בז'נבה נערכים הבוקר (יום ג') להמשך הדיונים בין נציגי ארה"ב ואירופה לבין רוסיה, בניסיון למנוע מלחמה באוקראינה והסלמה בעימות בין מוסקבה למערב. הצדדים נועדים כשברקע ריכוז הכוחות האדיר של רוסיה בגבול האוקראיני, ובצל אזהרותיה של מוסקבה כי אם הברית הצפון-אטלנטית (נאט"ו) לא תחדל להתפשט מזרחה ולא תצמצם את נוכחותה בסמוך לגבול הרוסי – הקרמלין יגיב.
7 צפייה בגלריה
שיחות ארה"ב רוסיה ב ז'נבה סרגיי ריאבקוב וונדי שרמן
שיחות ארה"ב רוסיה ב ז'נבה סרגיי ריאבקוב וונדי שרמן
סגן שר החוץ הרוסי ריאבקוב וסגנית מזכיר המדינה וונדי שרמן, אתמול בז'נבה
(צילום: AP)
בעיר השווייצרית יצא אתמול לדרך שבוע של דיונים בין רוסיה למערב, והוא נפתח בוועידה בת שבע שעות בין נציגי וושינגטון ומוסקבה. גורמים המעורים בשיחות סיפרו כי רוסיה טענה בהן שאין לה שום כוונה לפלוש לאוקראינה, וכי מאידך לא הושגה שום פריצת דרך במשא ומתן. מחר תתכנס מועצה המשותפת לנאט"ו ולרוסיה, וביום חמישי תתכנס בווינה המועצה הקבועה של הארגון האירופי לביטחון ולשיתוף פעולה (OSCE), וסוגיית רוסיה ואוקראינה צפויה לעמוד שם בראש סדר היום.
השיחות בז'נבה אתמול התקיימו אחרי שבסוף החודש שעבר, בצל האיומים המרומזים אך-מוחשיים-למדי שלה על אוקראינה, העבירה רוסיה לארה"ב רשימת דרישות שהיא מבקשת שייענו בתמורה להפחתת המתיחות בגבול האוקראיני. בשלהי 2021 ריכזה רוסיה כ-100 אלף חיילים בגבול אוקראינה בטענה כי הממשלה הפרו-מערבית בקייב נערכת למבצע צבאי נגד המורדים הפרו-רוסים בחבל דונבס שבמזרח אוקראינה – טענה שבעולם מפרשים כהכנת-קרקע רוסית לפלישה אפשרית של צבא רוסיה למזרח אוקראינה.
המהלכים הרוסיים נתפסו כניסיון להגביר את הלחץ על המערב ולגרור את וושינגטון לשולחן המשא ומתן: בשנים האחרונות הגיעה המתיחות בין רוסיה לבין ארה"ב ואירופה לשיא שלא היה כמותו מאז המלחמה הקרה, והמאבק בין הצדדים כולל פעולות ריגול בוטות, מתקפות סייבר, פריצות של האקרים, התנקשויות וחיסולים – וגם סנקציות.
7 צפייה בגלריה
שיחות ארה"ב רוסיה ב ז'נבה סרגיי ריאבקוב וונדי שרמן
שיחות ארה"ב רוסיה ב ז'נבה סרגיי ריאבקוב וונדי שרמן
לא צפויות תוצאות, אבל לפחות לדבר. נציגי המשלחות אתמול בשווייץ
(צילום: AFP)
7 צפייה בגלריה
שיחות ארה"ב רוסיה ב ז'נבה המשלחת הרוסית מגיעה
שיחות ארה"ב רוסיה ב ז'נבה המשלחת הרוסית מגיעה
המשלחת הרוסית מגיעה לשיחות בז'נבה
(צילום: AFP)
יותר מכול מטרידה את רוסיה הגברת הפעילות הצבאית והפריסה של כוחות נאט"ו במדינות במרכז אירופה שבעבר היו חלק מהגוש המזרחי, בהן פולין וצ'כיה. ההצעה המוחשית לצרף לנאט"ו את אוקראינה וגאורגיה, שתי שכנות של רוסיה שהפכו בשנים האחרונות ליריבות מרות של הקרמלין, מטרידה את הרוסים במיוחד. רוסיה טוענת כי אחרי המלחמה הקרה המערב הונה אותה וגרם לה להאמין שנאט"ו לא תתרחב מזרחה, אבל במקום זאת הברית צירפה אליה את רוב מדינות "ברית ורשה" לשעבר (הברית המזרחית שניצבה מול נאט"ו בימי המלחמה הקרה) ואת שלוש המדינות הבלטיות ליטא, לטביה ואסטוניה, שהיו חלק מברית המועצות קודם לכן. כעת מוסקבה דורשת לשים סוף לתהליך הזה, ואף להחזיר את הגלגל לאחור.

ארה"ב מפקפקת, רוסיה: "ניסיון סחיטה"

בשיחות שנערכו אתמול טען סגן שר החוץ הרוסי סרגיי ריאבקוב בפני סגנית מזכיר המדינה האמריקני וונדי שרמן כי לחששות של ארה"ב שרוסיה מתכוונת לפלוש לאוקראינה אין יסוד. "הסברנו לעמיתינו שאין לנו שום תוכניות ושום כוונה 'לתקוף' את אוקראינה", אמר לכתבים. "אין שום סיבה לחשוש מהסלמה מהבחינה הזו". ריאבקוב טען כי ארה"ב "התייחסה ברצינות רבה" להצעות הרוסיות, וכי מוסקבה תומכת בהמשך הדיאלוג.
7 צפייה בגלריה
ביידן, זלנסקי ופוטין
ביידן, זלנסקי ופוטין
ביידן, נשיא אוקראינה זלנסקי ופוטין. קייב כקלף מיקוח
(צילום: EPA, AP)
שרמן מצדה טענה כי רוסיה לא הציגה שום הוכחה לכך שאין בכוונתה לפלוש לאוקראינה, ולא הסבירה מדוע פרסה כ-100 אלף חיילים בגבול האוקראיני. דובר משרד ההגנה האמריקני ג'ון קירבי ציין אתמול כי מאז תגבור הכוחות הרוסיים בגבול אוקראינה בסוף השנה שעברה לא חל שום שינוי משמעותי בפריסת הכוחות הרוסית שם. גורמים נוספים בממשל האמריקני פקפקו מאוד בטענה הרוסית שלמוסקבה אין כוונה לפלוש לאוקראינה.
השליחה האמריקנית שרמן סיפרה כי הציעה לרוסיה שוושינגטון ומוסקבה ינקטו צעדים הדדיים ובוני-אמון להפחתת המתיחות בכל הקשור להצבת טילים ולתמרונים צבאיים שהן מבצעות, אבל היא גם הדגישה כי רשימת הדרישות שהעבירה רוסיה היא רשימה ש"אין עם מה לעבוד בה". הרשימה הזו כוללת בין השאר את הדרישה הרוסית שנאט"ו לא תמשיך להתרחב מזרחה על-ידי צירוף מדינות אל הברית, אבל אחד מעקרונות היסוד של נאט"ו הוא שכל מדינה המעוניינת להצטרף לברית זו ועומדת בתנאי ההצטרפות אליה – רשאית לעשות זאת. "לא נאפשר לאף אחד לחסל את מדיניות הדלת הפתוחה של נאט"ו", אמרה שרמן בתגובה על הדרישה הרוסית.
7 צפייה בגלריה
לוחם חיילים באזור ב מזרח אוקראינה שנשלט על ידי בדלנים פרו-רוסים רוסיה
לוחם חיילים באזור ב מזרח אוקראינה שנשלט על ידי בדלנים פרו-רוסים רוסיה
חייל אוקראיני במזרח אוקראינה. בארה"ב לא מאמינים להצהרות שלא תהיה פלישה
(צילום: AP)
השליחה האמריקנית שרמן שבה והזהירה אתמול כי אם רוסיה תפלוש לאוקראינה יהיו לכך "עלויות והשלכות גדולות בהרבה מאלה שהיו לפלישה שלה לשם ב-2014". השליח הרוסי ריאבקוב גינה את האיום הזה, ואמר כי מדובר ב"ניסיון סחיטה והפחדה". לצד זה הצהיר: "אני לא חושב שהמצב חסר-תקווה".

על הפרק: ניתוק רוסיה מהמערכת הבנקאית

גורמים בינלאומיים מעריכים כי מאוד לא סביר שארה"ב או נאט"ו יבחרו בהתערבות צבאית ישירה באוקראינה במקרה של פלישה רוסית, אבל גורמים במערב הזהירו לאחרונה כי פלישה שכזו תוביל להטלת סנקציות כלכליות חריפות ביותר על רוסיה, וכי היא עשויה לגרור גם הגברה של הנוכחות הצבאית של נאט"ו בגבולות רוסיה.
7 צפייה בגלריה
אנתוני בלינקן בקהיר
אנתוני בלינקן בקהיר
מזכיר המדינה בלינקן. המטרה: הפחתת מתיחות בטווח הקרוב
(צילום: רויטרס)
המהלכים הנשקלים נגד רוסיה במערב כוללים סנקציות על אנשים במעגל הקרוב לנשיא הרוסי ולדימיר פוטין וביטול פרויקט צינור הנפט השנוי במחלוקת של רוסיה לגרמניה Nord Sream 2. בתרחיש מרחיק לכת, ייתכן גם ניתוק של רוסיה מהמערכת הבנקאית העולמית.
מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן אמר שלשום שהוא לא צופה פריצת דרך בסבב השיחות הנוכחי עם רוסיה, ושלהערכתו הסיכוי הגבוה ביותר לתוצאה חיובית מהדיונים הוא זה של הסכם להפחתת מתיחות בטווח הקרוב וחזרה לשיחות בזמן המתאים בעתיד. דובר מחלקת המדינה האמריקנית נד פרייס הוסיף כי בשיחות ארה"ב רק מציגה רעיונות כדי לראות אם יש אפשרות להתקדמות.