2 צפייה בגלריה
נציגות אש"ף בוושינגטון
נציגות אש"ף בוושינגטון
ייפתחו מחדש? משרדי אש"ף בוושינגטון
(צילום: EPA)
הממשל בארה"ב הקפיא בינתיים את התוכנית שלו לפתיחה מחדש של הקונסוליה האמריקנית לפלסטינים בירושלים, אך הוא בוחן אפשרות לפצות את הפלסטינים באמצעות פתיחה מחדש של משרדי אש"ף בוושינגטון, אשר נסגרו על ידי הנשיא לשעבר דונלד טראמפ בספטמבר 2018. המשרדים נסגרו במחאה על כך שהרשות הפלסטינית הגישה תביעה נגד ישראל לבית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג, ועל כך שלא שיתפה פעולה עם תוכנית המאה של טראמפ.
גורמים דיפלומטים אומרים כי הממשל דוחה את ההכרעה ביחס לפתיחת הקונסוליה האמריקנית בירושלים לפחות עד לאחר קיום הרוטציה בישראל, אם כי הרכב הממשלה לא ישתנה גם אז, כך שסביר שישראל תמשיך להתנגד לכך. ישראל כזכור הזהירה את האמריקנים שפתיחה מחדש של הקונסוליה עלולה להביא להפלת הממשלה.

האמריקנים בוחנים כיצד ניתן לפצות את הפלסטינים והם בוחנים פתיחה מחודשת של משרדי אש"ף בוושינגטון. החלטה כזו היא בלעדית של האמריקנים והם לא זקוקים לאישור של ישראל.
עם זאת לפי החוק הנוכחי, אם האמריקנים יאפשרו לפלסטינים לפתוח מחדש את משרדי אש"ף בוושינגטון, כל מי שנמצא במשרד יהיה חשוף לתביעות אישיות בכל פעם שיש פיגוע טרור נגד ישראל. בעקבות כך הפלסטינים דורשים מארה"ב ערבויות לכך שהנציגים שלהם בוושינגטון יהיו חסינים מפני תביעות. מעבר לכך, יש חשש שפסקי דין תלויים ועומדים בארה"ב נגד הרשות הפלסטינית יועברו למשרדי אש"ף, דבר שעלול לגרום לעיקול חשבונות הבנק שלהם.
2 צפייה בגלריה
ה קונסוליה האמריקנית ארה"ב ב ירושלים
ה קונסוליה האמריקנית ארה"ב ב ירושלים
הקונסוליה האמריקנית בירושלים
(צילום: AFP)
פתיחת משרדי אש"ף בוושינגטון נתונה לשיקול דעתה של מחלקת המדינה, והדבר לא מחייב צו נשיאותי אלא הודעה של מחלקת המדינה. כמו כן לא נדרש אישור של הקונגרס בעניין. גורם מדיני בכיר בירושלים אמר: "פתיחת משרדי אש"ף בוושינגטון היא לא אסון גדול מבחינתנו. עם זאת ישראל תבקש מהאמריקנים לכרוך בין פתיחת המשרדים לבין משיכת התלונה הפלסטינית מבית הדין הפלילי בהאג".
ההערכה בישראל היא כי אם האמריקנים יחליטו לפתוח מחדש את משרדי אש"ף בוושינגטון הם יצהירו שהדבר מהווה צעד בדרך למימוש פתרון שתי המדינות, וצעד בדרך לפתיחה מחודשת של הקונסוליה האמריקנית לפלסטינים בירושלים. לדברי גורם מדיני בכיר האמריקנים לא יודו רשמית שירדו מהדרישה הזו, אך ברור שכעת היא לא ריאלית. במקביל ממשל ביידן בוחן אפשרות להגדיל את התמיכה הכספית ברשות הפלסטינית, נושא שישראל תומכת בו, אך התנאי של הממשל הוא שהפלסטינים יוותרו על התשלומים המכונים Pay for slay - כלומר תשלום משכורות למחבלים שרצחו יהודים.