לדחות את העלאת החוק.
"אנחנו בקואליציה למרות חילוקי הדעות. אין ספק שמבחינתנו החוק הזה מנוגד לערכי הדת וקנאביס נחשב לסם, אבל מצד שני אנחנו רוצים לבחון את ההשלכות של החוק על החברה עצמה. לכן ביקשתי מח"כ השכל שניקח זמן כדי שנוכל להגיע להסכמה", אמר עבאס בנאומו.
מנגד, באופוזיציה יכולים לצאת מרוצים. חבריה נערכים להמשיך את הקרבות, כדי לתקוע עוד מקלות בגלגלי העגלה המובילה את הממשלה הזאת. איסור הקיזוז צפוי להימשך והוכרז על "גיוס חירום" של הגוש כולו.
פורסם לראשונה: 22:08, 15.07.21