מסתערבי משמר הגבול עלו היום (שלישי) לכותרות לאחר ששני לוחמים ירו למוות בסנד סאלם אל-הרבד (30) - אב לחמישה - שלדבריהם כיוון לעברם נשק מטווח אפס ברהט. המסתערבים פעלו היום גם בעוד שתי גזרות שונות - במחנה הפליטים קלנדיה ובמחנה הפליטים בלאטה. אבל האירוע ברהט הוביל לזעם בחברה הערבית, על כך שהמשטרה משתמשת בהם גם נגד אזרחים ישראלים. "כניסת המסתערבים מעודדת הרג אנשים. תמיד דרשנו להילחם בפשיעה ובאלימות, אבל בדרכים מקצועיות", אמר תושב בקה אל-גרבייה.
מפקד משמר הגבול, ניצב אמיר כהן, הגיע הבוקר לדרום לקבל סקירה ממפקד מג"ב דרום על האירוע ברהט ואמר למפקד המרחב כי "נוכח הסכנה אני מגבה באופן מלא את הלוחמים שפעלו במקצועיות, נחישות וחתירה למגע תוך סיכון חייהם ומעורבים נוספים". גם מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב קובי שבתאי, אמר מוקדם יותר כי הוא מגבה את הלוחמים ש"פעלו באומץ".

8 צפייה בגלריה
סנד סאלם אלהרבד
סנד סאלם אלהרבד
סנד וארבעה מחמשת ילדיו
מח"ש ממשיכה לחקור את נסיבות המקרה. מהחקירה עולה כי לאל-הרבד עבר פלילי. לפי כתב אישום שהוגש נגדו באפריל 2020 איתרו בביתו מחסניות של M-16. כתב האישום הוגש נגדו ונגד אשתו.
שכניו ומשפחתו טענו כי השוטרים פעלו שלא כדין כשירו לעברו, והלינו על פעילות המסתערבים בעיר. האגודה לזכויות האזרח כבר פנתה למבקר המדינה בדרישה לקיים ביקורת על פעילות יחידת מג"ב במשטרה. האגודה טענה כי לאורך השנים נוצר מצב שעיקר פעילות היחידה בגבולות המדינה ממוקד בחברה הערבית, והיחסים בין כוחות השיטור לחברה הערבית מורכבים לאור המאפיינים הצבאיים למחצה של מג"ב.
8 צפייה בגלריה
זירת האירוע ברהט
זירת האירוע ברהט
זירת האירוע ברהט
(צילום: רועי עידן)
8 צפייה בגלריה
האקדח שנמצא בזירה
האקדח שנמצא בזירה
האקדח שנמצא בזירה
(צילום: דוברות המשטרה)
לפי דיווחים במד"א קיבלו הודעה על האירוע בשעה 5:13, אך הם לא יכלו לגשת לזירה כדי להעניק לפצוע טיפול רפואי, וכוחות מג"ב בשטח פינו אותו ברכב סוואנה לתחנת המשטרה בעיר, שם צוות מד"א קבע את מותו.
ובעוד שברהט נורה הגבר למוות, במחנה הפליטים בלאטה שליד שכם חוסל מחבל ובמחנה הפליטים קלנדיה שליד ירושלים חוסל מחבל ונפצעו חמישה נוספים. בשלושת המוקדים ברהט בקלנדיה ובבאלטה, פעלו הבוקר לוחמי הימ"ס, בהכוונת השב"כ שיצא למבצע מעצרים של מבוקשים.
המשטרה פרסמה תיעוד מהפעילויות במחנות הפליטים. במחנה הפליטים בלאטה הגיעו הלוחמים לביתו של מבוקש ועצרו אותו בעזרת כלב מיחידת עוקץ. בחיפוש בביתו נתפס מחוץ לחלון נשק מסוג M-16. ביציאה מביתו של המבוקש התפתחו הפרות סדר אלימות שכללו השכלת מטענים וזריקת אבנים וחפצים שונים לעבר הכוחות שהגיבו באמצעים לפיזור הפגנות וירי רוגר. קטנוע ועליו שני מחבלים הגיח למקום ואחד מהם ירה לעבר הכוחות שהגיבו מיד בירי ונטרלו אותו.
8 צפייה בגלריה
תיעוד מפעילות מג"ב במחנה הפליטים אל עאידה
תיעוד מפעילות מג"ב במחנה הפליטים אל עאידה
לא רק נגד טרור פלסטיני. פעילות מסתערבים, ארכיון
(צילום: דוברות המשטרה)
במחנה הפליטים קלנדיה נעצרו שני מבוקשים בשני מוקדים שונים. בביתם של המבוקשים נתפס רובה, תחמושת וציוד צבאי. במהלך הפעילות התפתחו הפרות סדר אלימות שכללו ירי זיקוקים והשלכת חפצים כבדים מגגות הבתים שלדברי המשטרה "סיכנו את חיי הלוחמים". המסתערבים של מג"ב ירושלים הגיבו באמצעים לפיזור הפגנות ובירי, וכתוצאה מהירי נהרג מחבל.
לוחמי הימ"ס מתמחים ביכולת להגיע "מסוערבים" אל היעד - שיכול להיות מחבל בשטחים או עבריין ישראלי בשכונת מגורים מורכבת במגזר הערבי ואפילו באחת הערים ברחבי הארץ. גורם בכיר במג"ב אמר ל-ynet כי "לוחמי הימ"ס מיומנים להגיע בשקט על אזרחי תוך היטמעות באכלוסייה המקומית בשטחים ובתחומי ישראל ולשלוף מבוקש של שב"כ או עבריין בכיר שהמשטרה מבקשת לעצור בהפתעה מוחלטת ולהיעלם מהזירה עוד לפני שמבינים מה קורה בשטח".
לדברי הבכיר, "לוחמי הימ"ס בעלי יכולת לחימה בטרור ובפשיעה ומשרתים את שלושת גופי הביטחון המשטרה שלה אנחנו שייכים, השב"כ וצה"ל בעיקר בשטחי איו"ש". מאות הלוחמים פועלים בארבע יחידות במג"ב: ימ"ס ארצי, ימ"ס ירושלים, ימ"ס דרום וימ"ס איו"ש. הם עוברים הכשרה של תשעה חודשים מפרכים, שבהם הם רוכשים מיומנות של לוחמה בטרור ובפשיעה.
8 צפייה בגלריה
אמיר כהן
אמיר כהן
"פעלו בנחישות". ניצב אמיר כהן
(צילום: משטרת ישראל)
לכל אחת מ-4 יחידות הימ"ס תחומי התמקצעות ייחודיים, בהתאם לאוכלוסיית היעד שמולה היא מתמודדת. לוחמי הימ"ס מבצעים עשרות פעילויות מבצעיות מדי חודש, בשטחי איו"ש בעיקר מול מחבלים ובשטחי ישראל מול מבוקשי שב"כ וגורמי פשיעה מורכבים ומסוכנים שנדרש כוח מיוחד לבצע את מעצרם. במהלך מבצע "שומר החומות" לוחמי הימ"ס פעלו בערים המעורבות ובכבישים בנגב.
צמד המילים "מסתערבי מג"ב" מחבר אותנו באופן כמעט אוטומטי לפעילות שלהם מול הטרור הפלסטיני, בלב ליבה של אוכלוסייה עוינת בשטחים. אלא שלוחמי יחידת המסתערבים של מג"ב, פועלים גם נגד פעילי טרור ישראלי וגורמים עברייניים בישראל.
ימ"ס ארצי (היחידה הטקטית של מג"ב) - פועלים בכל רחבי הארץ ובשנה האחרונה הוגברה פעילותם במאבק בפשיעה והאלימות בחברה הערבית ברחבי הארץ. ימ"ס איו"ש - פועלת בעיקר תחת צה"ל ושב"כ בשטחים. ימ"ס ירושלים - מתמחים בלחימה בעיר העתיקה, הכפרים והיישובים הערביים במזרח ירושלים, טיפול בהפרות סדר והפגנות ונטרול הגורמים המתסיסים, כולל ביצוע מעצרים קשים בלב אוכלוסייה עוינת. ימ"ס דרום - מתמקדים בגבול הדרומי בעזה ובמצרים, נלחמים במבריחי נשק וסמים, ושאר פעולות על קו הגבול, וכן בלחימה בפשיעה המשתוללת בנגב ובדרום, כמו לדוגמא הבוקר ברהט.
8 צפייה בגלריה
כוחות הביטחון בקלנדיה
כוחות הביטחון בקלנדיה
לוחמי הימ"ס בקלנדיה
בכל פעילות מבצעית גלויה או ב"הסתערבות" הם פועלים תחת הסוואה מלאה, זהותם מעולם לא נחשפת, כדי לאפשר להם להיטמע באין ספור פעילויות מבצעיות מבלי שייחשפו.
בשנה האחרונה מגויסים מסתערבי מג"ב ללחימה במבצע "מסלול בטוח" של הלחימה בפשיעה הערבית, הם מבצעים מרדפים אחרי מבריחים בנגב ובגבול המצרי ובעוד אין ספור מבצעים משטרתיים מורכבים. מסייעים לשב"כ במעצר מבוקשים בשטחי הרשות הפלשתינית וגם בתחומי ישראל של אזרחים ישראלים החשודים בפעילות טרור.

בחברה הערבית זועמים: "שיבואו במדי משטרה"

רבים בחברה הערבית מביעים התנגדות נחרצת לכניסת המסתערבים ליישובים הערביים. בשיחה עם ynet חלקם טענו כי כניסת המסתערבים ליישובים והכפרים מסכנת את חיי התושבים: "צריך להפגין ולא לתת למקרה של סנד מרהט לעבור בשתיקה. הם עלולים להרוג אנשים חפים מפשע".
סעיד בדראן, תושב עין אל-סהל מוואדי ערה, ציין כי תופעת כניסת המסתערבים אינה חדשה. "זה אמצעי נפוץ מאוד שכוחות הביטחון משתמשים בה בשטחים הפלסטיניים כדי לעצור ואפילו לחסל מבוקשים. ידם של המסתערבים קלה על ההדק כשמדובר ב'אויב' ערבי כמו שקרה היום בבוקר ברהט, וזה רצח בדם קר ולא יעזור שום תירוץ מצידה של המשטרה".

לדבריו, "השימוש במסתערבים לא לגיטימי, לא מוסרי והוא פסול במדינה דמוקרטית המתפארת בהיותה 'הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון'. לדעתי זה 'אישור' הוצאה להורג במשפט שדה. מסתערב שמבצע פקודה, הוא רוצח ברישיון".
הודא אבו עביד, תושבת לקיה שבנגב, אמרה כי האירוע הבוקר הוא תוצאה ישירה של "אלימות המשטרה", כלשונה, "שלא רואה בבדואים אזרחים שווים, אלא מתמודדת איתם כאויבים". היא המשיכה: "על המשטרה להפסיק את הכנסת המסתערבים לכפרים הערביים. כשנכנסים מסתערבים ללא מדי שוטרים, אין לאזרח הממוצע אפשרות לזהות שזו משטרה".
תושב רהט אמר כי משמעות כניסת המסתערבים היא שהחברה הערבים "תשלם בחייה". לדבריו, "היום רצחו אדם בדם קר שהיה בדרכו לעבודתו. תמיד במקרים כאלו ימציא המון סיפורים בכדי להתעלם מהאמת".
8 צפייה בגלריה
סעיד בדראן
סעיד בדראן
"ידם של המסתערבים קלה על ההדק". סעיד בדראן
8 צפייה בגלריה
סעיד חאג' יחיא
סעיד חאג' יחיא
"שיבואו במדי משטרה". עו"ד סעיד חאג' יחיא
עורך הדין סעיד חאג' יחיא, ממרכז "אמאן" לטיפול באלימות בחברה הערבית, אמר כי הוא בעד שהמשטרה תעשה סדר בחברה הערבית, אך באירוע הספציפי הזה "ניתן להגיד שאין מקום לביצוע מעצר של חשודים באמצעות מסתערבים". הוא הסביר: "אם המשטרה באה לטענתה לבצע מעצרים בכדי לשמור על הסדר אז היא מתבקשת לעשות זאת במדי המשטרה, אלא במקרים ספיציפיים - חריגים".
מאליק עוויסאת, תושב באקה אל-גרבייה, טען כי כניסת המסתערבים לא תסייע לאזרחים הערבים, אלא בדיוק ההפך. "הדוגמה היא מה שקרה היום ברהט, כשאדם נהרג מכדורי שוטרים, וכפי שהבנתי מקרובי משפחתו לא היה לו נשק", טען. לדבריו, "כניסת המסתערבים מעודדת הרג אנשים, ואנחנו מצפים שאירועים כאלה לא יחזרו. תמיד דרשנו להילחם בפשיעה ובאלימות, אבל בדרכים מקצועיות".
תושבים מרהט ומאזור הנגב קראו לצאת ולהפגין בתגובה לירי בגבר ברהט, שלטענת מג"ב, נזכיר, כיוון נשק על שני הלוחמים. "צריך לחסום כבישים", אמרו. אחמד מרהט קרא "לא לשתוק". הוא המשיך: "חובה לצאת לרחובות ולהפגין ולהשמיע את הזעקה שאנחנו לא רוצים מסתערבים שמסוגלים לרצוח אותנו".
הוא הפנה אצבע מאשימה לממשלה: "היא מזלזלת בחיינו ומוכנה לעשות דברים שונים ולא מעניין אותה מחיינו. בשבילה שימותו כולם. איך אני יכול לדעת שאלו מסתערבים שנכנסים לבית שלי? אם היו נכנסים אליי אני הייתי פוגע בהם כי אולי מדובר באנשים שרוצים לרצוח אותי. מה הבעיה שהמשטרה היא זו תעשה זאת ללא מסתערבים מסוכנים?", תהה.
תושב יפו ששוחח עם ynet השווה את המקרה מהבוקר לאירוע שבו נהרג יעקוב אבו אל-קיעאן. "לא פלא שהם מוציאים עכשיו עוד שקרים שרומזים שסנד הוא חבר בארגון טרור. זו אותה שיטה בדיוק. המדינה פושעת ולא מפספסת הזדמנות לרצוח אותנו. היא מנהלת מלחמה גלויה נגד האזרחים כולם. בסוף הצדק ינצח".
השתתפו בהכנת הכתבה: אלישע בן קימון