123 מגדולי חוקרי השואה קראו הבוקר (ראשון) במכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו, שר החינוך יואב קיש וממשלת ישראל כולה, להימנע מהדחתו של יו"ר יד ושם דני דיין. "כל ניסיון להשיג שליטה פוליטית ביד ושם הוא איום ברור על זכר ששת המיליונים, ואתגר ללגיטימציה של המוסד שנהנה מיוקרה אדירה בכל העולם", כתבו החוקרים.
לקריאת המכתב המלא - לחצו כאן
1 צפייה בגלריה
יואב קיש דני דיין
יואב קיש דני דיין
(צילום: דנה קופל, קובי קואנקס)
הם הוסיפו כי "דיין, שמונה ב-2021, שירת את המוסד בהצטיינות, ואפשר ליד ושם לשמור ולחזק את אופיו העצמאי. היום, כשזיכרון השואה מוצא עצמו תחת לחץ גובר, כשמוסדות וממשלות הופכים מעורבים בסילוף והכחשת שואה, עצמאות יד ושם חיונית מאי פעם". החוקרים קראו לשר החינוך ולממשלה "להבטיח שדני דיין ויד ושם יוכלו להמשיך במשימתם באופן חופשי". בתוך כך, קיש יגיע לישיבת הנהלת יד ושם ביום רביעי.
המכתב הגיע אחרי שמחלקת המדינה האמריקנית יצאה אמש להגנת יד ושם והעומד בראשו דני דיין. אלן ג'רמיין, השליחה האמריקנית לענייני השואה, צייצה בחשבון הטוויטר שלה: "ארה"ב מעריכה את העבודה המכרעת של יד ושם והמנהלים שלו בזמן שאנו עובדים יחד על חינוך, זיכרון ומחקר לשואה. שמירה על עצמאות מוסדות כאלה ברחבי העולם היא המפתח נגד הניסיונות להכחשת שואה".

גורמים במערכת הפוליטית, נזכיר, טענו כי הסיבה לרצון להדחתו של דיין "מגיעה מבלפור", וקשורה בהחלטתו של דיין לעבור למפלגת תקווה חדשה של גדעון סער. בנוסף דווח כי גם לזמרת קרן פלס - ששרה בהפגנות נגד המהפכה המשפטית בקפלן והוזמנה לשיר בטקס יום הזיכרון לשואה ביד ושם - יש קשר להדחה.
לפי הפרסום, בלשכת ראש הממשלה כעסו על הזמנתה של פלס אחרי שהופיעה בין השאר בתלבושת המזוהה עם מחאת השפחות, וכבר אז החליטו להזיז את דיין מתפקידו. בלשכת ראש הממשלה הכחישו את הדיווח.
ד"ר יזהר הס, סגן וממלא-מקום יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית, אמר כי "יד ושם זה טאבו. לא מחללים אותו בשביל רווח פוליטי או גחמות אישיות. לממשלה הזו אין כבוד לשום מוסד. הנזק של ניסיון ההדחה הקפריזי של יו"ר יד ושם כבר נותן אותותיו. חוקרי שואה מרחבי העולם, מנהיגי קהילות בתפוצות, ואפילו מחלקת המדינה האמריקאית - כולם מתבוננים בממשלה הזו בתדהמה גדולה".
אמש, בהפגנה בקפלן, התייחסה לכך הזמרת אפרת גוש: "בישראל של היום יש מחיר כבד שצריך לשלם עבור שמירה על ערכי השיוויון, הדמוקרטיה וחופש הביטוי. אני רוצה לעודד מכאן ולקרוא לחברותיי וחבריי האמניות והיוצרים - שלא השתיקה תגן עליהם. אני קוראת לאמנים להתגבר על הפחד. יש לנו אחריות, אנחנו צריכים לעמוד על משמר ישראל הליברלית והדמוקרטית. אל תסתמו את הפה, אל תתנו לאף אחד לסתום לכם אותו. אנחנו לא מפחדות".
שר החינוך יואב קיש הכחיש שלשום כוונה להדיח את דיין ולהחליפו בחברת הכנסת לשעבר מהליכוד קרן ברק. בשיחה עם ynet הוא הודה כי אכן מתבצעת בדיקה נגד דיין בשל "טענות להתנהלות בניגוד לנהלים ולדין ביד ושם", אך לדבריו "הנושא נבחן עניינית - וככל שלא יהיו ממצאים אין שום כוונה לפטר את דיין".