3 צפייה בגלריה
נתניהו ויריב לוין  במליאת הכנסת
נתניהו ויריב לוין  במליאת הכנסת
דנו בסוגיה, אך טרם התקבלה החלטה. לוין ונתניהו
(צילום: שלו שלום)
ביום רביעי הקרוב יתקיימו הבחירות לוועדה למינוי שופטים בכנסת, ובקואליציה עדיין שוקלים להעמיד שני מועמדים מטעמם - ולא שוכחים את הבחירות לראשות לשכת עורכי הדין, שיתקיימו שישה ימים לאחר מכן. בכירים בקואליציה סבורים כי אם ראש הלשכה לשעבר אפי נוה ייבחר פעם נוספת, הם יוכלו להשיג רוב בבחירת נשיא בית המשפט העליון הבא לאור השפעתו האפשרית על הרכב הוועדה.
בשבוע שעבר הגישו עשרה חברי כנסת את מועמדותם לוועדה - ח"כ קארין אלהרר מיש עתיד תייצג את האופוזיציה, ועדיין לא ברור האם שמונה מתוך תשעה נציגי הקואליציה ימשכו את מועמדותם עד מועד הבחירות. חברי הכנסת יצחק קרויזר ולימור סון הר מלך מעוצמה יהודית, שקיבלה הבטחה בהסכמים הקואליציוניים לנציג מטעמה בוועדה, הגישו את מועמדותם. מהליכוד הגישו מועמדות שישה חברי כנסת נוספים - אביחי בוארון, טלי גוטליב, משה סעדה, ניסים ואטורי, אלי דלל ומושיקו פסל - ואליהם הצטרף גם ח"כ אוריאל בוסו מש"ס.
3 צפייה בגלריה
 מועמדים במרוץ ללשכת עורכי הדין
 מועמדים במרוץ ללשכת עורכי הדין
המועמדים לראשות לשכת עורכי הדין. אפי נוה צפוי להשיג רוב לקואליציה
(צילום: מוטי קמחי, רמי זרנגר, לשכת עורכי הדין)
אם נציגי הקואליציה למעט ח"כ קרויזר שמסתמן כמועמד המוביל ימשכו את מועמדותם, שני מועמדים יעמדו להצבעה כנהוג - אחד מכל צד. עם זאת, בקואליציה בוחנים את האפשרות להעמיד שני מועמדים, וראש הממשלה בנימין נתניהו צפוי לקבל החלטה ביומיים הקרובים. הוא נועד אתמול בקיסריה עם שר המשפטים יריב לוין, שעומד בראש הוועדה למינוי שופטים, אך טרם התקבלה החלטה.
מקורבים לשר טוענים כי מאז שהסיכויים לקדם את המהפכה המשפטית שהוביל ירדו הוא נותר חסר עניין בנוגע לנציגות הכנסת בוועדה - שהרכבה הנוכחי לא משקף את תוצאות הבחירות, לטענתו. הם הוסיפו כי לא יפריע לו אם שני הנציגים יהיו מהאופוזיציה, מכיוון שכך או כך, לדבריו, הקואליציה לא תצליח להכריע בבחירות השופטים ונשיא בית המשפט העליון הבאים.
3 צפייה בגלריה
קארין אלהרר  בועדת החוקה
קארין אלהרר  בועדת החוקה
קארין אלהרר. נציגת האופוזיציה
(צילום: יואב דודקביץ')
לוין סבור שמינוי שופטים בתקופת כהונתו צריך להתבצע באופן אחר, ולכן ייתכן כי לא יכנס כלל את הוועדה לבחירת שופטים, גם אם ייבחרו הנציגים לכהן בה. האפשרות השנייה היא שהוא יאלץ לכנס אותה בעקבות עתירה לבית המשפט העליון או לנוכח לחץ ציבורי גדול, אך לא יאפשר מינוי שופטים בקדנציה הזאת עד אשר ישתנה הרכבה, שישקף את תוצאות הבחירות ואת רצון בוחריו.
מאבק נוסף מתרחש בקואליציה, עם דרישתה של ש"ס לבחור נציג מטעמה - על אף שבש"ס לא מכהנות נשים ומתוך שני שרים בוועדה חייבת לכהן שרה אחת אישה, ומתוך שני חברי כנסת - חברת כנסת אחת. אם ח"כ אלהרר תיבחר היא תמלא את מקום חברת הכנסת בוועדה, ונותר יהיה לבחור שרה נוספת שתכהן לצד שר המשפטים.