6 צפייה בגלריה
ארכיון נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מטוס אייר פורס 1
ארכיון נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מטוס אייר פורס 1
יגיע מחר לביקור בישראל, ולא הכל הולך חלק. ביידן
(צילום: AP)
ישראל מחכה לביידן: נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן יגיע מחר לישראל לביקור בן שלושה ימים, שבמהלכו יערוך סדרת פגישות. ההכנות בעיצומן, ובצד הישראלי מעידים שלא הכל הולך חלק מאחורי הקלעים. היום (שלישי) בשעה 15:30 תיערך החזרה הגנרלית לקראת טקס קבלת הפנים לנשיא בנמל התעופה בן גוריון, שתדמה את הטקס המלא שיתקיים מחר באותה שעה.

ביקור הנשיא - כתבות נוספות

שרי הממשלה קיבלו הזמנה לטקס שבה הודיעו להם שבאירוע לא יהיו לחיצות ידיים ולא תמונות סלפי בשל אילוצי לוחות זמנים, מגפת הקורונה ומזג האוויר החם. במקום זאת תהיה תמונה קבוצתית של הנשיא ביידן עם ראש הממשלה יאיר לפיד, הנשיא יצחק הרצוג והשרים שיגיעו על טריבונה מיוחדת שנבנתה. גם היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה הוזמנה לתמונה המשותפת. השרים גם קיבלו הזמנת יחיד לקבלת הפנים שיערוך הנשיא הרצוג לכבודו של ביידן, שבה יעניק לו את עיטור הנשיא.

מתחת לפני השטח המתיחות לקראת הביקור עולה למפלס גבוה, עם לא מעט ריבים וצעקות בין הגורמים שעוסקים בהכנות – בעיקר בין המל"ל, משרד ראש הממשלה ומשרד החוץ. חלק מהריבים נוגעים לזוויות צילום ולמיקום של במות תקשורת, אבל עיקר הקושי נובע בתיאומים בין הישראלים לאמריקנים, שמשנים ללא הרף את לוחות הזמנים ו"מטריפים לישראלים את השכל", כדברי אחד הגורמים שמעורבים בהכנת הביקור.
"האמריקנים לא מסוגלים לקבל החלטות ופונים כל הזמן לבית הלבן", אמר הגורם. "הם מתלוננים שכאן יש יותר מדי הליכה לנשיא, ושחם מדי, וכאן יש הגבלות קורונה ויש יותר מדי אנשים. גם בתוך הצד הישראלי יש ריבים. מחליטים על משהו ואז מגיע מישהו אחר ופוסל הכל. האנשים ממש נטרפים, קשה מאוד לעבוד ככה". בין שאר הדרישות שהעבירו האמריקנים לישראלים התבקש כל מי שמתקרב לנשיא במרחק שלושה מטרים לעבור בדיקת קורונה לפני. הישראלים הופתעו מהדרישה וביקשו לגביה הבהרות.
6 צפייה בגלריה
תולים דגלי ארה"ב בירושלים לקראת ביקור ביידן
תולים דגלי ארה"ב בירושלים לקראת ביקור ביידן
דגלי ישראל וארה"ב נתלו ברחובות ירושלים. מתחים בין הצדדים לקראת הביקור
(צילום: AFP)
נכון לעכשיו, כך צפוי להיראות הלו"ז של ביידן: הוא ינחת מחר בשעה 15:25 בנמל התעופה ובערך ב-16:25 יתחיל טקס קבלת הפנים שיכלול נאומים ומשמר כבוד. לאחר הטקס ביידן ימשיך לתצוגת מערכות הגנה אוויריות בהאנגר בנתב"ג. שר הביטחון בני גנץ יופיע בפניו במשך כ-20 דקות, שבמהלכן ייתן סקירה ביטחונית. הוא יציג את החששות בישראל מהתקדמות פרויקט הגרעין האיראני ואת התפתחות שיתוף הפעולה האזורי, ויקרא להידוק הקשרים הביטחוניים.

התחנה הראשונה: יד ושם

מנתב"ג יגיע ביידן בערך בשעה 17:55 ליד ושם. למחרת, בסביבות 11:00, ייפגשו במלון וולדורף אסטוריה לפיד והנשיא האמריקני בארבע עיניים. השניים יקיימו גם פגישה מורחבת עם הצוותים שלהם וכנראה גם עם ראש הממשלה החליפי נפתלי בנט, שעשוי לנאום גם בנתב"ג.
ב-12:15 תתקיים מסיבת עיתונאים משותפת ללפיד וביידן וב-13:30 שיחת ועידה בין ביידן, לפיד, נשיא איחוד האמירויות מוחמד בן זאיד וראש ממשלת הודו נרנדרה מודי. ב-16:15 ייפגש ביידן עם הנשיא הרצוג וב-17:15 עם ראש האופוזיציה בנימין נתניהו. ב-17:30 יוענק לביידן עיטור הנשיא על ידי הרצוג. ב-19:45 הוא צפוי להגיע לטקס הפתיחה של משחקי המכביה, שם ייפגש עם 250 ספורטאים יהודים אמריקנים.
6 צפייה בגלריה
לקראת ביקור ג'ו ביידן - נערכים במלון  וודלדורף אסטוריה בירושלים
לקראת ביקור ג'ו ביידן - נערכים במלון  וודלדורף אסטוריה בירושלים
מלון וולדורף אסטוריה בירושלים. היערכות לקראת ביקור ביידן
(צילום: יואב דודקביץ')
6 צפייה בגלריה
לקראת ביקור ג'ו ביידן - נערכים במלון  וודלדורף אסטוריה בירושלים
לקראת ביקור ג'ו ביידן - נערכים במלון  וודלדורף אסטוריה בירושלים
גשר המיתרים בירושלים נצבע בצבעי ארה"ב וישראל
(צילום: ארנון בוסאני)
את יום שישי יפתח ביידן בשעה 11:15 בביקור בבית החולים אוגוסטה ויקטוריה, ובהמשך יבקר בבית לחם. בסביבות השעה 13:45 הוא צפוי להגיע לנתב"ג לטקס פרידה מצומצם ללא נאומים בהשתתפות לפיד והרצוג, ולאחר מכן יעזוב ויטוס לסעודיה, לביקור חשוב לא פחות, שממנו מקווים בישראל שתצא בשורה. עם הנשיא ביידן יגיעו מארה"ב 120 עיתונאים שיצטרפו לעוד מאות כתבים זרים שיסקרו את הביקור מכאן.
לקראת הביקור ההיסטורי, במשטרה מזהירים את הנהגים מפקקי תנועה אדירים בנתיבי נסיעת פמליית הנשיא. החסימות המשמעותיות ביום רביעי יחלו כבר בשעה 14:30 - כשעה וחצי לפני נחיתת הנשיא בישראל. במשטרה מעריכים כי הצירים המרכזיים שייחסמו ישובו לפעול כסדרם ביום רביעי רק אחרי השעה 18:00.

בלגן בכבישים

לפי הודעת המשטרה, מחר ייסגר לתנועה כביש 1 בין תל אביב לירושלים לשני הכיוונים ממחלף שפירים ועד למחלף סחרוב. במטרה לאבטח את שיירת הנשיא, תיחסם גם כל גישה לכביש 1. בשל כך ייסגרו לתנועה מחלף שפירים, מחלף לוד, מחלף ענבה, מחלף לטרון, מחלף שער הגיא, מחלף שורש, מחלף הראל ומחלף מוצא. במקביל, הגישה מכביש 6 לכביש 1 תיחסם גם היא במחלפים בן שמן ונשרים, וכך גם המקטע בין מחלף נשרים למנהרת חדיד בשני הכיוונים. התנועה באזור תופנה לכבישים 44, 444 ו-443.
בשל ביקורו של ביידן ביד ושם, תיחסם מחר התנועה לירושלים מגינות סחרוב ועד למוזיאון בהר הרצל. הרחובות ויצמן ושדרות הרצל יהיו חסומים עד לצומת הנטקה. לקראת סיום הביקור ביד ושם, ייסגרו לתנועה כמה רחובות בתוך ירושלים ובכללם הנקטה, שדרות הרצל ושמואל בייט בשני הכיוונים. כמו כן תיחסם העלייה מכביש בגין לרחוב שמואל בייט. קטע הכביש בבירה ברחובות בצלאל בזק והרב הרצוג, שעובר דרך רחוב עזה, כיכר צרפת, רחוב קרן היסוד ורחוב דוד המלך, יהיה סגור עד לסיום ביקורו של הנשיא ביום שישי.
לא רק בכבישים צפוי עומס, אלא גם בנתב"ג. בימים האחרונים נחתו בישראל מרבית אנשי פמלייתו של הנשיא, כמו גם הרכבים שבהם יסתובב בארץ וכן מסוקים שיהיה בהם שימוש. במסגרת ההיערכות למאורע ברשות שדות התעופה הודיעו כי החל מהלילה יועתקו כל הטיסות הבינלאומיות היוצאות מטרמינל 1 לטרמינל 3. הטיסות הפנים ארציות היוצאות מטרמינל 1 יימשכו כסדרן. בנתב"ג ממליצים כי כל הטסים ביום רביעי לחו"ל יגיעו לשדה ברכבת ולא ברכב. הטיסות הבינלאומיות (בעיקר טיסות השכר) ישובו לצאת מטרמינל 1 בלילה שבין רביעי לחמישי. טרמינל 1 ייסגר שוב לטיסות (ואלו יועתקו לטרמינל 3) בחצות הלילה שבין חמישי לשישי.

המשימה: לאלתר ארוחת צהריים

מלון וולדורף אסטוריה בירושלים נערך אתמול בשיא המרץ לקראת ביקור הנשיא. ביידן ישהה במלון שעות ארוכות, החל מפגישתו עם ראש הממשלה לפיד, דרך פגישת העבודה המורחבת, מסיבת העיתונאים המשותפת עם ראש הממשלה ועד פגישות צד ודיונים פנימיים. כדי לענות על כל הדרישות, המלון הקים צוותי עבודה מול משרד החוץ, משרד ראש הממשלה, משרד הביטחון והאמריקנים.
השף הראשי איציק מזרחי ברק נערך להכין לביידן מאפים ופירות וארוחת צהריים קלה. מסיבות ביטחוניות, האמריקנים מסרבים להעביר דרישות ישירות לגבי התפריט המלא של הנשיא, ולביידן גם אין דרישות מיוחדות. לכן השף נערך מראש עם כמה אפשרויות כדי להכין ארוחת צהריים יוקרתית ברגע האחרון, בהתאם לבקשת הפמליה האמריקנית.
6 צפייה בגלריה
איציק מזרחי ברק
איציק מזרחי ברק
"זה אתגר מאוד גדול להכין ארוחה כזו". השף איציק מזרחי ברק
(צילום: יואב דודקביץ')
"אני נערך לארוחה על בסיס דגים, ירקות וקצת דברים ישראלים - שמן זית, בורגול וטחינה. אני גם ערוך עם בשר רזה כמו פילה בקר, עופיונים", אמר ברק. "לא אמרו שום דבר על ההעדפות שלו. תמיד כשמגיעים נשיאים בסדר גודל כזה לא אומרים בדיוק מה להכין. זה אתגר מאוד גדול להכין ארוחה כזו. אתה מבשל הכל על המקום וצריך להראות את היצירתיות שלך".
במלון נערכים לכך שכל מאכל שיוגש לביידן יעבור קודם כל טעימה של איש ביטחון אמריקני, כדי לוודא שהאוכל אינו מורעל. במלון שריינו לביידן את הסוויטה הנשיאותית, למקרה שירצה להתרענן בה. בלילות שבהם ישהה בישראל ביידן ילון במלון המלך דוד. האמריקנים אסרו על אנשי המלון לספר על ההכנות לאירוח.
אורן אברהם, ראש מחלקת הטקסים והאירועים של בית הנשיא, סיפר על ההכנות: "בימים האחרונים, בית הנשיא בהיערכות שיא לקראת הביקור. מדובר באירוע המצריך את שיתוף הפעולה של כלל מחלקות הבית וצוות העובדים, למען הצלחתו. בית הנשיא לובש בגדי חג, דגלי שתי המדינות נתלו ברחבי הבית, השטיחים האדומים נפרסו והוקמו במות ואוהלים לטובת האירוע".
בתוך כך, רגע לפני הביקור, עובדי משרד החוץ מאיימים לשבש אותו בהפתעה, וממשיכים להפעיל לחץ על ראש הממשלה לפיד לסיים את המשבר מולם. אתמול עשרות עובדים קיימו הפגנה קולנית במשרד החוץ וערכו צעדת מחאה בקריית הממשלה בירושלים.
רועי רובינשטיין השתתף בהכנת הכתבה