שי אילוז על בנו אורי יצחק שנהרג בגבול מצרים
(צילום: שמיר אלבז, ירון ברנר)

הלוויתו של סמ"ר אורי יצחק אילוז מצפת, שנהרג אתמול (שבת) בפיגוע הירי בגבול מצרים, תיערך היום בשעה 17:00 בעיר. אביו של אורי יצחק, שי אילוז, שיתף בריאיון לאולפן ynet את תחושותיו: "הוא היה עלם חמודות שתמיד היה בשביל כולם. כולם אומרים את אותם המשפטים כשהם מאבדים את היקר להם מכל, אבל זה באמת נכון, אלוהים באמת לוקח את הטובים ביותר".
האב סיפר כי היה "32 שנים בצבא. שירתתי במקומות הכי קשים בצה"ל. אני יודע מה זה גבול קשה, אבל במדינת ישראל אין גבול קל". לדבריו, "אמרו לי 'גבול מצרים זה גבול שקט יחסית', אבל בתור אבא אתה לא ישן בלילה, והנה בסוף ההפתעה מגיעה. בתוך הארץ היו פיגועים במקומות שאתה בכלל לא מאמין, וגם הגבול הקל הזה גבה אתמול שלושה פרחים. ממש זר שלם, עם משפחות הרוסות אחריו, שאני לא יודע אם יצליחו להתרומם. גם אם ממשיכים הלאה, זה לא אותו דבר".
7 צפייה בגלריה
אורי יצחק אילוז עם הוריו
אורי יצחק אילוז עם הוריו
"גם אם ממשיכים הלאה, זה לא אותו הדבר". שי וענת עם בנם אורי יצחק ז"ל
(באדיבות המשפחה)
7 צפייה בגלריה
משפחת אילוז מספרת על בנם אורי יצחק ז"ל
משפחת אילוז מספרת על בנם אורי יצחק ז"ל
משפחת אילוז, היום. שי על השיחה האחרונה עם בנו: "אמרתי לו שאני גאה בו"
(צילום: אפי שריר)
שי שיתף בשיחה האחרונה שלו עם בנו, פחות מיממה לפני שנהרג. "ביום שישי בשעה 17:00 שלחתי לו הודעה ואמרתי לו שלא דיברנו הרבה השבוע, לא עברה דקה והוא התקשר", סיפר האב. "הוא שאל מה עם אמא, ואמר שהוא סיפר לה שהוא החליט סוף סוף שהוא יוצא לקורס קצינים, ואמרתי לו שאני גאה בו. לאחר מכן, הוא אמר לי: 'אני אהיה קצין בצה"ל ואני אחזור פה ליחידה לשנות דברים'".
האב המשיך וסיפר כי "שאלתי אותו אם הוא בא שבת הבאה, והוא השיב לו שחיילים שלו יצאו לאיזה קורס מכינה של שבועיים וציין: 'אני לא אביא אף אחד בשביל זה, אני אשאר במקום'. זה אורי שלקח חופש ביום ראשון כדי להיות באזכרה של סביו שעל שמו הוא קרוי, וחזר ביום שני מוקדם בבוקר. אורי שנתן שנה מחייו למכינה בקריית שמונה לפני הצבא, שם היה בעמותת 'מעשה'".
7 צפייה בגלריה
אורי יצחק אילוז נהרג בגבול מצרים
אורי יצחק אילוז נהרג בגבול מצרים
"הוא היה מודל השראה לכולם ולא עשה רע לאף אחד". אורי יצחק אילוז ז"ל
לדברי האב, "כל מי שאני פוגש מקריית שמונה אומר לי 'הכרנו את הבן שלך ואת העשייה שלו'. הוא היה מודל השראה לכולם ולא עשה רע לאף אחד. הוא ידע ועשה הכול, והיה אהוב על כולם".
על רקע הטענות למחדלי אבטחה בתקרית שהובילה למותם של שלושת הלוחמים, אמר האב כי "אני אכבד את הבן שלי ביום הזה, וכל השבעה אני אקדיש לו את כל כולי. מגיע לו כל הכבוד הראוי בעולם. אני גדלתי במערכת הזו וניזונתי ממנה, ואני סומך על צה"ל. אז את השאלות בנוגע למה בדיוק קרה שם נשאיר לאחרי השבעה. אני לא מתכוון לגעת בזה".
לעומת האב, שלום אלבז בן דודו של אורי יצחק טען מפורשות בשיחה עם ynet radio כי "אין ספק שהייתה פה שורה ארוכה של מחדלים ובעיות ותקלות שעלו בחיי אדם". עם זאת, הוא ציין כי "לכל דבר יש את הזמן שלו. השבוע הזה זה השבוע לזכור אותו, להנציח אותו, להיפרד ממנו. אחרי זה אני בטוח שהאבא והאמא יתעסקו עם כל הדברים האלה. הנשמה שלהם לא תניח להם בלי לדעת הכול".
אלבז סיפר על בן דודו שנהרג, ואמר כי הוא היה "מלח הארץ, אדם מיוחד. בקושי שמעו את כולו כי הוא היה צנוע ושקט. הוא היה צמוד מאוד לאבא שלו. האבא עושה בר מצוות, אזכרות והכנסות ספר תורה, והוא תמיד היה שם לצידו לעזור לו וללוות אותו". לדבריו, ההורים שי וענת מתמודדים עם הבשורה המרה "קשה מאוד. איך להתמודד עם בשורה כזו? הוא היה בן 19 וחצי, עוד לא התחיל את חייו".
7 צפייה בגלריה
אורי יצחק אילוז עם אביו
אורי יצחק אילוז עם אביו
"הוא היה צמוד מאוד לאבא שלו". אורי יצחק ושי אילוז
(באדיבות המשפחה)
האב שיתף גם כן בקושי של המשפחה, ואמר כי "כשילד קובר את אבא זו דרך העולם, אנחנו לא בדרך העולם. לצערי אני טירון בסרט שאף אחד לא רוצה להיות בו, אבל ה' בחר בי. לא רציתי להיבחר, ולפעמים בחיים אתה נבחר בעל כורחך - אנחנו לא יכולים לקבוע חשבונות שמיים". הוא ציין כי "נמצאים איתנו פה כל תושבי המקום, כולם עוטפים אותנו במות הבן היקר שלנו".
אחד מאלו שהגיעו לעטוף הוא דוד כחלון, חבר של משפחת אילוז שאיבד את בנו אליאב במבצע "צוק איתן". "אתמול בשבת בסביבות הסעודה השלישית שמענו את מה שקרה ונחרדנו, ומאז אנחנו בהלם", סיפר כחלון באולפן ynet. "אני שעברתי את התהליך הזה לא ממזמן, מזדהה הזדהות מלאה עם המשפחה האצילית הזו, משפחה לתפארת".
ריאיון עם דוד כחלון, חבר של משפחת אילוז שאיבד את בנו בצוק איתן
(צילום: שמיר אלבז, ירון ברנר)

כחלון סיפר כי "אני נלחם כבר כמה שנים להקים מקווה על שם הבן שלי, וכששי שמע את זה הוא נרתם לכך בכל הכוח. באנו כמשפחה שכולה לחזק אותם. לצערנו אנחנו הורים מנוסים, ואנחנו מנסים לבוא ולחבק את המשפחה ולתת להם קצת כוחות בעת הזו, כי הם צריכים את זה".
מתחקיר האירוע, אתמול ב-02:30 בלילה בוצע סיכול הברחה מוצלח של סמים. לפני כן נפרסו כוחות, חלקם בצמדים באוהל מאולתר כבר בשעה 21:00 בערב, כהיערכות מקדימה. לפי צה"ל, נוהל הצמדים מקובל בגלל פערי כח אדם. המחבל לא נכנס דרך פרצה בגדר וגם לא טיפס עליה, אלא נכנס דרך מעבר חירום שנועד למעבר של כוחות לצד המצרי של הגבול במקרה הצורך.
7 צפייה בגלריה
תיעוד זירת האירוע בגבול מצרים ותחקיר הרטמכ"ל הרצי הלוי
תיעוד זירת האירוע בגבול מצרים ותחקיר הרטמכ"ל הרצי הלוי
העמדה שבה שמרו אורי יצחק אילוז וליה בן נון שנורו למוות
(צילום: דובר צה"ל)
7 צפייה בגלריה
תיעוד זירת האירוע בגבול מצרים ותחקיר הרטמכ"ל הרצי הלוי
תיעוד זירת האירוע בגבול מצרים ותחקיר הרטמכ"ל הרצי הלוי
מפקדי הגזרה לאחר התקרית הקשה
(צילום: דובר צה"ל)
7 צפייה בגלריה
סמל ראשון אוהד דהן שנהרג במהלך חילופי אש עם המחבל בהר חריף
סמל ראשון אוהד דהן שנהרג במהלך חילופי אש עם המחבל בהר חריף
סמ"ר אוהד דהן ז"ל. נהרג בחילופי אש עם המחבל
(באדיבות המשפחה)
הרמטכ"ל ואלוף פיקוד דרום בזירת הפיגוע
(צילום: רועי עידן, דובר צה"ל)

בסביבות השעה 04:15 לפנות בוקר היה הקשר האחרון עם אילוז וסמל ליה בן נון, לוחמי חי"ר גבולות בגדוד ברדלס שהיו בעמדה, וכעבור חמש שעות, סביב השעה 09:00 בבוקר, מצאה אותם מפקדת המחלקה ירויים למוות. הם לא הספיקו להגיב למחבל, והוא פצע אותם.
רחפן זיהה את המחבל, כשהוא קילומטר וחצי בעומק שטח ישראל - וכך החלו ההיתקלות וחילופי האש מולו. המחבל היחיד, שאותו ניתן היה לחסל מהאוויר, הצליח להרוג את לוחם קרקל סמ"ר אוהד דהן ולפצוע לוחם נוסף בשתי היתקלויות שונות.