יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן קרא ליאיר לפיד ולבני גנץ "לא לתת יד להסכמות המסתמנות בבית הנשיא, שיאפשרו את חזרתו של אריה דרעי לממשלה" - ול-ynet נודע כי ההסדר שעליו דיבר ליברמן הוצע מטעם בית הנשיא, והוא זה שדוחף לפשרה שכזו. לפי אותו המתווה, עילת הסבירות תצומצם, וההסדר יסלול את דרכו של יו"ר ש"ס בחזרה לשולחן הממשלה.
גם גנץ וגם לפיד לא הביעו הסכמה בינתיים, והם שואפים להגיע להסכם על כל הסעיפים יחד. ההערכה היא שהשיחות יימשכו עוד ימים אחרי בחירת נציגי הוועדה לבחירת שופטים מחר בכנסת, וסיכום אינו נראה באופק.
לפחות בינתיים הנטייה בקואליציה היא לאפשר את בחירת נציגת האופוזיציה - ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) - אם כי חברי כנסת בודדים מהקואליציה הודיעו כי לא יצביעו לאלהרר. בינתיים, בקואליציה עדיין לא הודיעו מי הנציג שייבחר לצדה, וברשימה נמצאים עדיין שמונה חברי קואליציה - אוריאל בוסו, טלי גוטליב, אלי דלל, לימור סון הר מלך, יצחק קרויזר, משה סעדה, משה פסל ואביחי בוארון. בקואליציה שוקלים לדחות את ההצבעה ממחר ב-11:00 לשעות אחר הצהריים, כדי לאפשר המשך שיחות ולהרוויח זמן. הם בדקו גם אפשרות לדחות ביממה - אבל הדבר אינו אפשרי לפי החוק.
הבוקר כתב ליברמן בטוויטר: "אנו עומדים בפני יומיים של הכרעות קריטיות לעתיד המדינה. הצטרפו אליי לקריאה ללפיד ולגנץ לא לתת יד להסכמות המסתמנות בבית הנשיא, שיאפשרו את חזרתו של דרעי לממשלה, דבר שעלול לייצב את הקואליציה המשיחית חרדית של נתניהו לעוד תקופה ארוכה".
בריאיון ב-ynet radio אמר חבר מפלגתו של ליברמן, ח"כ יבגני סובה, כי "החשש הוא שהם הולכים על סוג של דיל. בבית הנשיא מתבשלת עסקה, לא רוצה להגיד עסקה מסריחה, אבל עסקה שרוב הציבור לא יקבל אותה. גנץ ולפיד מצד אחד נלחמים על עצמאות בית המשפט, מצד שני בית המשפט אמר את דברו לגבי דרעי, אז אתם תזלזלו?".
איציק סודרי, יועץ תקשורת ודובר תנועת ש"ס לשעבר, אמר הבוקר בריאיון לאולפן ynet כי "הסדרת מעמדו של אריה דרעי בממשלה היא חלק ממתווה הנשיא. 'חוק דרעי' היה יכול לעבור מזמן ברוב המוצק של הקואליציה, ודרעי בעצמו משך את ההצעה ברגע האחרון". לדבריו, "מצביעי ש"ס רוצים לראות אותו חוזר לשולחן הממשלה והוא שומע את הקולות והלחצים שלהם. בעיתוי הזה, זה חייב לעבור כחלק ממתווה הנשיא, סעיף שייקבע שאין סמכות שיפוטית על החלטות ממשלה לגבי מי יכהן בה כשרים".
1 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
בני גנץ, היום. "לא מוכן להתפשר על פוליטיזציה ופגיעה בדמוקרטיה"
(צילום: בינ"ה)
גנץ דיבר היום עם צעירי מכינת בינ״ה למנהיגות ע״ש לובה אליאב בתל אביב. והזכיר את "חמשת העקרונות שלו" לרפורמה המשפטית: "אני לא מוכן שתהיה פוליטיזציה של מערכת המשפט ולא חקירות שוטרים, אנחנו מטפלים בחוקי יסוד, אנחנו רוצים ביקורת שיפוטית וצריך שתהיה ביקורת על הממשלה וחייב להיות פרק שלם של זכויות לאזרח. כמה זה פרדוקסלי שרק האופוזיציה הביאה פרק על זכויות האזרח. ואני מקווה שנוכל להגיע להסכמות. אנחנו לא מוכנים להתפשר על פוליטיזציה ופגיעה בדמוקרטיה".
אלכסנדרה לוקש, ניר (שוקו) כהן וישי שנרב השתתפו בהכנת הכתבה