סערה בכנסת: במהלך הצבעה בקריאה שלישית על חוק הדיינים נרשם הבוקר (חמישי) שוויון 51:51 בלוח האלקטרוני, עקב טעות בהצבעת יו"ר הכנסת עצמו, מיקי לוי. לפי שעה החוק נפל, עד לבדיקה מעמיקה של הייעוץ המשפטי של הכנסת.
בעקבות הסערה שנוצרה מליאת הכנסת יצאה להפסקה של עשר דקות לקבלת ייעוץ משפטי. כמה דקות לאחר מכן שב לוי למליאה ואמר: "ממשיכים לחכות להכרעה, כרגע החוק נפל". כעבור זמן קצר ננעל הדיון במליאה.
2 צפייה בגלריה
המליאה לאחר ההצבעה
המליאה לאחר ההצבעה
המהומה במליאה לאחר ההצבעה
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
2 צפייה בגלריה
המליאה לאחר ההצבעה
המליאה לאחר ההצבעה
המליאה לאחר ההצבעה
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

סעיף 37 (ב) של תקנון הכנסת קובע כי "חבר כנסת שהשתתף בהצבעה אלקטרונית וטען שהצבעתו לא נקלטה או שביקש לשנות את הצבעתו בשל טעות, יודיע על כך מיד לאחר ההצבעה; יושב ראש הישיבה ישקול את הבקשה והוא יודיע מיד על הבקשה ועל החלטתו אם לשנות את תוצאות ההצבעה".
מנגד בליכוד אמרו כי אסור לשנות רטרואקטיבית את הצבעת יו"ר הכנסת. "הרבה פעמים אנשים טועים, אבל זה לא משנה את ההצבעה. אם יכשירו דבר כזה, זה תקדים בלתי אפשרי. לא היה כדבר הזה", מסרה הסיעה. עם זאת רק לפני שנה ביטל יו"ר הכנסת דאז יריב הצבעה שבה הצליחה האופוזיציה לאשר בקריאה טרומית הקמת ועדת חקירה לפרשת הצוללות, בנימוק טכני.

ח"כ שלמה קרעי (הליכוד) הגיב על ההצבעה בריאיון באולפן ynet: " הצלחנו להתיש את הקואליציה ולהפיל חוק שכל כולו נועד לג'וב אחד לאלקין". הוא טען כי מרגע שהוכרזו תוצאות ההצבעה, לא ניתן לשנות הצבעה שגויה "חלק מהכלים של האופוזיציה זה להתיש את הקואליציה ולגרום להם להתבלבל", הסביר.
ח"כ מאיר יצחק-הלוי (תקווה חדשה) אמר בעקבות ההצבעה בריאיון לאולפן: "מה שקורה כאן לא ראוי ולא מכובד ומביש. צופים בנו אלפי עם ישראל והמחזות שנראים היום במשכן הכנסת לא ראויים". הוא מתח ביקורת על התנהלות האופוזיציה ואמר: "גם אם יש מישהו שהצביע בשוגג - לשם מה ההתנפלות האישית? זו התנהלות מוזרה, לא חברית ולא קולגיאלית".
ח"כ רות וסרמן-לנדה (כחול לבן) כינתה את ההצבעה הבוקר "תרגיל בחוסר שינה" ואמרה במשדר: "בינתיים אנחנו עומדים בזה בגבורה. החוק היום כמעט עבר. האופוזיציה מנסים להכתיר את האירוע באופן אחר זו המטרה שלהם. אבל אנחנו חזקים ויציבים. האופוזיציה מנסה בכל הכלים שלרשותה להטריל ולנסות למצוא סדקים בתוך הקואליציה וזה לא קורה".

ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) מתח במשדר ביקורת על החוק ואמר כי הוא נועד לסדר "ג'ובים" לחברי הקואליציה. "אנחנו נמצאים עשר שעות בדיון על חוק שכל כולו זה איך להסדיר לאלקין את הג'וב להיות בתוך הוועדה שבוחרת את הדיינים, זה הכול. אין פה שום חוק חשוב, פשוט פארסה שבשביל אלקין רוצה מקום כי בחלוקה בוועדה למינוי דיינים קופח מקומו. יושבים פה ח"כים של הקואלציה ורק מורידים את היד ומרימים את היד, ובסוף מישהו אחר גם טעה בהצבעה וטעויות כאלה קורות".
ח"כ אורי מקלב מסיעתו הוסיף כי "זהו חוק אשר בדורסנות ובשרלטנות מפר את האיזון הדק בין הממשלה לבין הכנסת, בין הקואליציה לאופוזיציה ובין הנציגות התורנית וההלכתית לבין הנציגות הפוליטית".

"חוק זה היה מאפשר לראשונה את מינוי דיינים לא ראויים ולא מתאימים לבתי הדין הרבניים", טען מקלב. "אילו היה מתקבל, חלקים מהגוף הבוחר היו אישים הפועלים נגד ההלכה ונגד בתי הדין הרבניים, וגרוע מכך - אף יכרסמו במעמדם של בתי הדין ובסמכותם של הדיינים".
ההצבעה הייתה כאמור על אישור סופי של החוק, בנוסח המעודכן שלו. מטרת "חוק הדיינים", שנחשף ב-ynet, הייתה לשנות את יחסי הכוחות בוועדה לבחירת דייני בתי הדין הרבניים באופן שימנע את השליטה החרדית שהייתה נהוגה בה במשך שנים ויעניק רוב לנציגי הדתיים והחילונים. באמצעותו ביקשה הממשלה להביא למינויים של כמה שיותר רבנים ציונים ובוגרי צבא המעורבים בחברה הישראלית, בתקווה כי אלה ינהיגו קו הלכתי ליברלי ושוויוני יחסית בסכסוכי גירושין, שבהם הדין הדתי מעניק יתרון מובנה לגברים על פני הנשים.

כיום מכהנים בוועדה אחד עשר חברים: שני שרים (על פי חוק - גבר ואישה), שני חברי כנסת (גבר ואישה, נהוג שאחד מהקואליציה ואחד מהאופוזיציה), שני הרבנים הראשיים לישראל, שני דיינים מבית הדין הרבני הגדול, שני נציגי לשכת עורכי הדין וטוענת רבנית הממונה על ידי השר לשירותי דת. כאשר ש"ס ויהדות התורה היו חלק מהקואליציה, הן דרשו כי אחד השרים ואחד הח"כים יהיה מטעמן - וקיבלו. כך, יחד עם הרבנים הראשיים והדיינים, הם הבטיחו רוב קבוע של שישה חרדים מול חמישה דתיים וחילונים, והמינויים היו בהתאם.
התיקון שהוצע בתחילה ביקש לבטל את החובה לייצוג נשי שוויוני הן לממשלה והן לכנסת, ובמקום זאת לקבוע כי שניים מהארבעה יהיו נשים. הממשלה מיהרה לאייש את המשבצות שלה בגברים (השר לשרותי דת, מתן כהנא, המוגדר בחוק כיו"ר הוועדה, ושר השיכון זאב אלקין), ובכך ניסתה לאלץ את הכנסת לבחור נשים בלבד. מכיוון שבש"ס וביהדות התורה מכהנים רק גברים, המשמעות היא כי שתי המפלגות לא יוכלו להיות מיוצגות בוועדה, העוסקת בנושא שמאוד חשוב להן ומזוהה איתן.
אלא שלאור קשיים משפטיים שהתעוררו, ומחשש כי המהלך ייפסל בבג"ץ, שונתה ההצעה, ובגרסתה המעודכנת היא ביקשה להבטיח רוב ליברלי בדרך אחרת: הגוף הבוחר יכלול 13 חברים במקום 11, כאשר השניים הנוספים יהיו שר מהממשלה (שלישי במספר) וטוענת רבנית שתיבחר על ידי השר לשירותי דת. התוצאה היא חיזוק כוחה היחסי של הקואליציה, וביטול הרוב החרדי שהיה נהוג בוועדה, בלי להדיר ממנה את אנשי ש"ס ויהדות התורה.