חיל הים של אוקראינה הודיע הבוקר (יום ג') כי ארצות הברית מסרה לידיו שתי סירות סיור שהיו שייכות בעבר למשמר החופים האמריקני, כדי לחזק את הכוחות האוקראיניים בצל החשש ממלחמה עם רוסיה. הסירות הגיעו לנמל אודסה שבים השחור, ומסירתן נעשית בשעה שמוסקבה מרכזת עוד ועוד כוחות בסמוך לגבול אוקראינה – ריכוז שמדאיג את המערב ומעמיק את המתיחות בינו לבין ולדימיר פוטין. "אנו מעריכים את תרומתה של ארה"ב להרתעת התוקפנות המזוינת של רוסיה נגד אוקראינה", הצהיר הבוקר מפקד החיל האוקראיני אולקסיי נייז'פאפה.
7 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי
נשיא אוקראינה זלנסקי בחזית המזרחית, בתחילת השנה, ונשיא רוסיה פוטין, הנערך לפעולה
(צילום: EPA)
המתח בין רוסיה לאוקראינה גובר כבר שבועות ארוכים: קייב טוענת כי מוסקבה נערכת למתקפה עליה, ואילו ממשלת רוסיה טוענת כי דווקא האוקראינים הם שנערכים למתקפה – על הבדלנים הפרו-רוסים השולטים בחבל דונבס שבמזרח אוקראינה. בקרמלין מאשימים גם כי הברית הצפון-אטלנטית (נאט"ו) מגבירה עוד ועוד את פעילותה באזור אוקראינה, וכי האיום מצד הברית המערבית הזו על רוסיה מחייב תגובה.
לפי הערכת המודיעין האמריקני, בשבועות האחרונים פרסה רוסיה בין 90 אלף ל-100 אלף חיילים ליד הגבול שלה עם אוקראינה. גורמים אמריקניים הודו כי לא ברור להם אם נשיא רוסיה פוטין מתכוון להורות לצבאו לפלוש לאוקראינה, אך הדגישו כי הפעילות הצבאית באזור יוצרת עבור מוסקבה מגוון אפשרויות פעולה. בסוף השבוע טען ראש המודיעין הצבאי האוקראיני, קירילו בודנוב, כי רוסיה נערכת לצאת למתקפה על ארצו לכל המאוחר בסוף ינואר או בתחילת פברואר, והזהיר כי מתקפה שכזו צפויה לכלול הפצצות מהאוויר, אש ארטילריה וכוחות משוריינים במזרח אוקראינה, וכן תקיפות אמפיביות באודסה ובמריופול שבדרום. בודנוב העריך כי מתקפה רוסית תכלול גם פלישה בקנה מידה קטן יותר דרך בלארוס.
7 צפייה בגלריה
אוקראינה ספינה מעבירה סירות של משמר החופים האמריקני מ ארה"ב לחיל הים האוקראיני מתיחות עם רוסיה
אוקראינה ספינה מעבירה סירות של משמר החופים האמריקני מ ארה"ב לחיל הים האוקראיני מתיחות עם רוסיה
ספינה נושאת סירות של משמר החופים האמריקני לקראת מסירתן לאוקראינה
(צילום: רויטרס)
7 צפייה בגלריה
רוסיה גבר מתרחץ ב חצי האי קרים ברקע צוללת רוסית מתיחות עם אוקראינה
רוסיה גבר מתרחץ ב חצי האי קרים ברקע צוללת רוסית מתיחות עם אוקראינה
גבר מתרחץ בים השחור בחצי האי קרים, כשברקע צוללת רוסית
(צילום: רויטרס)
הלילה הדגיש הבית הלבן כי ארה"ב מודאגת מאוד מפעילותה הצבאית של רוסיה ומהדברים החריפים שהיא משמיעה בשבועות האחרונים נגד אוקראינה. "אנו קוראים למוסקבה להפחית את המתיחות", אמרה ג'ן סאקי, הדוברת של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן.
ברוסיה דוחים את טענות אוקראינה, ארה"ב והמערב, ומאשימים את וושינגטון ביצירת "היסטריה". "זהו עוד ניסיון להציג את מוסקבה כזו שמאיימת על תהליך הסדרת המצב במזרח אוקראינה", אמר אתמול לכתבים דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב, "וכמובן איננו יכולים לשלול את האפשרות שמדובר בהכנה למתקפה מצד קייב – כלומר חלומות תוקפניים שלה על פתרון הבעיה בדרום-מזרח אוקראינה בכוח הזרוע". פסקוב טען כי נאט"ו מחמשת את אוקראינה בעוד ועוד כלי נשק, כולל כאלה בעלי טכנולוגיה מתקדמת ביותר: "אנו מביטים בזה בדאגה גדולה, משום שאנחנו יודעים איזו השפעה יש לפוליטיקאים קיצונים באוקראינה".

קייב: "דיסאינפורמציה, לא נתקוף"

אוקראינה, נזכיר, הייתה עד לפני פחות מעשור בעלת ברית קרובה של רוסיה, אך לאחר ההפיכה שבה הודח נשיא אוקראינה הפרו-רוסי ויקטור ינוקוביץ' ב-2014 ושבה עלתה במקומו ממשלה פרו-מערבית, קרסו יחסיהן של השתיים: מוסקבה פלשה לחצי האי קרים וסיפחה אותו לשטחה בטענה כי הוא שייך לה, והחלה לסייע צבאית לבדלנים פרו-רוסים שהשתלטו על חבל דונבס שבמזרח אוקראינה. קייב רוצה להשיב לעצמה את החבל הזה, ורוסיה טוענת מעת לעת שהממשלה האוקראינית נערכת למתקפה שם. מוסקבה מדגישה כי לא תשב בחיבוק ידיים מול מתקפה שכזו.
7 צפייה בגלריה
נשיא אוקראינה וולדימיר זלנסקי סיור חזית מזרח אוקראינה גבול רוסיה
נשיא אוקראינה וולדימיר זלנסקי סיור חזית מזרח אוקראינה גבול רוסיה
זלנסקי מבקר את חיילי צבאו בתחילת השנה. "ההתחמשות - לצורך הגנה"
(צילום: EPA)
שר החוץ האוקראיני דמיטרו קולבה דחה אתמול בתוקף את רמיזותיו של פסקוב שאוקראינה נערכת בעצמה למתקפה יזומה על דונבס: "אנחנו רואים התגברות של הפצת הדיסאינפורמציה מצד רוסיה, כולל האשמות שווא שאוקראינה זוממת מבצע צבאי בדונבס", אמר השר. "הרשו לי להכריז רשמית: אוקראינה אינה מתכננת מתקפה צבאית כזו". בתגובה על ההאשמות של רוסיה שקייב הולכת ומתחמשת טוענת הממשלה האוקראינית כי היא רק משדרגת את יכולותיה הקרביות כדי להגן על עצמה מפני מתקפה רוסית אפשרית. משרד ההגנה האוקראיני מסר בצהריים כי הכוחות הבדלניים דונבס הנמצאים "תחת פיקודה של רוסיה" מגבירים את הכוננות שלהם ועורכים תרגילים גדולים.
רוסיה מביעה בחודשים האחרונים שאט נפש מהעמקת הקשרים בין אוקראינה לנאט"ו, ארגון שבו היא רואה את האיום הגדול ביותר עליה. היא טוענת שברית נאט"ו מגבירה עוד ועוד את פעילותה בסמוך לגבולות רוסיה, ומדגישה שמול פעילות כזו לא תשתוק. "מספר הפרובוקציות הולך וגדל", אמר אתמול פסקוב, "והפרובוקציות הללו מתבצעות בנשק שמספקות לאוקראינה מדינות נאט"ו".
7 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ביידן. "על מוסקבה להפחית את המתיחות"
(צילום: AP)
בתוך כך, סוכנות מודיעין החוץ של רוסיה SVR פרסמה אתמול אזהרה מטרידה ביותר: בהודעה מטעמה היא מסרה כי המתיחות סביב אוקראינה כעת דומה לזו שהייתה בימים שקדמו למלחמה בין רוסיה לגאורגיה באוגוסט 2008. במלחמה ההיא מחצה רוסיה את שכנתה, וניתקה ממנה את החבלים הבדלניים אבחזיה ודרום אוסטיה – חמישית משטח גאורגיה. שני החבלים לא הוחזרו אל גאורגיה עד עצם היום הזה.
במהלך המלחמה ב-2008, שנמשכה חמישה ימים, נעצרו הכוחות הרוסיים רק בדרך לבירה הגאורגית טביליסי. בהודעתה אמש הזכירה ה-SVR כי נשיא גאורגיה דאז, מיכאיל סאאקשווילי, "שילם מחיר כבד" על העימות. בעקבות אזהרת הביון הרוסי צנח אתמול ערך הרובל הרוסי.