יממה אחרי שהשיחות בווינה על המתיחות בגבול אוקראינה לא הובילו לשום פריצת דרך, רוסיה תקפה בצהריים (יום ה') במילים חריפות ביותר את המערב, טענה כי הברית הצפון-אטלנטית (נאט"ו) אינה מסוגלת להגיע להסכמים – ואף האשימה את ארצות הברית כי היא מתנהלת כמדינה הסובלת מהתמוטטות עצבים. בצל דאגתה מהמשך ההתרחבות של נאט"ו למזרח אירופה אף הזהירה מוסקבה במרומז כי היא עצמה עשויה לשלוח כוחות לקובה ולוונצואלה, ובכך לאיים מקרוב על גבולות ארה"ב.
7 צפייה בגלריה
ביידן, זלנסקי ופוטין
ביידן, זלנסקי ופוטין
ביידן, נשיא אוקראינה זלנסקי ופוטין. 100 אלף חיילים בגבול
(צילום: EPA, AP)
7 צפייה בגלריה
שיחות ארה"ב רוסיה ב ז'נבה סרגיי ריאבקוב וונדי שרמן
שיחות ארה"ב רוסיה ב ז'נבה סרגיי ריאבקוב וונדי שרמן
סגן שר החוץ הרוסי ריאבקוב ועמיתתו האמריקנית וונדי שרמן, בשיחות בשווייץ שפתחו את הסבב העקר
(צילום: AP)
סגן שר החוץ הרוסי, סרגיי ריאבקוב, היה הראשון להתייצב בצהריים מול כתבים ולהכריז כי השיחות נקלעו למבוי סתום, וכי אף שיש לתת הזדמנות למציאת פתרון דיפלומטי – מומחים צבאיים רוסים מספקים כעת לנשיא ולדימיר פוטין הצעות לדרכי פעולה למקרה שהמצב סביב אוקראינה יסלים. לדברי ריאבקוב השיחות השבוע עם ארה"ב בז'נבה ועם נאט"ו בווינה העידו שבין הצדדים יש "הבדלי גישות" גדולים כל כך עד שאין טעם לחדש בימים הקרובים את הדיונים.
דבריו של ריאבקוב בצהריים נאמרו בשעה שבווינה התכנסו נציגי 57 המדינות החברות בארגון לביטחון ולשיתוף פעולה באירופה (OSCE), בהם נציגי רוסיה, לכינוס שבו יגיעו לסיומם ארבעה ימים של דיונים ביטחוניים קדחתניים בין מוסקבה למערב בצל החשש הגובר למלחמה במזרח היבשת. השיחות, שהחלו בפגישה בין נציגי רוסיה וארה"ב בשווייץ ביום שני ונמשכו אתמול בוועידה של משלחת רוסית עם נציגי נאט"ו בווינה, מתקיימות כשברקע מה שנראה כאיום ממשי של רוסיה לפלוש לאוקראינה: בסוף 2021 פרסה מוסקבה כ-100 אלף חיילים בגבול האוקראיני בטענה שהממשלה הפרו-מערבית בקייב נערכת למבצע צבאי נגד המורדים הפרו-רוסים בחבל דונבס שבמזרח אוקראינה. בעולם מפרשים את הטענה הזו כהכנת הקרקע רוסית לפלישה אפשרית של צבא רוסיה לשטח האוקראיני.
7 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מסיבת עיתונאים שנתית
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מסיבת עיתונאים שנתית
נשיא רוסיה פוטין. מאיים בצעדים "צבאיים טכניים"
(צילום: EPA)
המהלך הרוסי בגבול אוקראינה נתפס כניסיון להגביר את הלחץ על המערב ולגרור את ארה"ב למשא ומתן רחב יותר על אזורי ההשפעה של מוסקבה ושל וושינגטון: בשנים האחרונות הגיעה המתיחות בין רוסיה לארה"ב ואירופה לשיא שלא היה כמותו מאז המלחמה הקרה, והמאבק בין הצדדים כולל פעולות ריגול בוטות, מתקפות סייבר, פריצות של האקרים, התנקשויות וחיסולים – וגם סנקציות. יותר מכול מטרידה את רוסיה הגברת הפעילות הצבאית והפריסה של כוחות נאט"ו במדינות במרכז אירופה ומזרחה, בהן פולין, צ'כיה והמדינות הבלטיות ליטא, לטביה ואסטוניה. ההצעה המוחשית לצרף לנאט"ו את אוקראינה וגאורגיה, שתי שכנות של רוסיה שהפכו בשנים האחרונות ליריבות מרות של הקרמלין, מטרידה את הרוסים במיוחד.
רוסיה טוענת כי אחרי המלחמה הקרה המערב הונה אותה וגרם לה להאמין שנאט"ו לא תתרחב מזרחה, אבל במקום זאת הברית צירפה אליה את רוב מדינות "ברית ורשה" לשעבר (הברית המזרחית שניצבה מול נאט"ו בימי המלחמה הקרה) וצמחה מארגון צבאי של 16 מדינות לארגון של 30, המשתרע ממש עד לגבולות רוסיה. כעת מוסקבה דורשת לשים סוף למגמה הזו, ואף להחזיר את הגלגל לאחור: בחודש שעבר, בצל ריכוז הכוחות בגבול אוקראינה, העבירה רוסיה לארה"ב רשימת דרישות שהיא מבקשת שייענו בתמורה להפחתת המתיחות בגבול האוקראיני, ובהן הדרישה שנאט"ו לא תצרף אליה עוד מדינות ממזרח היבשת, בכלל זה אוקראינה. וושינגטון דוחה בתוקף את הדרישה הזו, משום שאחד מעקרונות היסוד של נאט"ו הוא שכל מדינה העומדת בתנאי הברית רשאית להצטרף אליה. במסמך שהעבירה דרשה רוסיה גם שנאט"ו תצמצם את נוכחותה במדינות הקרובות לגבול הרוסי, דוגמת אסטוניה, והציעה שמוסקבה מצדה תצמצם בתמורה את התמרונים שהיא מקיימת ואת פעילותה האווירית בשמי אירופה.

רוסיה רוצה תגובה מהר, או שתפעל "להסיר איומים"

אחרי שהשיחות בשווייץ ובווינה לא הובילו לשום התקדמות ממשית הצהיר בצהריים סגן השר ריאבקוב, עוד לפני תום הכינוס של ה-OSCE, כי בדיונים התברר שארה"ב ובעלות בריתה בנאט"ו אינן מוכנות להיענות לדרישות המרכזיות של רוסיה, וכי הן מוכנות לדון איתה רק בסוגיות בעלות חשיבות משנית למוסקבה. בשיחה עם כתבים אמר ריאבקוב כי אם המתיחות מול וושינגטון תמשיך לגבור, אין לשלול אפשרות שרוסיה תשלח כוחות צבא לקובה ולוונצואלה, הקרובות לארה"ב. ריאבקוב אמר כי אין בכוונתו לאשר או לשלול אפשרות שכזו. "הכול תלוי במעשיהם של עמיתינו האמריקנים".
7 צפייה בגלריה
מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג אחרי שיחות נאט"ו עם רוסיה בריסל
מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג אחרי שיחות נאט"ו עם רוסיה בריסל
מזכ"ל נאט"ו סטולטנברג. "חשש ממשי מעימות מזוין באירופה"
(צילום: AFP)
7 צפייה בגלריה
סרגיי לברוב
סרגיי לברוב
שר החוץ הרוסי לברוב. "האיום בסנקציות חצוף ואבסורדי"
(באדיבות משרד החוץ של רוסיה)
גם דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב אמר בצהריים כי השיחות השבוע לא הובילו לפתרון הסוגיות שבמוקד המחלוקת. בעקבות הצעת החוק של סנאטורים דמוקרטים בארה"ב, שלפיה אם רוסיה תפלוש לאוקראינה יוטלו סנקציות על בכירי ממשל וצבא ברוסיה, בהם הנשיא פוטין, ועל מוסדות בנקאיים רוסיים, הזהיר פסקוב כי הטלת סנקציות על נשיא רוסיה תהיה מבחינת מוסקבה שוות ערך לניתוק היחסים איתה. דוברו של פוטין דחה בתוקף את טענת המערב שרוסיה אחראית להסלמה במתיחות משום שקירבה כוחות גדולים לגבול אוקראינה, וטען כי לנאט"ו אין שום זכות להכתיב למוסקבה להיכן להניע כוחות בשטחה הריבוני של המדינה ולהיכן לא.
שעה קלה אחרי ריאבקוב ופסקוב סיפק גם שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב הערכה קודרת: לברוב אמר כי הדיונים שנערכו השבוע הוכיחו עד כמה חמור העימות בזירה הבינלאומית, והצהיר שנאט"ו דחתה בשיחות באופן נחרץ את דרישתה ה"צודקת" של רוסיה לקבל הבטחה שהברית הצבאית לא תוסיף להתפשט מזרחה. שר החוץ הרוסי אמר כי מוסקבה מצפה כעת שארה"ב ונאט"ו יעמדו בהבטחתן להשיב בכתב על דרישותיה, וכי קיומן של שיחות ביטחוניות נוספות תלוי באופן שבו יגיבו השתיים על הדרישות הללו. את האיום האמריקני בסנקציות חדשות על רוסיה כינה "חצוף ואבסורדי", והוא הבטיח שמוסקבה תגיב על סנקציות שכאלה: "ההצעה לסנקציות חדשות נראית כמו 'התמוטטות עצבים' מצד ארה"ב", הצהיר. הוא הדגיש שהקרמלין אינו מוכן לדון בדרישות של ארה"ב שרוסיה תסיג את חייליה מגבול אוקראינה, וכינה את הדרישות הללו "בלתי מתקבלות על הדעת".
7 צפייה בגלריה
דמיטרי פסקוב דובר הקרמלין
דמיטרי פסקוב דובר הקרמלין
דוברו של פוטין דמיטרי פסקוב. "נאט"ו לא תכתיב לנו הנעת כוחות בשטחנו הריבוני"
(צילום: רויטרס)
לפני תחילת השיחות השבוע הודיעה רוסיה כי תקבע את צעדיה הבאים לאחר הדיונים שמסתיימים היום בווינה, והיא איימה שתנקוט "צעדים צבאיים-טכניים" אם דרישותיה יידחו. היא לא הבהירה למה בדיוק כוונתה, אבל לפני תחילת כינוס ה-OSCE היום אמר השגריר הרוסי בארגון אלכסנדר לוקשביץ': "אם לא נשמע תגובה בונה להצעות שלנו בפרק זמן סביר, ואם ההתנהגות התוקפנית כלפי רוסיה תימשך, יהיה עלינו לנקוט את הצעדים הדרושים להבטחת המאזן האסטרטגי ולהסרת איומים בלתי מתקבלים על הדעת על הביטחון הלאומי שלנו".
אחרי שאתמול הצהיר מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג כי יש חשש ממשי לעימות מזוין באירופה, היום הצהיר שר החוץ של פולין בווינה כי אירופה קרובה למלחמה יותר משהייתה בכל שלב ב-30 השנים שעברו מאז תום המלחמה הקרה. שר החוץ של אוקראינה, דמיטרו קולבה, קרא בצהריים לרוסיה להמשיך בדיאלוג עם המערב, אחרי שבוע דיפלומטי שאותו כינה "לא מספק".